Het is aan Joop van den Ende persoonlijk te danken dat vanaf 11 juli de voorstelling Adèle, Conny, Jasperina De Grote Drie weer te zien is in het DeLaMar theater.
Deze productie heeft de éne na de andere lovende recensie binnengehaald en als kerst op de taart in de categorie kleine miusical winnaar geworden van een musical award.
Theaterparadijs recensente Esther Raatgers schreef dit artikel over de première voorstelling:
Adèle, Jasperina en Conny - Grootse TIEN
Een programma dat de levens van Jasperina de Jong, Adèle Bloemendaal en Conny Stuart belicht, kan rekenen op grote belangstelling. Het was in de Stadsschouwburg van Utrecht dan ook overvol met allerlei bekende Nederlanders uit de kleinkunst- en theaterwereld. De langverwachte voorstelling 'De Grote Drie', waarin Hanneke Drenth, Frédérique Sluyterman van Loo en Ellen Pieters in de huid kruipen van Jasperina de Jong, Conny Stuart en Adèle Bloemendaal, ging daar maandag 13 februari in première. Een prachtige voorstelling over deze diva's van weleer, waarin alle zorg was besteed aan de muziek, de decors, de kleding en het spel. En daardoor niet alleen een ode aan deze grote drie, maar ook aan de geschiedenis van de kleinkunst die Nederland rijk is.
De toeschouwers dalen af in de vergeten gouden krochten van ons kleinkunsterfgoed
De Grote Drie leven in de nadagen van hun succes, als Adèle op het idee komt om gedrieën een show te geven in een Hollandse club in Timboektoe. Adèle nodigt Jasperina en Conny uit in haar Amsterdamse appartement en dan kan het egotripperige gekijf beginnen. De dames willen wel met Adèle meedoen, maar graag met hun eigen pianist. Jasperina laat haar gedachten de vrije loop over een eigen 'bloakje' (van zes nummers) met daarin zeker iets klassieks en ook Conny doet een duit in het zakje met repertoire uit de musicals van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink. De dames zijn behoorlijk met zichzelf ingenomen. Aardige en minder aardige karaktertrekken die succesbepalend zijn geweest voor de carrières van de dames komen boven drijven in de dialogen. Bekende en minder bekende nummers vormen de schakels tussen de verschillende scènes. Aan het begin van de voorstelling kan het publiek zich laven aan de bekende melodieën van 'De Vleselijke Woning', 'De minutenwals' en 'Zeur niet', maar met de ondeugende tekst van 'Het Vingerlied' dalen de toeschouwers af in de vergeten gouden krochten van ons kleinkunsterfgoed.
Met Ellen Pieters, Frédérique Sluyterman van Loo en Hanneke Drenth heeft Dommelgraaf Producties wel een geweldige cast bijeen. Ellen Pieters speelt Adèle Bloemendaal op weergaloze wijze. Met haar fysiek, haar mimiek en ook haar zangkunsten komt ze dicht bij Adèle zelf. Ooit vertelde Adèle dat ze 'maken' leuker vond dan 'spelen'. Misschien is dat de reden dat Ellen Pieters de hit 'Jaloezie' veel nonchalanter zingt dan de indrukwekkender tekst van 'De Bokken en de Schapen'. Het zit 'm in tal van dat soort finesses, waardoor deze voorstelling een diepe, diepe indruk maakt.
Een prachtige avond met een hoog 'Oh ja, wauw!'-gehalte
Frédérique Sluyterman van Loo speelt een zelfverzekerde, decadente 'grande dame' met een warm stemgeluid. Hanneke Drenth is een keurige, perfectionistische en aangepaste Jasperina de Jong. De dames beschikken allemaal over prachtige zangkwaliteiten. In 'Veenbrand' brengt Drenth zulke mooie dynamische nuances aan in het einde van haar zinnen dat dit een absolute meerwaarde is voor het nummer zelf. De prachtige begeleiding van pianist Nico van der Linden kan hier ook niet ongenoemd blijven.
'De Grote Drie' is een prachtige voorstelling geworden waar schrijver Lars Boom, regisseur Paul van Ewijk en producent Hans Cornelissen ongelooflijk trots op mogen zijn. Wie opgegroeid is met deze dames of een grote voorliefde voor kleinkunst heeft, heeft een prachtige avond met een hoog 'Oh ja, wauw!'-gehalte. Mooi om te geven als verjaardagscadeau en een garantie voor een onvergetelijke avond.
De Grote Drie is van 11 tot en met 22 juli te zien in het DeLaMar Theater in Amsterdam
Klik hier voor het bestellen van je kaartjes.