Expeditie Eiland verrast

Zet een aantal mensen bij elkaar. Film ze de hele dag en laat ze leuke opdrachten uitvoeren en je hebt fantastische televisie. Dat moet een succes gaan worden. Zouden dat de gedachten zijn geweest van John de Mol op die dag dat hij Big Brother aan zijn creatieve brein liet ontspruiten?
Reality-series zijn niet meer weg te denken van het televisiescherm en komen in zoveel verschillende vormen voor. Het televisie kijkende volk smult ervan. En met een vaag gefilmde vrijpartij, zoals tussen Bart en Sabine in Big Brother, daar haal je tegenwoordig geen hoge kijkcijfers meer mee.
Producent Rick Engelkes moet ook zo’n ingeving hebben gehad als John de Mol in 1999 had. Ik ga een komische musical maken waar ik het fenomeen reality-tv eens goed op de hak gaat nemen. Dat moet een succes gaan worden. Nu ben ik zelf niet een grote fan van dit televisie genre en ben daardoor toch wel enigszins sceptisch naar het theater vertrokken. Van de titelsong “Expeditie Eiland” heb ik enige malen mogen genieten en ik kan mij daarvan herinneren dat deze meteen in je hoofd blijft zitten.

rep expeiland 121018 216 re soc

Het verhaal
We zijn getuigen van de ontwikkelingen van drie families die zich hebben laten neerzetten op een onbewoond tropisch eiland. Als eerste is daar de familie Ten Kate, Wim, Peet en Wesley. Een lekker volks gezin uit Schiedam. Wim is werkeloos en Peet werkt in een snackbar. Zoon Wesley droomt van een muzikale carrière.
De familie Kuipers bestaande uit Vincent, Fred en dochter Tries. Ja heel modern twee getrouwde mannen met een dochter. Deze dochter komt uit een eerder huwelijk van Vincent.
Dan de familie van Stirum-Vinkesteijn uit het Gooi. Heerlijke kakkers met dito truitjes om hun schouders geslagen. Zoals bij ieder televisie programma is er een presentator en deze is genaamd Ruud Salomons. Het concept van het programma is eenvoudig, welk gezin als laatste overblijft wint één miljoen euro en het eiland.

rep expeiland 121018 303 re soc

De Voorstelling.
Alsof we tv zitten te kijken, zo aanschouwen wij de introductie door Ruud Salomons van deze aflevering van Expeditie Eiland Inclusief de tune. Salomons wordt gespeeld door Joey Schalker. Deze rol lijkt hem op het lijf geschreven te zijn. Als Rolf Wouters, presentator van het eerste uur, hier model voor heeft gestaan geloof ik het meteen. Met gladde en vlotte praatjes loods hij het nieuwsgierige publiek door het avontuur heen.
De drie families zijn bijzonder goed gecast. Jelka van Houten is Dionne van Stirum-Vinkesteijn. Een “echte” Gooise vrouw en of het nu toevallig was of niet maar zingen met een beetje nasale stemklank, zoals in het eerste nummer, versterkt heel erg de afkomst van dit karakter. Rutger de Bekker speelt cosmetisch chirurg Rikkert van Stirum-Vinkesteijn. De Bekker zet een man neer met een karakter waar bij mij meteen de rillingen van over de rug lopen. Een lege doos met veel blah blah. Dochter Chantal wordt gespeeld door Kaylee Peters. In deze voorstelling toch wel de enige die mag laten horen hoe mooi ze daadwerkelijk kan zingen. In een prachtig ontroerend liedje laat ze het publiek dit ervaren. Hiermee zeg ik niet dat de rest niet kan zingen, maar geheel in de stijl van de gespeelde karakters wordt ook de zangpartijen uitgevoerd. En dan zou het heel ongeloofwaardig zijn als Lone van Roosendaal in haar rol van de volkse Peet Ten Kate ineens als een nachtegaaltje gaat staan zingen.

Net zoals in een echte televisie versie van zo’n serie heb je al snel je je voorkeur voor een bepaald team of teamlid.
De familie Ten Kate en dan vooral Wim, gespeeld door John Buijsman, en Peet hebben al snel mijn hart veroverd. Buisman laat in eerste instantie Wim tot leven komen als ruwe ongelikte beer maar later blijkt daar toch een andere schil onder te zitten. Zoon Wesley, gespeeld door Jip Bartels, is wel het meest gecompliceerde karakter. Vooral de lichaamstaal van Bartels geeft veel informatie over wie deze jongen is.
Dan mijn favoriete familie. De familie Kuipers en dan te beginnen met dochter Tries, Pascalle Langhorst, misschien wel het meest onopvallende karakter in deze voorstelling. Maar hierdoor niet minder belangrijk. Het spel van Langhorst versterkt de tegenstellingen die er zijn tussen de twee mannen.
Vincent Kuipers, Dennis Willekens, zet zijn leven volledig in de schaduw van de carrière van zijn man Fred, Ferry Doedens. Nu ken ik toevallig ook een stel dat zo leeft en alles was zó herkenbaar. Willekens zet een zachte lieve man neer. Waar meteen alle sympathie naar toe gaat. Die je wilt toeschreeuwen laat die eikel van een Fred vallen. Gelukkig is dat de rol van Tries en kan ik rustig blijven genieten.
De grootste verrassing van deze avond is toch wel Ferry Doedens in de rol van Fred Kuipers. Een over de top gespeelde homoseksuele man die maar één ding wilt, een grote carrière als televisie presentator. Alles en iedereen moet hiervoor wijken. Doedens in deze musical is een ijzersterke greep. En naast zijn hilarische acteerwerk zingt hij ook nog eens niet onverdienstelijk.

rep expeiland 121018 461 re soc

Script
Het script en de liedteksten zijn van Allard Blom. Hoeveel creativiteit borrelt er bij deze man toch door zijn lichaam? Blom heeft naast het komische deel op subtiele wijze er een extra laag aan de voorstelling toegevoegd waarin wij ons moeten afvragen hoe ver mag of moet een televisie format gaan om kijkers te trekken? Waar ligt de grens eigenlijk? Allard Blom is voor de teksten ondersteunt door Lucas de Waard.

Regie
Martin Michel en Joep Onderdelinden hebben vast veel voorstellingen van “Expeditie Robinson” en “Helemaal het Einde” en volgens mij ook “Temptation Island” bekeken. Hoe zij de chemie hebben laten werken tussen de drie families en de afzonderlijke familieleden is bijzonder knap. De opbouw in de relaties die in een tv serie soms weken kan duren gebeurde hier in fracties van die tijd zonder aan geloofwaardigheid te verliezen.

Toneelbeeld
Het bijzondere draaiende decor is ontworpen door Carla Janssen Höffelt. Echt een mooie creatieve oplossing om de verschillende eiland locaties te creëren. Het lichtontwerp is van Uri Rapaport en Bart van de Heuvel. De kostuums zijn ontworpen door Suzanne Eldering. En let vooral in het twee deel op het overhemd van Fred Kuipers.

Expeditie Eiland is een verrassende voorstelling geworden die mijn matige verwachtingen heeft overtroffen. Een voorstelling met een hoog amusement gehalte met een snufje diepgang. Heerlijke liedjes, teksten vol met humor en tien fanatische verschillende karakters.

Kijk hier voor meer informatie en kaarten.

Gezien op 28 oktober, De Meervaart Amsterdam.