Google Analytics Alternative Was getekend, Annie M.G. Schmidt - Puur verwennerij

Was getekend, Annie M.G. Schmidt - Puur verwennerij

In deze biografische musical blikt Annie M.G. Schmidt samen met haar zoon Flip van Duijn terug op haar boeiende leven vol hoogte- en dieptepunten. Het verhaal is gebaseerd op de succesvolle biografie van Annejet van der Zijl en geeft ons een prachtig beeld van hoe het meisje, dat een eenzame jeugd beleefde, uitgroeide tot de meest geliefde schrijfster van Nederland.

Bij aanvang van de voorstelling zien we de silhouetten staan, Annie in de door haar zo typerende houding en haar zoon Flip. Zachtjes klinkt: 'Ik zou je het liefst in een doosje willen doen'. Het belooft klasse. Zodra het live orkest inzet, brengt de muziek ons meteen in de sfeer van Annie M.G. Schmidt. Het decor bestaat uit een enorm grote boekenkast met twee trappen. Het zal gaande de voorstelling zijn multifunctionaliteit bewijzen. In het centrum van de kast, de zolder, staat een koffer vol stof, die een centrale rol zal gaan spelen gedurende deze geweldige avond. Een feest der herkenning voor iedereen. Al gauw klinkt het heerlijke 'Zeur niet', 'Margootje', 'Beertje Pippeloentje' en vele andere overbekende versjes en liedjes.

De kleine Annie en de jongere Annie worden magnifiek vertolkt door Jeske van de Staak. Geweldig zoals aan beide Annies gestalte wordt gegeven samen met 'De Grande Dame' Simone Kleinsma. Een vakvrouw pur sang. Chapeau! De rol Annies Zeeuwse vader wordt prachtig gespeeld door Wim Van Den Driessche. Aniies zoon Flip wordt gespeeld door William Spaaij. Het plaatje wordt compleet als de strenge en komische moeder van Annie (Marjolijn Touw) verschijnt. Bekende versjes, rijmpjes en liedjes zijn verweven door allerlei teksten. Herkenbaar Velen neuriën mee met al die herkenbare liedjes. Het orkest staat onder leiding van Jos Groenie.

Het decor wordt inventief belicht en zo zie je hoe divers het gebruikt wordt in de naadloze changementen, waarbij ook de verkledingen vloeiend overgaan naar de volgende scène. De kleine Annie danst, zingt en speelt heel verrassend en soms acrobatisch die hiervoor een open doekje krijgt. Bravo! Prachtig is ook de band die alle personages met elkaar hebben, ieder op hun eigen wijze, maar oh zo herkenbaar. Het is een genot om naar te kijken, ook vanwege de vrolijke kwinkslagen van liedjes door de teksten heen, zoals ‘Wat voor weer zou het zijn in Den Haag’, ‘Vluchten kan niet meer’, ‘Op een mooie Pinksterdag’en dan het niet te vergeten het dolkomische nummer ‘Herr Heinzelmann’ , een sterk staaltje acteerkunst van het hele ensemble.

De zaal komt helemaal los als Jip en Janneke uit de kast komen, hilarisch en zo eigen voor iedereen door alle commercie. Het nummer ‘Zonder jou’ wordt uitmuntend gezongen door Simone Kleinsma. De zaal voelt de emotie, iedereen wordt er stil van. Wat een charisma heeft deze vrouw. Een werkelijk hoogtepunt is het nummer ‘De laatste dans’, ‘Dansen op een vulkaan’ uit de musical Foxtrot en waarbij het lava uiteindelijk om je oren én ogen vliegt. Iin deze versie wordt het lied uitgevoerd met William Spaaij als tapdanser. Subliem laat hij de zaal stralen van energie. Dit naast zijn prachtige rol als Flip, wat een talent. In het tijdbeeld komt haar blindheid uiteraard langs met de mooie zinspeling ”In je hoofd ben je altijd vrij” en dat is de vrijheid die Annie altijd heeft gebruikt.

Was getekend, Annie M.G.Schmidt, onder regie van Paul Eenens, is met een sterke cast en idem creatief team nu te zien in de theater. We zijn enorm verwend vanavond!

Kijk voor meer informatie en kaarten op www.musicals.nl