Door Robin Peeters
In oktober en november 2024 brengt Studio 100 hun vijfde Nachtwacht-show naar enkele Vlaamse theaters. De nieuwe productie – ‘De Bevroren Sneeuwkoning’ – ging dit weekend in première in CC Asse. Ook nu zijn alle elementen aanwezig voor een geslaagde ochtend of namiddag met de fans van de reeks: een verhaal dat nét spannend genoeg is, veel interactie met het jonge publiek en dat alles doorweven met de hits van Wilko, Vlad en Keelin. Meer moet dat soms niet zijn.
Het is altijd een heerlijk zicht om de jonge fans van de Nachtwacht-serie helemaal uitgedost in de kostuums van hun helden naar het theater te zien gaan. Het geeft ook meteen weer hoe ontzettend populair de negen jaar oude reeks blijft én hoe er telkens weer nieuwe generaties fans opstaan. “Er zijn ook steeds jongere fans bij de shows en dat is schattig om te zien,” aldus Gio Kemper, die de rol van weerwolf Wilko vertolkt. De zesjarige hulprecensente aan mijn zijde was immers niet eens geboren toen de serie voor het eerst op Ketnet kwam, maar kan ondertussen alle hits meezingen en was in haar Keelin-outfit toch lichtjes nerveus om haar helden voor het eerst live op een podium te zien.
Na Het Vervloekt Perkament (2019), Het Vampierenbal (2020-2021), Het Donkere Spiegelbeeld (2022) en Het Academie Mysterie (2023) brengt het Nachtwacht-trio dit jaar een bezoek aan het ijspaleis van Sneeuwkoningin Frosta in de Onderwereld. Samen met haar toegewijde butler legt ze haar drie gasten uit Schemermeer in de watten. Maar dan duikt de kwade IJsgeest Iskal op. Hij bevriest de Sneeuwkoningin en is van plan om de hele wereld in ijs te veranderen. De Nachtwacht moet samen met Vega (een projectie van Sven De Ridder) proberen om de Sneeuwkoningin te ontdooien én om de IJsgeest naar het Duistere Hart te sturen voordat hij alles en iedereen bevriest.
“We gaan voor het eerst naar de Onderwereld met de show. Het decor zal ook een volledig andere stijl hebben dan de vorige jaren. De show is interactief: zingen, dansen, samen spreuken uitvoeren. Het publiek wordt letterlijk mee betrokken in het verhaal,” liet Louis Thyssen (Vlad) optekenen. Het creëren van die betrokkenheid bij het publiek gebeurt al vanaf het begin waarbij de vierde wand meteen doorbroken wordt. Vanaf dan is het opmerkelijk om te zien hoe de (jonge) fans opgeslokt worden door wat er zich op het podium afspeelt: spreuken worden vol overgave uitgesproken, dansjes worden perfect uitgevoerd en de bekende songs worden soms meegeschreeuwd alsof hun leven ervan afhangt. Ze zijn allemaal, 75 minuten lang, he-le-maal mee.
Het inventieve decorontwerp, in combinatie met een knap lichtplan, werkt mee om die aandacht erbij te houden. Ondanks het feit dat de show ook in ietwat kleinere culturele centra te zien zal zijn, oogt alles wel groots en spectaculair genoeg om in de grotere zalen van de tournee niet in het ijle te verdwijnen. “We spelen in de kleinere zalen omdat we dichter bij het publiek willen zijn zodat de interactie nóg groter wordt. Anderzijds moet het groot genoeg zijn voor decor en special effects van de show,” verwoordde Sophie Janssens (Keelin) het uitstekend. Hier en daar worden wat effecten simpel opgelost, maar geen kind in het publiek dat er zich iets van aantrekt. Idem voor het vrij knullige kostuum van slechterik Iskal of het einde dat op een drafje wordt afgehandeld.
Het stramien van de show biedt ook de nodige voorspelbaarheid: een stukje show, een dialoogje en daarna een song die ietwat met het verhaal verweven kan worden. Soms wordt het allemaal wel iets té voorspelbaar wanneer het begint op te vallen dat nagenoeg elke song op exact dezelfde manier op het podium wordt gezet, alleen is het attribuut de ene keer een vaandel, dan weer een stoel of sneeuwballen. Kundig geschreven songs die zich snel in je oor wurmen. Denk maar aan het uitstekende ‘De Nachtwacht Academie’ van Gert Verhulst, Hans Bourlon en Johan Vanden Eede of de ge-wel-di-ge nieuwe single ‘Samen Sterk’ van Remi De Smet en Xander Tillon.
Janssens, Thyssen en Kemper hebben alleszins het talent en de ervaring om de show op een prima manier te spelen voor hun doelpubliek. Tijdens de première leek het wel alsof Thyssen en vooral Kemper moesten worstelen met een (stevige) verkoudheid. Er werd zeer professioneel mee omgegaan, hoewel het de schijn had dat het energieniveau van de twee bij de derde show van de dag toch niet meer op de volle 100% kon staan tijdens – vooral – de muzikale momenten. Bij de komische scènes haalden de twee – met Kemper op kop – alles uit de kast om het publiek te entertainen. De hulprecensente blééf maar grijnzen wanneer Wilko Vlad in een hond had veranderd.
Je moet het Studio 100 – en regisseur Stefan Staes – niet leren hoe je een show op maat van hun doelpubliek moet maken. Ja, oké, het is misschien allemaal wat theaterfastfood, maar hoe saai is het leven als je niet af en toe mag genieten van een Happy Meal? Voor maximum 35 euro levert deze nieuwe Nachtwacht-show alleszins waar voor je geld. En wat had die zesjarige helper aan mijn zijde – die bovendien regelmatig mee mag gaan naar zogenaamd cultureel meer verantwoorde voorstellingen à la die in hetpaleis – nog te zeggen na afloop van de première? “Het was héél leuk en grappig, het duurde echt niet te lang en het was nét eng genoeg. Vijf sterren, papa en ik wil nog eens gaan kijken!” Uiteindelijk is die vader toch een tikkeltje strenger, maar hoe groot wil je een compliment hebben?
Info en tickets: www.studio100.be.
Gezien op zaterdag 28 september 2024 in CC Asse.