Column Arie Cupé: JA, DAT WAS REVUE, REVUE!

Column Arie Cupé: JA, DAT WAS REVUE, REVUE!

 In 1982 debuteerde Arie Cupé in het liedjesprogramma 'Van Oklahoma tot Anatevka' en sindsdien heeft hij in vele voorstellingen acte de présence gegeven. De meeste recente voorstellingen waar Arie Cupé in te zien was waren “De Jantjes” en “Harrie let op de kleintjes” In de columns die Arie Cupé maandelijks voor ons zal schrijven, neemt hij je mee naar zijn rijke en persoonlijke theaterverleden.  

De revue bestond in ons land al voor de oorlog: Revues met Buziau, Louis en Heintje Davids, Lou Bandy en sinds 1937 ook de Snip & Snap Revue. Toen ik jong was draaide ‘De Snip & Snap Revue’ nog op volle toeren in de theaters. De grote sterren waren Willy Walden en Piet Muijselaar. Ze waren regelmatig ook op televisie en wij hadden thuis ook een paar platen van ze. Maar heb ik ook écht De Snip & Snap Revue live in het theater gezien? Gelukkig wel. Eén keer. Het jaar weet ik absoluut niet meer. Maar ik was nog heel jong. Ik weet wel wáár en met wie. Het kwam allemaal door een soort actie bij de kruidenier. Daar kon je zegeltjes sparen en, hoe weet ik ook niet precies, dan kon je naar Snip & Snap. Nou, dat hebben mijn broer Freek en ik gedaan. Freek is acht jaar ouder. Ik weet nog dat we met de tram naar de RAI gingen. Want dáár was het. Niet Carré, maar in het Rai Congrescentrum. Zo heette die zaal toen. Tegenwoordig Het Rai Theater. Enfin, Freek en ik gingen daar dus naar toe. Ik helemaal opgewonden dat ik het nu allemaal in het écht zou gaan zien!  Wie er naast Willy en Piet allemaal meededen weet ik niet meer precies. In elk geval de vrouw van Willy, Aase Rasmussen, want zij deed altijd mede.

Snip en snap

Wie ik ook nog scherp herinner was Fred Kaps, een geweldige goochelaar. Hij was ook een groot voorbeeld voor Hans Klok. Allemaal in een tijd dat van Magic nog geen sprake was, gewoon een goochelaar. Nou gewoon, de man was fantastisch! Hij deed allerlei trucs op het toneel en met mensen uit de zaal. Dus hij was dit seizoen een gast van de revue. Ik ben blij dat ik hem dus nog nét live aan het werk heb kunnen zien.

De opvolger van de Snip & Snap Revue werd de revue van André van Duin. André was zelf was in 1968 een seizoen gast geweest bij Willy Walden en Piet Muijselaar. Dat gaf de jonge producent Joop van den Ende het idee om André te vragen voor een nieuwe theatershow. En dat werd dus ook een revue: ‘n Lach in de ruimte’ in 1969. Met Frans van Dusschoten en Ria Valk. Eigenlijk zou Frans de komiek worden en André de aangever, maar al gauw bleek dat deze rollen omgedraaid moesten worden. In deze eerste revue speelde Joop van den Ende zelf ook nog mee, maar dat was meteen het einde van zijn aanwezigheid óp het toneel. Hij bleef maar producent en zal daarin, zoals wij weten, zeer succesvol worden.

De André van Duin Revue, met André en Frans, bleek ook een blijvend succes. De voorstellingen ‘Blij blijven’ (met Conny Vink, 1972/’73) en ‘Dag dag heerlijke lach’(met Carry Tefsen, 1973/’74) volgden.
In 1974/’75 kwam ‘André van Duin’s Pretmachine’. Dát was de eerste revue van André die ik zag. Ik was 12 jaar.  Daarná heb ik ze allemaal gezien.

De Leading Lady van deze revue werd Corrie van Gorp en zij bleef járen bij André en Frans werken. Ik ben met mijn dierbare moeder naar Carré geweest om van deze revue te gaan genieten. Dat was op woensdag 19 maart 1975. Hoe weet ik dat zo precies? Nou, toen tekenden de spelers van ‘de Pretmachine’ in mijn handtekeningenboek en de datum staat erbij, vandaar.

In die tijd correspondeerde ik uitbundig met de direkteur van Carré Guus Oster en zijn rechterhand mevrouw Bary. Heel lief dat ze áltijd antwoordden. Dat ze tijd namen voor zo’n klein jongetje. Ik mocht affiches komen halen enzo. Toen ik geschreven had dat mijn moeder en ik naar ‘André van Duin’s Pretmachine’ zouden komen, schreef Guus Oster me of ik het leuk zou vinden om André te ontmoeten. Nou, dat wilde ik uiteraard wel. Hij ging het regelen. Toen we die avond in Carré aankwamen stond meneer Dekker ons in de hal op te wachten. Meneer Louis Dekker. Hij heeft iets van 50 jaar in Carré gewerkt. Een grote, kleine man. Toon Hermans dichtte eens: ‘Er is een stopcontact, er is een stekker, zo functioneren ook Carré en Dekker’. Zijn zoon Max Dekker werd later een belangrijke lichtontwerper. Maar we dwalen af.

Moeder en ik togen dus naar Carré en nadat meneer Dekker ons ontvangen had sprak hij met ons af dat we in de pauze naar dezelfde plek in de hal moesten komen. Nou, dat deden we. Meneer Dekker nam ons toen mee naar de kleedkamer van André en Frans en stelde hen aan ons voor. Nou ja, u begrijpt wat zo’n belevenis voor zo’n klein jongetje betekende! In die periode had André een grote hit met het lied ‘Willempie’. En dat zong hij natuurlijk ook in deze revue. In de kleedkamer hing zijn regenjas en lag zijn valhelm op de plank. Ik mocht de échte valhelm van Willempie op! Nou ja! Ze waren heel aardig. Ook Corrie van Gorp en Donald Jones, die we in de artiestenfoyer een handje mochten geven. Zo grappig als je bedenkt dat véél en véél later zowel André als Corrie in het leven van mijn Martin en mij kwamen. Enfin. Toen de pauze afgelopen was genoten mijn moeder en ik van de tweede helft en na afloop zweefde ik, naast m’n moeder, op vleugels weer naar huis. Allemaal dankzij Guus Oster, mevrouw Bary, meneer Dekker, André, Frans en Corrie!

Foto Jan Swinkels

Een sprong: In 1991 schreven Jos Brink en Henk Bokkinga de musical ‘Revue Revue’ over een gezelschap, vlak na de oorlog. Daarin speelde ik een travestierol, die van de eerste kleedster. En zo kreeg ik toch ook een klein beetje iets met een revue te maken. Geen échte, het was dus een musical, maar wel mét de hele sfeer eromheen van veren, kostuums, trappen, revuemeiden, dansers etc. We hebben het twee seizoen gespeeld. En we gingen in Carré in première. Dáár waar ik al die revues van André dus had gezien! Dat is toch leuk.

Frans van Dusschoten ging in 1993 met pensioen en hij overleed in 2005. De geweldige Corrie van Gorp stopte in 1985 al met spelen en ze overleed vorige maand. André is, zoals wij weten, nog heel lang dóórgegaan met revue. In seizoen 2011/’12 bracht hij zijn laatste met Ron Brandsteder en Anne-Marie Jung. En daarmee sloot hij een lange traditie van revues in Nederland af. Maar de herinnering is zoet en levendig! Aan die traditionele, uitbundige, vrolijke Revue!             

Dag, geweldige theatervorm!  Ja, ja, dat wás revue!

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information