‘Choose the good life’. Zo luidt de slogan op mijn entreebandje tot het Surfana festivalterrein, dat ik afgelopen vrijdag 8 juni rond 12 uur op kom wandelen. Vrijwilligers melden zich aan, de laatste bordjes worden in de grond gestoken en de festivalgangers die het hele weekend blijven, komen rustig op gang na de eerste muzikaal geprogrammeerde avond en nacht op de camping. Van 7 tot en met 10 juni vond op Camping de Lakens in Bloemendaal aan Zee het Surfana Festival plaats. Een ontspannen, duurzaam, kindvriendelijk en muzikaal festival, met voor ieder wat wils.
Wat vandaag niet is, komt morgen wel.

Schoenen uit en met blote voeten in het zand de dag tegemoet.
Camping de Lakens ligt midden in de duinen bij het strand van Bloemendaal aan Zee. Een ideale plek voor een Surf-lifestyle festival. Zeer relaxt wordt er aan de dag begonnen. Met een zonnetje dat probeert door te breken door de dikke grijze bewolking, loop ik een rondje over het nog rustige festivalterrein. In de ochtend en middag wordt er door de meesten gelounged, gesurft, een massage genomen, een wandelingetje naar het strand gemaakt en lekker gekletst. Iedereen die ik spreek heeft vandaag één of twee clinics gepland staan of chilled tot de wind hard genoeg is om te gaan kitesurfen. Alle activiteiten en het programma zijn vooraf op de website geplaatst, zodat daar geen papier aan verspilt hoeft te worden. In plaats daarvan staat er tevens een bord bij de ingang met het overzicht. Zelf heb ik me van te voren online aangemeld voor een dansclinic. Wat net als de meeste workshops plaats vindt op een rustige plek buiten het festivalterrein. Dansen in het zand in een natuurlijke omgeving met mooie mensen is voor mij misschien wel het belangrijkste ingrediënt van vandaag, voor mijn Surfana-festival gevoel.

Zero Waste
Daarnaast speelt de intentie om het Surfana Festival volledig Zero Waste te maken, ook een rol. Naast het papierloze programma, zijn er onder andere activiteiten rondom bewustzijn, standjes over milieuvervuiling en wordt een vegetarische zeewierburger verkocht. De rij voor die bijzondere burger is ’s avonds trouwens behoorlijk lang. Het meest opvallend zijn echter de grote vuilnisbakken op het terrein, waarbij groot is aangegeven dat de borden composteerbaar zijn en restafval in een aparte emmer thuis hoort. Ik krijg in ieder geval het gevoel dat dit stuk natuur ook ná het festival weer een mooi en schoon stuk natuur zal zijn.

Spelen, knutselen en dansen
Op het terrein is een fraaie Kids Area ingericht. Er is een op maat gemaakte speelkeuken, met oven, koksmutsen, pannen en zeefjes, waar kinderen naar hartenlust zandtaartjes kunnen bakken en in hun schelpenpasta kunnen roeren. Wie genoeg heeft van al dat lekkers, kan op twee plekken terecht om te knutselen met gejut strandafval. ‘Mooizooi’ noemen ze dat. Bij Juttergeluk zijn er ook volwassenen die creatief aan de slag gaan met de gevonden plastic dopjes, touwtjes en ondefinieerbare objecten. Vrolijke poppetjes en kleurrijke sieraden en springtouwen zijn het resultaat. Daarnaast vermaken tal van kinderen zich bij de percussie workshops.

Wie moe is van al die belevenissen komt luisteren naar een verhaal van Theater Elswout. Althans, alleen luisteren is er niet bij. Mister Anansie (Wijnand Stomp) laat de kinderen én volwassenen actief meedoen. Er ontstaat een theatraal avontuur, waarbij wordt meegezongen, meegespeeld en gelachen. Daar waar de kinderen centraal staan, bevat het verhaal ook meer dan genoeg elementen en humor voor volwassenen. Toevallig zitten er vandaag een aantal toptalenten in het publiek waardoor de interacties extra enthousiasmerend uitpakken. Iedereen geniet zichtbaar van wat er allemaal ontstaat en gebeurt in de knusse setting van een fantastische verteller op een podiumpje in de duinen. En met het publiek zittend op een bankje, zitzak of liggend in een hangmat. Het kindvriendelijke karakter van het Surfana Festival is zeker aanwezig en krijgt voor mij ’s avonds een kenmerkend beeld: Terwijl het feest bij Main Land Stage volop in gang is, staan er achter in het publiek twee dansende papa’s met een kleintje op hun nek.

Muzikale ontdekkingstocht
’s Avonds valt er een buitje, maar gelukkig kan iedere bezoeker gezellig onder de tenten van Fisherman’s stage komen staan terwijl er bands als San Dollar en Coast and Ocean spelen. Max Poolman laat een tal van liedjes horen in een intiem mini-concert op Paper Island Stage voordat de Dj’s het daar overnemen. Op Main Land zie ik Matthew Mole en EUT. dj Viktor Baja vult de tijd op tijdens de bandwissels, zodat het opgewarmde publiek niet stil hoeft te staan. Doordat alles dicht bij elkaar is, is het mogelijk om twee gelijktijdig spelende bands allebei even te zien en te horen. Je kunt een soort op ontdekkingstocht langs de vier kleine stages op zoek naar het fijnste plekje. Als ik voor het einde weg ga om de bus te halen, snap ik de uitspraak van een trouw bezoeker: Surfana is vier dagen lang een bubbel van saamhorigheid.

Kortom: Op het Surfana Festival komt alles op zijn tijd. Met tal van clinics stel je zelf samen hoe actief of zen je de ochtend en middag doorbrengt. Kinderen kunnen zich er prima vermaken en de intentie om een Zero Waste festival neer te zetten is goed zichtbaar op het festivalterrein. ’s Avonds kun je door de meerdere kleinere stages op ontdekkingstocht naar het fijnste plekje en daar blijven hangen of dansen. Alle mensen schijnen voor hetzelfde te komen: Ze kiezen voor het goede leven.

Meer informatie vindt u op: www.surfanafestival.com
Voor meer info over Theater Elswout kijkt u op www.theaterelswout.nl