De Chippendales blijven ten alle tijden populair en de films over Magic Mike deden het ook meer dan goed bij de vrouwen. Voorganger was misschien wel de komische film ‘The Full Monty’. Niks geen doorsnee gespierde mannen met goddelijke lichamen, maar alledaagse kerels die uit hoge nood geld moeten verdienen en een strip-act beginnen. De film werd in 2000 omgetoverd tot een musical en was ook al eerder, in 2009, in Nederland te zien. Op 5 februari gaat de hernieuwde versie van De Graaf en Cornelissen in het DeLamar Theater in première.
Na afloop van een voorstelling zoek ik altijd even wat vrienden en bekenden op om eens te luisteren naar hun mening. Wat vonden zij ervan? Niet om mijn eigen mening aan te passen maar gewoon uit Hollandse nieuwsgierigheid. Dit keer waren de meningen extreem verdeeld maar één zin is wel vaak langsgekomen; het is heerlijk vermaak. Daar kan ik me wel in de vinden, want wat heb ik gelachen. Maar nu ik bezig ben met mijn woorden aan het toetsenbord toe te vertrouwen begint mijn beeld over “The Full Monty” zich langzaam te ontwikkelen en te veranderen.
Is “The Full Monty” wel een voorstelling waar je gewoon je blik op oneindig en je verstand op nul heerlijk van kan gaan genieten? Uiteraard, je mag doen wat je wilt maar er lopen nog een paar andere verhaallijnen door de voorstelling die minder amusant zijn dan ze lijken. Verhalen over bijvoorbeeld liefde, teleurstellingen, verdriet, armoede en schulden. Deze serieuze ondertoon geeft de voorstelling de boost om niet af te glijden naar platvloerse humor. Hier en daar mag er, wat mij betreft, de kaasschaaf nog langs wat teksten en karaktertrekken worden gehaald maar dat gaat meestal vanzelf in de loop van de tour. Een mooi voorbeeld hiervan is de rol van Brigitte Nijman. Zij speelt Vickey Steenstra, de vrouw van Harold Veenstra (Ad Knippels). Haar Rotterdamse accent heeft toch wel een aantal keren bij mij de irritatie modus geactiveerd. Dit om de eenvoudige reden dat ik het niet vind passen bij haar rol. Vickey komt over als het meisje uit een beter milieu, zeker als je het vergelijkt met de andere karakters. Zij heeft alles wat haar hartje begeert maar heeft een accent waar men op de Beijerlandselaan op Rotterdam-Zuid nog van zou schrikken. Tijdens de scène op het herentoilet was het hilarisch om te horen maar daarna mag het wat mij betreft een tandje minder. Ook de herhalende pogingen van om een backflip tegen de muur te doen van Erik ( David van de tempel ) verliezen op een bepaald moment hun humoristische kracht. En zo zijn er hier en daar wat kleine elementen die mij iets te lang doorsudderden.
De humor in “The Full Monty” wordt vaak onderbouwd en versterkt door de onderliggende tragiek van het verhaal. Werkloos en een totaal uitzichtloos leven is natuurlijk geen pretje. De keuze van deze cast past volledig bij de karakters van de hoofdrolspelers. Joey Ferre die de knappe en stoere Berry speelt heeft alle looks mee, zijn mooie donkere stem zal menig vrouwen, en ook mannenhart, doen smelten. Maar onder deze stoere gast zit een man met een heel klein hartje wat gevuld is met liefde voor zijn zoontje Tommy. Berry was ooit getrouwd met Pam, gespeeld door Julia Herfst. Herfst zet een krachtige vrouw neer die weet wat ze wil. Grote vriend van Berry is Dave en deze rol is op het lijf geschreven van Dennis Willekens, één van mijn grotere favorieten van de avond. Willekens is dan zo kwetsbaar en dan weer zo krachtig en brengt zijn rol met een aanstekelijke humorvolle manier van spelen. Dave is getrouwd met Janny, een vrouw vol verlangens die maar niet bevredigd worden. Hilke Biermans speelt op een intense wijze deze rol. Haar mooie stem haalt menigmaal gevoelens van ontroering bij het publiek naar boven. Ach ja, en het koppel Steenstra, Harold en Vicky, Ad Knippels zet een Harold op het toneel waarvan ik nu niet precies kan vertellen wat voor soort man dit nu eigenlijk is. Gedreven, zachtmoedig zo nu en dan een softie, maar kan ook vreselijk uit zijn slof schieten. Brigitte Nijman speelt de wat dommige Jacky. Nijman speelt deze rol met verve maar voor mij is het wel het karakter waar ik het minst mee hebt op één moment na dan. Bij de uithaal nadat de hele buurt heeft kunnen zien dat de schuldeisers alle spullen uit het huis gehaald hebben schoot ik subiet bijna onder mijn stoel van het lachen. Martin en Erik, twee zachte aardige rustige mannen, die gedurende het verhaal steeds dichter naar elkaar toe groeien worden gespeeld door respectievelijk Kick Spijkerman en David van den Tempel. Martin en Erik zijn de rustpuntjes binnen het verhaal, hun opbloeiende liefde is prachtig om naar te kijken.
Dan de storm en qua karakter toch degene die de meeste lol aan haar broek heeft hangen, en wat voor een broek, is toch zeker wel Janet. Janet wordt tot leven gebracht door Brigitte Heitzer. Waar ik wat moeite heb met het accent van Nijman, zo geweldig vind ik het vette Limburgse accent van Heitzer. Alle aanwezige energie slokt ze op. Het vliegt het danst het knalt over al naar toe. Heitzer creëert de buikpijn van het lachen momenten.
Het prachtige industriële decor is met vernuft ontworpen door Joris van Veldhoven. Alleen een gordijntje dicht en de hele scène verplaatst zich volledig geloofwaardig naar een totaal andere locatie. Het duo Ivo Chundro en Alessandro Pierotti hebben op echt meesterlijke wijze de choreografie voor hun rekening genomen. Ga er maar aan staan zes mannen, die echt wel kunnen dansen, laten bewegen als een stel houte harken en dat het dan ook nog leuk blijft om naar te kijken.
Allard Blom heeft met zijn vertaling het verhaal naar een andere tijd verhuisd. Wat zeker de geloofwaardigheid en herkenbaarheid van het verhaal zeer positief heeft veranderd. Geluidsontwerpers Jan van Dijk en Gijs Kater werken hoorbaar mee aan de opbouw richting het einde van de voorstelling.
Gaan de mannen Full Monty? Lichtontwerper Marcel Visser laat het het publiek dit moment op meesterlijke wijze ervaren.