In februari 2016 speelde Annick Boer een rol in 'Alleen tussen de meeuwen', een theaterproductie over Godfried Bomans. Ze maakte diepe indruk toen ze aan het eind van de voorstelling Schuberts aria 'Nacht und Träume' zong. Dat ze kon acteren was me op dat moment al wel duidelijk: ze was al jaren één van de vaste gezichten van 'Kanniewaarzijn' en had allang bewezen dat ze een keur aan typetjes kon spelen. Maar dat ze ook goed kon zingen, was me even ontschoten. Hoe geweldig was het dan ook, toen de aankondiging kwam dat Annick met haar eerste solo de theaters zou bestormen. 'Dat is goed gelukt' beleefde op 24 oktober in Schouwburg Amstelveen haar première.
Het hoge energielevel waarmee ze de voorstelling start, laat ze in de volgende anderhalf uur ook niet meer los. Met veel humor en in een hoog tempo weet Annick Boer een sfeer te creëren, waardoor je het idee hebt dat je al een uur naar haar aan het luisteren bent. Niet omdat het verveelt, maar omdat het boeit en goed voelt. Ze vertelt over haar carrière, waarin ze in ontelbare producties belangrijke rollen vertolkte, maar toch nooit echt volop in de schijnwerpers stond. Op een poster verscheen ze sowieso al niet en toen het eindelijk een keer wel zo was, stond er 'Anita' Boer op het affiche. En veranderen vonden de heren directeuren niet nodig, want niemand kende haar toch?
Ook over haar liefdesleven vertelt Annick de nodige anekdotes. Ze is allerminst een boze stiefmoeder voor haar stiefzoon die ze al vanaf zijn vierde kent. Ze is daarentegen overbezorgd en staat hem nog te controleren als hij op zijn vijftiende met zijn vrienden naar de bioscoop gaat. Dat controlfreakerige weet ze tot in het absurde uit te buiten. Als ze de pepercervelaat aanziet voor beschimmelde worst, is het bijna niet leuk meer. In tegenstelling tot het moment waarop ze vertelt op welke manier je ongezien toch kunt controleren of je vriend geen contact heeft met een andere vrouw. Ze zet Terminatorogen op waar Rita Verdonk nog een puntje aan kan zuigen.
Met Jean-Louis van Dam aan de vleugel kan er qua liedrepertoire weinig meer misgaan. 'Dat is goed gelukt' is niet alleen een solovoorstelling vol lachwekkende en bespiegelende sketches, maar ook een show van gevoelige, kundig gebrachte liedjes. Annick Boer laat zien dat ze zowel het kleinkunst- als het klassiek repertoire op een luchtige manier machtig is. Ze heeft met 'Mama' en 'Ouwe Kop' rake eigen teksten geschreven op melodieën van Ruud Bos en Leonard Bernstein. Maar samen met Jean-Louis van Dam heeft ze zich ook gewaagd aan eigen liedjes, waarvan "Ik had een man" voor mij één van de muzikale hoogtepunten van de avond was. Ook de kleinkunstklassiekers "Jaloezie" en "De Seizoenen" passeren de revue en kunnen op veel waardering van het publiek rekenen.
Het was een mooie avond, die werkelijk om vlóóg. 'Dat is goed gelukt' is een goed doordachte show, waarin Annick Boer zich op een gecontroleerde manier van een persoonlijke kant laat zien. Het is frappant dat zo'n solo jarenlang op zich laat wachten, want deze show had tien jaar geleden al naar veel meer gesmaakt. Het zou dan ook mooi zijn als Annick Boer zichzelf nog altijd in verschillende theaterproducties laat zien, maar meerdere one womanshows zouden in het theater zeker niet misstaan.
Klik hier voor de speellijst
Gezien op 24 oktober 2019 Schouwburg Amstelveen
Annick Boer Alles onder controle cabaret kleinkunst recensie solo