Column Arie Cupé: Omdat IK zoveel van HAAR hou

Column Arie Cupé: Omdat IK zoveel van HAAR hou

In 1982 debuteerde Arie Cupé in het liedjesprogramma van Oklahoma tot Anatevka en sindsdien heeft hij in vele voorstellingen acte de préséance gegeven. De meeste recente voorstellingen waar Arie Cupé in te zien was waren “De Jantjes” en “Harrie let op de kleintjes” In de columns die Arie Cupé maandelijks voor ons zal schrijven, neemt hij je mee naar zijn rijke en persoonlijke theaterverleden.

Mijn ouders hadden in mijn jeugd een café. Mijn hele lagere schooltijd, vanaf mijn zesde tot en met mijn twaalfde jaar. 1968 – 1974. Ik groeide dus op met veel muziek om me heen. Dat geluid kwam uit onze jukebox. Gezellige Nederlandstalige muziek, enkele singles afkomstig uit het buitenland daargelaten. En omdat onze kroeg in Amsterdam stond en een échte Amsterdamse sfeer had, hoorde ik ook altijd veel Mokumse liedjes. Plaatjes van Amsterdamse artiesten. Mensen als Johnny Jordaan, Tante Leen, Willy Alberti en ook zijn dochter Willeke, klonken veelvuldig door ons café.

Willy en Willeke traden vaak als duo op en dus waren er veel duetten op de plaat gezet; ‘Jij en ikke’, ‘Omdat ik zoveel van je hou’’, ‘Reisje langs de Rijn’ en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal hits. Willy en Willeke Alberti bleven daarnáást ook nog altijd solo-liedjes op de plaat zetten. Gelukkig zijn ál die nummers, de duetten en de soli, inmiddels allemaal zo’n beetje op CD verschenen, dus daar kunnen we tot in lengte van dagen van blijven genieten. Je kunt dus wel zeggen dat ik op zeer jeugdige leeftijd dagelijks de stem van Willeke om me heen had.

En toen kwam in 1971 ineens de tv-serie ‘De Kleine Waarheid’ van Willy van Hemert. Willeke speelde de hoofdrol, die van Marleen Spaargaren. Ze werd alom geprezen en terecht. De overige acteurs waren ook geweldig. Grote mensen als Coen Flink, John Leddy, Sylvain Poons, Caro van Eyck, Huib Rooymans en Liane Saalborn speelden in deze legendarische serie mee. Willeke won er de Televizier-Ring mee. De serie bestond uit 26 delen. Ik was toen een jongetje van acht jaar. Keek mijn ogen uit. Willeke zong in iedere aflevering een liedje. Dat waren de gedachten van Marleen, dus je hóórde de liedjes, maar Willeke playbackte ze niet. Járen later zou ze mij bekennen dat playbacken ook niet haar sterkste kant is, dus dat kwam goed uit.

Arie Willeke 02

Nederland leerde dus met ‘De Kleine Waarheid’ Willeke Alberti als actrice kennen. Het kon niet uitblijven of Willeke beklom ook de theaterplanken als actrice. Dat gebeurde vrijwel meteen, in 1971. Het zou de eerste toneelproduktie van Joop van den Ende worden. Er werd gekozen voor ‘Twee op de wip’, een toneelstuk voor twee acteurs. Haar tegenspeler werd Jeroen Krabbé. Het stuk werd een geweldig succes. Er kwam een LP van deze voorstelling uit. Die kreeg ik natuurlijk. Veel scènes waren telefoongesprekken tussen de twee personages. Dus op een bepaald moment ging ik die scènes met mijn buurmeisje náspelen. Zij deed uiteraard de rol van Willeke en ik die van Jeroen, en dat nam ik dan op met een cassetterecorder. Heel realistisch allemaal. De telefoonrekeningen van onze ouders zullen die periode heel fors geweest zijn, want we deden de scènes natuurlijk 42975 keer over. En maar praten door die telefoon en onze stemmen maar vangen op de band. Ik heb de opname nog steeds. Maar dit terzijde.

De carrière van Willeke Alberti, de actrice, ging geweldig goed. Twee jaar later, in 1973 dus, volgde de komedie ‘Slippers’, weer samen met Jeroen, maar dit keer ook met Mary Dresselhuys en Guus Hermus! Met z’n vieren. Ook dit werd een groot succes. Tijdens het tweede seizoen van ‘Slippers’ nam Willeke overdag de muzikale speelfilm ‘Rooie Sien’ op, waarin haar talenten van actrice en zangeres weer werden gecombineerd. Deze film werd voor Willeke een triomf, met het liedje ‘Telkens weer’ van Friso Wiegersma en Ruud Bos als grote klapper. Ik was 13 toen de rolprent in de bioscoop draaide en was een jaar te jong om naar binnen te mogen. De filmkeuring had de toegang op de leeftijd van 14 jaar bepaald. Drie jaar eerder was om die reden de film ‘Cabaret’ met Liza Minnelli óók al aan mijn neus voorbijgegaan, maar nu ik vervalste een tramabonnement en léék ineens een jaartje ouder dan ik was en mocht de City binnen. Ja! Wat is dát nou! Dat moest ik toch zien! Wie of wat houdt me tegen?! Nou, niemand of niets dus.

Ik ken eigenlijk niemand in Nederland met een loopbaan die álle facetten van ons vak omvat: TV-serie (‘De Kleine Waarheid’), Cabaret (Seth Gaaikema), Toneel (‘Twee op de wip’, ‘Slippers’), Speelfilm (‘Rooie Sien’, ‘Alles is familie’), Revue (André van Duin), Soap (‘GTST’), Musical (‘Kiss me Kate’, ‘Hello Dolly’, ‘De Jantjes’) en natuurlijk Hit-zangeres zijn met eigen shows in het theater, op radio en televisie. Ik leerde Willeke ná mijn veertigste pas kennen. Persoonlijk dan. Dat klikte. En hoe! Sinds 2008 mocht ik al haar theatershows helpen samenstellen en regisseren. Ging voor haar schrijven: Een bewerking van ‘Meisjes van dertien’ en het lied ‘Een Amsterdams gevoel’. En verbindende teksten voor haar shows.

Foto Roy Beusker
In 2012 kwam daar ineens de ‘De Jantjes’. Daarin gingen we eindelijk samen spelen, op het toneel. Willeke als Na Druppel en ik als haar Mop. Ons grote duet in de musical was: ‘Omdat ik zoveel van je hou’. De show beleefde twee seizoenen. We hebben dat lied uiteindelijk 230 keer gezongen. Een groot moment was voor mij ook om de samenstelling en de regie te verzorgen voor haar jubileumshow ‘Willeke - een leven als een lied’, februari 2015. Het was ter ere van haar 70-ste verjaardag. Tegelijkertijd kwam er een boek over Willeke uit, geschreven door Belinda Meuldijk. Het werden twee avonden in het geweldige Theater Carré. Een overzicht van haar hele carrière. Gasten: André van Duin, Tonny Eyk, zoon Johnny de Mol, Paul de leeuw en Jenny Arean. En Willeke stónd erop dat wij ook in deze show ‘Omdat ik zoveel van je hou’ zouden zingen. Dus dat deden we.

Na afloop van de eerste avond ontving Willeke van burgemeester Eberhard van der Laan Frans Banninck Cocq-Penning. Ook overhandigde hij Willeke een persoonlijke brief van Koningin Maxima. Dat maakte het feest op het toneel nóg groter. Guus Verstraete maakte er een prachtige tv-registratie van. Later zou er een integrale DVD van de show uitkomen. En daar zijn Willeke en ik Guus voor altijd heel dankbaar voor. Zo mooi hij het allemaal in beeld heeft gebracht. En dat ene liedje, ‘Omdat ik zoveel van je hou’, zingen we af en toe nog wel eens.

En dat maakt de cirkel wel héél erg rond! Als klein jongetje in het café hoorde ik dat liedje zó vaak uit de jukebox komen, gezongen door Willeke met haar vader, Willy. En zóveel jaren later werd het ineens óns liedje. Door ‘De Jantjes’. En als we het zingen besef ik echt élke keer dat ik het samen met diezelfde stem uit die jukebox van toen sta te zingen. Wat is het leven soms mooi. Er gebeurt altijd iets heel bijzonders als we het samen zingen. Bij Willeke en ook bij mij.  Omdat ik zoveel van haar hou.


We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information