Google Analytics Alternative Dé hilarische zomerkomedie ‘Geen Paniek’ in het DelaMar Theater

Dé hilarische zomerkomedie ‘Geen Paniek’ in het DelaMar Theater


Voor het zesde jaar op rij brengt het DelaMar Theater dit jaar in de zomermaanden een zomerkomedie. Zoals elk jaar is men daarbij op zoek gegaan naar iets volkomen anders. Elk jaar een ander soort komedie, een andere stijl, een andere toon of uit een andere tijd. Dit jaar wordt het theater op zijn kop gezet met de zomerkomedie ‘Geen Paniek’. Het meest hilarische stuk aller tijden ‘Noises off’ van Michael Frayn in een vertaling van Rob Klinkenberg onder de titel ‘Geen Paniek’.

Geen Paniek! is een komedie over een klucht, een hilarische toneelslapstick, betreffende een groep acteurs en hun leven voor en achter de schermen. We zien de generale repetitie en een deel van de tournee genaamd de klucht NIETS AAN. Dit meesterwerk toont op indringende wijze aan hoe wankel ons bestaan is en hoe zeer wij door existentiële twijfel worden achtervolgd. Hoe de naakte mens op zoek is naar geluk want achter elke deur kan het geluk liggen, maar welke moeten we nemen. Wanhopig wordt er vastgeklampt aan een bord sardines. Men hunkert naar liefde. Maar uiteindelijk bedrijft de mens de liefde zoals hij geboren wordt en ook weer sterft : met Niets aan.

Het loopt allemaal niet zoals het zou moeten gaan; ruziënde acteurs, een gefrustreerde regisseur, geheime relaties en een wankel decor. Deze klucht bezwijkt onder druk van artistieke, emotionele en vooral financiële problemen. ‘Geen Paniek’ is de ultieme zomerkomedie, met zeven deuren, een bord sardines en rekwisieten, opkomsten en afgangen met een hoge grapdichtheid. Deze komedie wordt gespeeld door een Topcast met onder andere Tjitske Reidinga, Peter Blok, Dick van den Toorn, Guy Clemens, Wendell Jaspers, Peter Bolhuis en anderen.

De voorstelling
Wanneer het doek opgaat past Mevrouw Collet (Tjitske Reindinga) op het huis van de familie De Wilde die in Spanje verblijft. Belangrijk voor haar zijn de telefoon en een bord sardines. Vrij snel komt makelaar Robert Brekelmans (Peter Blok) het huis binnen met vriendin Cindy om zijn huis, of is het toch het huis van de familie De Wilde, te laten zien of had hij iets anders in gedachten? Daarna komen Ernst-Jan de Wilde en Sylvia de Wilde binnen (Guy Clemens en Wendell Jaspers) om de post te checken en te zien dat brieven van de belastingdienst werden achtergehouden door Mevrouw Collet. Vervolgens verschijnt er nog een inbreker ten tonele (Peter Bolhuis) en blijkt Cindy nou een dochter van de inbreker te zijn?

Een wirwar van acteurs wervelen over het toneel waarbij regisseur Olivier Treffers in deze klucht (Dick van den Toorn) soms vriendelijk maar soms ook woedend aanwijzingen geeft vanuit de zaal. Want weet men nu eigenlijk wel dat morgen de première is en dat dit echt de generale is? De verschillende types zorgen voor een gulle lach in het publiek maar begrijpt iedereen nu hoe het zit?


Tjitske Reindinga excelleert ook deze keer zonder twijfel in deze productie terwijl de overige rollen stuk voor stuk knap en komisch uit de verf komen. Deze klucht in een komedie vergt uitzonderlijk veel precisie, concentratie en zweet van alle uitvoerenden in een perfecte timing. Na een blackout is het pauze.

In het tweede bedrijf (een maand later) zijn we backstage en zien we alles van een andere kant. Ruzie tussen twee acteurs, gaat de voorstelling wel door? Verliefdheid gaat een rol spelen en de vervangers gaan zich al bezinnen om te moeten invallen. De regieassistent en 1ste inspeciënt gaan zich er al op instellen. Deze rollen worden prachtig neergezet door Pauline Greidanus die een tuttig personage speelt met grote gevolgen aan het eind van de voorstelling. Terwijl Justus van Dillen een stoere inspeciënt speelt. Moeten zij invallen of kiezen uiteindelijk de acteurs die zich hebben opgesloten in hun kleedkamer ervoor om toch te spelen?

In de derde akte, aan het einde van de tournee, speelt men weer de eerste akte maar nu zo hilarisch, waardoor niemand meer weet wie wie is en er zelfs persoonsverwisselingen zijn. Op een gegeven moment zijn er drie inbrekers maar wie is nu de echte en wie zijn de andere? Uiteindelijk een ‘Happy End’ waarbij deze deurenklucht leidt tot gekte op het toneel en nog wordt overtroffen door de complete waanzin daarachter. Een op hol geslagen wereld waarin uiteindelijk maar één wet geldt: “the show must go on”. Het publiek beloont de acteurs met een gul en hartelijk applaus.

Deze zomerkomedie werd knap geregisseerd door Antoine Uitdehaag in een prachtig en functioneel decor van Thomas Rupert in een belichting van Marc Heinz en Wilfred Loopstra. Voor kostuums en pruiken/gime tekenen Catharina Cuykens en Pilo Pilkes.

Een hilarische komedie om heerlijk bij te lachen in de soms toch al sombere wereld. De zomermaanden uitsluitend te zien in het DelaMar theater Amsterdam.
Kijk voor meer informatie en kaarten op www.delamar.nl