“Ge moet meedoen hé. Meezingen, dat moet bij een revue,” aldus Benny De Kwiet – het alter ego van Dirk Van Vooren – die de show opent. Benny moest het even oplossen voor Van Vooren die vastzat in de konijnenpijp (de Antwerpse Waaslandtunnel). “We gaan eens proberen: ik ben zo eenzaam…” waarop het publiek in koor “zonder jou!” meekweelde. “Voilà zie, dat getuigt hier van goede wil. Enfin ja, een goede Will Tura,” repliceerde Benny. En binnen de minuut was de toon van de Winterrevue gezet: wie komt voor de verfijnde humor zit in de foute zaal, wie houdt van een strak geregisseerde, visueel knappe topshow vol muzikale hoogtepunten gaat een fijne avond tegemoet.

Winterrevue 2022 2

Na deze cold opening startte ‘The Six Pack’ bestaande uit Dirk Van Vooren, Patrick Onzia, Ianthe Tavernier, Laurenz Hoorelbeke en Helle Vanderheyden, aangevuld met special guest Margriet Hermans, met een verrassend eclectische medley – van ‘1999’ (Prince) tot ‘Wonderwall’ (Oasis) - in casinoconcertstijl van de fifties. De cast zag er ravissant uit en de zeskoppige band onder leiding van Thomas Vanhauwaert leverde al een eerste keer z’n visitekaartje af in deze bijzonder strakke opener van de show.

Margriet Hermans liet na ‘Let Me Entertain You’ (Robbie Williams) meteen in haar kaarten kijken. Een uitstap naar de Winterrevue is toch even uit haar comfortzone komen, maar ze twijfelde er geen seconde aan om mee te doen met Stany Crets in de regisseursstoel. “Ik wil zo graag eens meedoen in een musical van Stany en ik zie dit als een ideale manier om auditie te doen.” Het werd de rode draad doorheen de show: Hermans in een iconische musicalrol laten opdraven, van Mary ‘Margriet’ Poppins, tot Kleine Zeemeermin en Annie. De Vlaamse zangeres als Evita verkleden, inclusief bruidsjurk en balkonscène, om haar vervolgens een deel van ‘Don’t Cry For Me Argentina’ te laten zingen was hilarisch, maar de grap werd al snel gemakkelijk en eentonig.

Winterrevue 2022
Net in dat humoristische luik van deze zevende Winterrevue schuilt het grootste manco van de show: weinig origineel en te repetitief. Hoewel de komische talenten van Patrick Onzia en Dirk Van Vooren niet te miskennen zijn, tappen de sketches te vaak uit hetzelfde, gekende vaatje: Onzia speelt als aangever de serieuzere rol terwijl Van Vooren in overdrive gaat. Tot twee keer toe zien we Onzia als regisseur op het podium: een eerste keer bij ‘Moord in de Badkamer’, een tweede keer bij ‘Pikapika Pikantje’. Beide keren mag Van Vooren de hyperactieve acteur vertolken. Idem voor de vele verschijningen van Benny de Kwiet. Tijdens de voorgaande edities stonden er steevast enkele extra komische talenten mee op het podium, denk aan Britt Van Der Borght, Kenny Verelst of de special guest, wat voor meer variatie zorgde.

De geestigste act van de avond tapte dan ook uit een ander vaatje: iemand uit het publiek zou door diens partner opgegeven zijn om in de bloemetjes gezet te worden. Onzia en Van Vooren, de politieagenten van dienst, gingen op zoek naar deze persoon door middel van eliminatie. Nadien werden deze personen verrast door een optreden van de aspirant-agenten – politieband ‘COPS’ – die, onder aanvoering van Laurenz Hoorelbeke, een Vlaamse vertaling van ‘Back For Good’ (Take That) brachten. Inclusief formidabele nineties boysbandchoreo van Laurent Flament. Verrassend en hilarisch.

Winterrevue 2022 4
Op muzikaal en visueel vlak is deze Winterrevue dan ook fenomenaal. De ene formidabele medley en choreo (wat een ensemble!) na de andere werden ijzersterk op het podium van het Antwerpse Theater Elckerlyc gebracht. Bij de ‘Lady Marmelade’/’Le Freak’/’Don’t Feel Like Dancing’-combo bulkte het van de fantastische stemmen en dito kostuums, tijdens de rockmedley (‘Just A Girl’, ‘Thunderstruck’, ‘Pretty Fly For A White Guy’, ‘Highway To Hell’) konden Hoorelbeke, Vanderheyden en Tavernier hun ongelofelijke muzikale veelzijdigheid laten zien en het was haast onmogelijk om bij de onweerstaanbare Beyoncé-medley stil op je stoel te blijven zitten. Enkel bij de nogal rommelige discotheekscène ging de productie, ondanks topsongs en -performances (‘What Is Love?’, ‘Freed From Desire’, ‘Can’t Get You Out Of My Head’, …), ietwat uit de bocht.

Hoewel het op komisch vlak niet de allersterkste editie is, zijn er nog voldoende topmomenten in deze zevende Winterrevue om de donkere dagen van het jaar alleszins gedurende 180 minuten een hoop kleur te geven.

Voor info en tickets: www.backstage-producties.be 

Gezien op donderdag 22 december 2022 in Theater Elckerlyc Antwerpen.