'A Chorus Line' meets Koninklijk Theater Carré

Nog zes voorstellingen en dan eindigt de musical ‘A Chorus Line’ met vier shows in Koninklijk Theater Carré, te Amsterdam. Het theater der theaters. Voor velen castleden wordt het de eerste keer dat ze op het dit podium staan. Hoog tijd dus voor een rondleiding door dit bijzondere theater op vrijdag 24 maart 2017. En wij mogen mee!

Welkom
We worden welkom geheten door Hans Cornelissen, producent van ‘A Chorus Line’. Hij geeft een korte uitleg over de totstandkoming van de productie en met een aantal voorbeelden uit de praktijk geeft hij aan dat A Chorus Line gaat over het echte leven van de acteurs: auditie doen en wat dat met zich mee brengt. Hij vertelt over de hechte groep, dat iedereen elkaar zo goed opvangt en dat daardoor de show iedere avond weer op hoog niveau gespeeld kon worden. Over het spelen in Carré zegt Cornelissen het volgende: “Het is echt bijzonder om in Carré te kunnen spelen. Met heel veel genoegen gaan we dan vanaf 6 april naar Carré. En het wordt een geweldige afsluiter van een productie waar ik ongelofelijk trots op ben en waarvan ik heel blij ben dat we ‘m hebben durven maken. Het was niet makkelijk, maar hij is geweldig ontvangen, en het publiek heeft er van genoten. En wij ook.”

Hierna worden wij overgedragen aan Co Pels, een man die al 30 jaar bij Carré werkt en ons de rondleiding gaat geven. We beginnen in de welkomsthal, waar het publiek binnen komt. Pels heet ons welkom in het pand dat sinds 1887 bestaat. Hij vertelt ons wat we zoal kunnen verwachten tijdens de rondleiding en neemt ons mee naar boven.

Loge Foyer
We zijn in de Loge Foyer. Deze foyer was vroeger het woonhuis van Oscar Carré en zijn gezin. Pels vertelt ons waar o.a. de slaapkamers waren en de keuken. Dan vertelt Pels iets over de verbouwing in 2004 waarbij de binnenkant opnieuw opgebouwd werd. Ze hoopten dat de rest intact zou blijven, want de kroonluchters zijn nog uit 1887. Na de verbouwing staat Pels met een groep gasten in deze foyer, hij houdt zijn praatje en wanneer ze weg willen, is daar de Phantom of the Opera en komt één van de kroonluchters naar beneden! Kapot natuurlijk. Alle kristallen kralen die er over waren zijn aan het personeel gegeven. Pels heeft er een heleboel gehad. En dan volgt er een mooi moment: Hans Cornelissen krijgt een kristallen kraal van die kroonluchter. De kraal staat symbool voor voorspoed in ieders carrière. Dit gebaar wordt met applaus ontvangen.

We lopen verder. Pels vertelt dat Carré zoveel plekken kent waar je niet over uit kan praten. Zo ook het volgende waar we stil staan: dit object heeft een geschiedenis en anekdotes dat zijn weerga niet kent. Het is een geschenk geweest van alle medewerkers van Circus Oscar Carré.

De paarden
Het is een doek met foto’s van de favoriete paarden van Oscar Carré. Elk portretje heeft een kransje er om heen van zijn eigen paardenstaart. Op een onverklaarbare manier is dat heel goed geconserveerd gebleven. “Iets om apetrots op te zijn” zegt Pels over dit prachtige schilderij. Helaas hangt er een afschuwelijk verhaal aan vast: Oscar was circusdirecteur en hij reisde veel. In 1891 besloot zijn vrouw Amalia om alvast naar een tentvoorstelling in Hamburg te gaan, terwijl Oscar in Amsterdam bleef omdat hij bezig was om Carré hier neer te zetten. De trein waar zijn vrouw in zat, kreeg een botsing en Amalia verongelukt. Oscar krijgt de depressie der depressies en besloot te stoppen met het circus. Omdat hij niet wilde dat zijn favoriete paarden in verkeerde handen terecht kwamen, dus hij zei, heel romantisch: ‘dan schiet ik ze maar dood’. En dat gebeurde ook. Het verhaal wilde dat hij die paarden onder Carré heeft begraven. Dat is niet helemaal waar. De paarden zijn wel doodgeschoten, maar liggen niet begraven onder Carré, maar op de Waalsdorpvervlakte.

Leuk weetje: De portretten van die paarden hangen op dat doek in een bepaalde vorm: een hoefijzer. Maar het hoefijzer hangt op zijn kop. Waarom? Bijgeloof in de theaters is groot en als het hoefijzer wel op de juiste manier hangt, blijft alle pech er in zitten.
Nog een leuk weetje: Bij ieder paard hangt de naam. En soms ontvangt Carré geboortekaartjes van een kindje dat vernoemd is naar één van die paarden.

Iets anders wat Pels ons kon vertellen: Pels heeft een keer een rondleiding gegeven en daar was een vrouw: de achter-, achter-, achterkleindochter van Oscar Carré en zij heeft zijn dagboeken. Er is gesmeekt of die dagboeken in het bezit van Carré mogen komen. Op dat moment nog niet. Het mag wel, maar pas na haar dood. Ze leeft nog steeds.

De stallen
We lopen verder naar beneden: naar de stallen. Alle dieren ter wereld hebben opgetreden in Carré: anaconda’s, kamelen, neushoorns, nijlpaarden, olifanten, leeuwen, noem het maar op. En ze zijn allemaal via de artiesten ingang naar binnen gekomen.
Anekdote: Op een maandagochtend in 1991 kwam Pels aan bij het theater om te werken. Er liep een neushoorn, los. Die neushoorn zag Pels en begon al met zijn poot over de grond te schaven. Pels schrok zich een ongeluk, maar moest volgens de dompteur rustig blijven. Er is toen aan de buren gevraagd of zij hun groentela wilden legen, dat deden ze. Dus ’s ochtends vroeg vlogen de rode kool, bieten en spruitjes Pels om de oren. De neushoorn begon te eten en er is toen een hek om heen gezet. Pels werd over het hek heen getild en kon aan het werk.
We krijgen nog een interessant technisch verhaal over hoe de dieren uiteindelijk naar hun plek in de piste werden gebracht. En dan is het voor ons ook tijd om daar heen te gaan: de piste oftewel, het podium.

We komen vanuit de coulissen op. Het doek is dicht. In de zaal zit een klas die daar met school is. Het doek gaat op en wij staan daar en die klas begint (spontaan?) te klappen. Hebben we dat ook eens ervaren.

Het podium
Wanneer je op het podium staat en dan zo de zaal inkijkt, is dat natuurlijk een prachtig uitzicht: dat rode pluche en die kroonluchters. Wauw. Op het podium is het eerste fotomoment. Een groepsfoto van de cast en daarna staan ze in een chorus line en worden er portretfoto’s geschoten. Dan neemt de cast plaats op de eerste twee rijen in de zaal. Pels gaat op de rand van het toneel zit en vertelt het één en ander over de zaal. Dan komen de vragen. Edwin Jonker vraagt hoe het zat met de sloop. Pels vertelt: Reinder Zwolsman wilde er een hotel neerzetten. Mies Bouwman heeft toen samen met de gemeente een actie gehouden en met het opgehaalde bedrag hebben ze Zwolsman kunnen uitkopen. Maar anders had Carré dus niet meer bestaan en stond er nu een hotel of een wolkenkrabber. Golven van verontwaardig gaan door de cast. Gelukkig heeft het nooit zo ver kunnen komen en kunnen artiesten en bezoekers dit schitterende theater blijven bezoeken.

We gaan terug naar de Loge Foyer waar de cast plaats neemt op het balkon. Pers verzamelt zich aan de overkant van de straat voor een laatste fotomoment. Dan zit het er helaas al weer op. Wat een toffe rondleiding en wat een schitterende verhalen. Verhalen die tot leven kwamen dankzij de prachtige vertelwijze van Pels.

Als ik het na afloop met Edwin Jonker heb over de rondleiding zegt hij: “Het was zeker een toffe rondleiding. Een gebouw wordt historisch en magisch door de verhalen die verteld worden. Ik vond het verhaal van de paarden van Oscar Carré wel heel intrigerend. En de mythe dat ze onder het theater begraven zouden zijn. Mooi verhaal was dat. Door die verhalen leeft het theater.”

Wil je Jonker en de rest van de cast van A Chorus Line zien schitteren in Carré? Dat kan. Ze spelen daar van donderdag 6 t/m zondag 9 april. Kijk voor kaarten, andere speeldata of meer informatie op: www.dommelgraafencornelissen.nl
Zelf een rondleiding volgen in Carré? Doen, het is een absolute aanrader. Kijk voor meer informatie op carre.nl/pagina/rondleidingen

Lees ook:One! -  Spectaculaire strakke dansshow vol energie

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information