Foto Esther Noyons
Nita Kersten regisseert The Last Poet, over het leven van Umar Bin Hassan, een van de leden van The Last Poets; een collectief van dichters uit de tijd van de civil rights movement in het New York van de jaren ’80. Met o.a. Mike Libanon en Farida van den Stoom. The Last Poet is te zien in de Schuur van za 23 t/m za 30 maart, gevolgd door een landelijke tournee t/m 19 mei. De première is op donderdag 28 maart.
Over The Last Poet
Voor The Last Poet laat regisseur Nita Kersten zich inspireren door The Last Poets, een collectief van dichters uit de tijd van de civil rights movement in de VS en het boek De laatste dichters dat Christine Otten over hen schreef. Met hun vlijmscherpe, activistische gedichten, ondersteund door percussie, hebben zij het dichterschap geherdefinieerd. De invloed van hun werk op de hiphop•cultuur en spoken word is wereldwijd nog altijd terug te horen maar wordt vaak vergeten. Kersten en toneelschrijver Maxine Palit de Jongh duiken daarom in de oorsprong van deze kunstvorm en zoomen in een rauwe, ritmische en poëtische toneeltekst in op het levensverhaal van Umar Bin Hassan, één van de meest spraakmakende leden van het collectief.
Regisseur Nita Kersten: “Samen met Maxine reisde ik naar New
York om de leden van The Last Poets (inmiddels op hoge leeftijd) te ontmoeten en hun verhaal te ontdekken. Achter hun prachtige poëzie schuilt in Umar een intiem verhaal over groei, activisme en zingeving waarvan ik geloof dat het nieuwe generaties kan inspireren. Zijn persoonlijke leven kent grootse worstelingen en tegenslagen, de spoken uit zijn
jeugd wist hij niet te verslaan. Maar zijn impact is onmiskenbaar. Hij voedde niet alleen de burgerrechtenbeweging van zijn tijd met geestelijke munitie maar liet met zijn collectief ook een legacy na die mij steeds opnieuw overtuigt van de kracht van taal en het belang je te blijven uitspreken.”
Over Nita Kersten
Nita Kersten (1983) studeerde in 2011 af aan de Theaterschool in Amsterdam. Haar eerste producties maakte ze o.a. bij MC Theater, het Bijlmer Parktheater en op festivals. In 2016 richtte ze samen met Dionne Verwey het collectief Sir Duke op, met wie zij als Nieuwkomer bij Orkater de muziektheaterhits De Blackout van 77 en Hatta en de Kom maakte. De komende jaren richt Kersten zich bij diverse gezelschappen zoals Toneelschuur Producties, Orkater (En ze maakte een kind) en de Veenfabriek (Koken met Amba) op de ontwikkeling en regie van nieuwe toneelteksten die de Nederlandse en internationale theatercanon kunnen verbreden en verdiepen. Bij Toneelschuur Producties schreef en regisseerde Kersten in seizoen 2021/2022 de voorstelling Apocalyps, het verhaal van twee zussen die zich in hun ouderlijk huis terugtrekken, terwijl buiten de wereld steeds meer in verval raakt.