Buy website traffic cheap

Recensie Hans Klok “Face de Future”, kan het nog beter?


Door Andy Doornhein – foto’s Roy Beusker

In 2011 stond Hans klok voor het eerst in Koninklijk Theater Carré met de show “Circus Hurricane” om dit later in 2013 over te doen met  “The New Houdini” en in 2016 voor de laatste keer met “House of Horror”.  Drie Nederlandse shows die meer dan succesvol te noemen waren. Hierna vertrekt Klok in 2020 naar Las Vegas voor een avontuur dat 10 jaar zou gaan duren. Maar helaas Covid liet dit plan volledig in duigen vallen. Na een tour met een  theatertent en The Harbour Club onder de naam “Hans Klok & Friends” is  werelds snelste illusionist teruggekeerd in Carré.

Recensie Hans Klok “Face de Future”, kan het nog beter? 

In “Face The Future “ moet Hans Klok het opnemen tegen zijn eigen digitale dubbelganger (online Avatar) Hans Lok. Dit alter ego moet hem gaan helpen bij de uitdagingen die de moderne tijd met zich meebrengt. Echter Lok begint langzaam maar zeker het leven van Hans Klok over te nemen.  Als hij niet op tijd de vier elementen aarde, water, vuur en lucht weet te bemachtigen dan zal de dood van onze geliefde illusionist het einde betekenen van deze voorstelling en zal de mensheid het verder moeten doen met Hans Lok. Om deze elementen te vinden zal Klok een reis door de tijd gaan maken. Die reis maakt hij niet alleen maar met zijn hulp en toeverlaat Kavinski (Kevin Gorczyński). Deze goede man kan helaas niet praten, wat als mimespeler geen probleem is.

Recensie Hans Klok “Face de Future”, kan het nog beter?

In 8 jaar tijd is er in de theatertechniek een hoop veranderd. Vooral op het gebied van achtergrond projecties zijn er enorme stappen gemaakt. Klok maakt daar in “Face The Future” op een weergaloze manier gebruik van. De show start met zijn bekende acts, waarin op razendsnelle wijze zijn assistentes uit verschillende objecten tevoorschijn komen en weer verdwijnen. Daar is Klok om bekend en de uitvoering van deze acts is absoluut van het allerhoogste niveau. Zijn digitale alter ego Hans Lok, krijgen wij als een projectie van een gouden masker te zien. De musicalliefhebbers zullen de krachtige stem van dit karakter meteen herkennen als die van Stanley Burleson. Een prachtige indringende warme stem. Waarom de stem in de intro dan in het Engels moest, ontgaat mij een beetje. 
Het paneel op de achtergrond, wat uit twee beweegbare, hoge resolutie LED-schermen bestaat, speelt een belangrijke rol in de belevenis van deze nieuwe show. Hier krijgt het publiek fantastische animaties te zien. Beelden die mij telkens hebben doen verbazen en die mij dieper en dieper het verhaal in hebben gezogen. Een nieuwe drie dimensionale toneelwereld wordt hier voor mijn ogen met deze moderne technieken gecreëerd.  De combinatie van beeld en geluid zijn van een ongekend hoog niveau.

Recensie Hans Klok “Face de Future”, kan het nog beter? 

De echte Hans Klok fan zal werkelijk alle illusies in deze voorstelling gaan herkennen. Maar in de context van het verhaal hebben zij allen een compleet andere lading gekregen. Het is zeker geen oude wijn in nieuwe kruiken. De opbouw en de plaatsing van de acts zijn zeer goed gebalanceerd in de voorstelling verwerkt. Hierdoor is de show een compleet nieuwe ervaring geworden, van grote illusies tot en met kleine intieme goocheltrucs. In “Face The Future” laat Hans Klok zien dat hij het allemaal nog steeds beheerst en misschien zelfs wel beter is geworden.

Het uitvoeren van een show zoals deze is topsport te noemen. Ondanks de uiterst fysieke inspanningen mag de concentratieboog niet verslappen. Één foutje, kan bij sommige illusies al fataal zijn. De spanningsboog blijft tot en met de laatste seconde gespannen staan.

Recensie Hans Klok “Face de Future”, kan het nog beter?

Een ander vertrouwd beeld zijn de Diva’s of Magic, de assistentes van Klok die al jaren met hem mee toeren, Zarina Potapova, Jenily Wagenmakers en Bo Ufkes. In mijn gedachte is Nathalie Hoop er ook altijd nog bij. Nathalie overleed in 2020 aan de gevolgen van baarmoederhalskanker.  De energie die gecreëerd wordt door deze mensen op het podium is adembenemend.

Kevinski is een zeer aangename toevoeging aan deze intens spectaculaire show. Het mime spel van Kevin Gorczyński is van topklasse en staat ver van de traditionele mime af. Uiteraard zitten hier ook herkenbare componenten in zoals de onzichtbare muur, maar nu met een komische kwinkslag.

Regisseur Stanley Burleson heeft van al die verschillende componenten in deze show een prachtig geheel weten te maken. Wat volgens mij, met een vakman als Hans Klok, soms geen makkelijke opgave moet zijn geweest.

Recensie Hans Klok “Face de Future”, kan het nog beter? 

Ik kan niet anders concluderen dat met “Face the Future” Hans Klok terecht weer op het grote podium van Koninklijk Theater Carré mag spelen. “Face The Future” is, wat mij betreft, absoluut de beste show die Hans Klok ooit gecreëerd heeft.

Klik hier voor tickets

Gezien op 9 augustus 2024 Koninklijk Theater Carré