Indrukwekkende, fraai geregisseerde nieuwe versie van de musical ‘Evita’ in première

Evita is een nieuwe groots opgezette versie van de wereldberoemde musical van Tim Rice en Andrew Lloyd Webber. De grootste hits uit deze productie zijn: ‘Don’t cry for me Argentina’ en ‘You must love me’. Het is de 40ste theaterproductie in het 15 jarige jubileumjaar van producenten Ruud de Graaf & Hans Cornelissen resp. zakelijk- en artistiek directeur. Heel uniek is dat er vóór de première, in Koninklijk Theater Carré het Broadway aan de Amstel, al meer dan 50.000 kaarten zijn verkocht en er vraag is naar extra boekingen bij de theaters in Nederland.

Evita scenefoto 460 foto Roy Beusker

De historie.
De musical ‘Evita’ werd in 1996 verfilmd met Madonna in de titelrol. Speciaal voor die gelegenheid schreven Webber en Rice een nieuw nummer ‘You must love me’. Hiermee wonnen zij in 1997 een Oscar voor de beste filmsong. Madonna won voor haar vertolking een Golden Globe. In Engeland verscheen de eerste versie van ‘Evita’ in 1978 met in de hoofdrollen Elaine Page en David Essex. Een jaar later in 1979 verscheen de eerste originele uitvoering in Amerika, op Broadway, met in de hoofdrollen Patti LuPone en Mandy Patinkin. Na een opvoering door het Ballet van Vlaanderen (1987/1989) bracht Joop van den Ende deze indrukwekkende musical opnieuw uit (1995) met Pia Douwes als Eva en Bill van Dijk als Che. Daarna werd het beroemde werk van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice uitgebracht in onder andere: Duitsland, Oostenrijk, Spanje en Italië. In Londen werd van 2005 tot 2007 een nieuwe versie uitgebracht op West End aan deze productie werd ook het speciaal voor de film gecomponeerde nummer ‘You must love me’ toegevoegd. In 2007 kwam de productie opnieuw uit met in, de door het publiek verkozen, titelrol Brigitte Heitzer als Eva Perón, Stanley Burleson nam de rol op zich van Che en Roberto de Groot tekende voor de rol van Juan Perón.

Het verhaal.
De musical vertelt het verhaal van Eva ‘Evita’ Perón, First Lady van Argentinië. Eva Maria Ibarguren werd op 7 mei 1919 in Los Toldos geboren als vijfde kind en werd door haar vader niet erkend. Zij was een onecht kind ondervoed en ongeletterd. Met behulp van een Tangodanser, Augustin Magaldi, verhuist ze als 15 jarig meisje van een klein dorpje in Junín naar de hoofdstad Buenos Aires. In deze hoofdstad was het voor haar moeilijk om in haar levensonderhoud te voorzien. Eva ‘slaapt’ zich omhoog via allerlei invloedrijke minnaars die ze na gebruik weer aan de kant zet. Zo probeert ze haar ambities waar te maken om actrice te worden. Dit lukt haar gedeeltelijk want ze is een tweederangs actrice. Haar leven neemt echter een drastische wending als ze in 1944 kolonel Juan Perón ontmoet. Op een handige manier weet ze zijn minnares naar buiten te werken en wordt ze 2 jaar later de ‘first lady’. Ze is echt gehecht aan haar man en aan haar ‘descamisados’ en wordt Argentiniës eerste grote internationale figuur, de meest geliefde (en gehate) vrouw van Latijns-Amerika. Op 26 juli 1952 overleed Eva Perón aan kanker op 33 jarige leeftijd. Haar dood was een groots spektakel en bij uitzondering kreeg zij een staatsbegrafenis. Geliefd bij haar volk en gehaat door de elite. Een heilige en een hoer. Maar nog altijd een mythe.

Evita scenefoto 322 foto Roy Beusker

De voorstelling.
We bezoeken de Galapremière in Koninklijk Theater Carré en met ons over de 100 bekende Nederlanders waaronder de Heer en Mevrouw Joop & Janine van den Ende. Na het schrijven van ‘Jesus Christ’ is ook deze productie geschreven als een Rockopera en deze is thans omgezet in een adembenemende (rock)musicalvoorstelling met kippenvelmomenten. Als we de zaal binnenkomen is het toneel bevolkt door het ensemble en komen de tangoklanken al zachtjes de zaal in en heerst er een broeierig sfeertje. Het is 26 juli 1952, een jonge Argentijnse student, Che, is aanwezig in Buenos Aires als de aankondiging van de dood van Eva Perón verwarring brengt. De begrafenis van Eva is een pompeus spektakel ‘Requiem voor Eva’ en Che is de enige die afstand neemt: ‘Oh wat een circus’. Brigitte Heitzer is verantwoordelijk voor de hoofdrol Evita. Heitzer blijkt enorm gegroeid te zijn voor deze productie, zingt zuiver, weet de nuances te leggen tussen het zingen van krachtige nummers met een enorm volume tot het ingetogen mooi gezongen en geacteerde ‘Huil, niet om mij Argentina’ waarbij ze het volk toezingt en waarbij je werkelijk kippenvel krijgt. Prachtig en indrukwekkend neergezet Brigitte Heitzer! Bravo!

Che, wordt vertolkt door René van Kooten. De meest duidelijke tegenkleur in deze voorstelling. Hij stelt de kritische vragen daarmee is hij iemand uit het volk die anders aankijkt tegen de opmars van Eva en is een tegenpool (republikein?) van de Peróns. Van Kooten acteert meesterlijk is de verteller en beschikt over een fenomenale tekstbeheersing en zingt voortreffelijk. Paul Donkers zet een strenge, doch rechtvaardige Juan Perón neer met daarbij ook zijn zachte kanten zeker tegen het einde wanneer Eva ernstig ziek is.

Evita scenefoto 253 foto Roy Beusker

Esmeé Dekker speelt de maîtresse, weliswaar een kleine rol, maar zeer aanwezig met een prachtige solo. Augustin Magaldi, een tangodanser, wordt spectaculair gespeeld en gezongen door Yoran de Bont. Duidelijk te horen dat de Bont beschikt over een klassieke zangopleiding. Prachtig gespeeld en gezongen! Het sterke ensemble zingt en danst op een geweldige choreografie van Chiara Re inclusief Tangodansen. Wie Argentinië zegt, zegt tango en deze dansvorm loopt als een rode draad door deze grandioze voorstelling. Knap geregisseerd door Paul van Ewijk die in een paar uur het hele leven van Eva Perón laat herleven. Decor & video ontwerp (Eric van der Palen), kostuumontwerp (Arno Bremers), lichtontwerp (Marcel Visser), Pruikenontwerp (Bobby Renooij), geluidsontwerp (Jan van Dijk) completeren deze prachtige voorstelling. Een 9 koppig orkest onder leiding van Alberto Klein Goldewijk speelt de sterren van de hemel. EVITA verdient volle zalen! Evita gaat op reis en maakt een tournee langs de Nederlandse theaters tot en met medio april 2019.

Gezien op 22 oktober Koninklijk Theater Carré in Amsterdam