Nooit wist België de Academy Award voor Beste Buitenlandse Film te winnen. Met de films ‘Paix sur le champs’ (1970), ‘Le maître de musique’ (1988), ‘Daens’ (1992), ‘Farinelli’ (1994), ‘Rundskop’ (2011) en ‘The Broken Circle Breakdown’ (2013) waren we telkens genomineerd, maar nooit keerden we terug naar België met de felbegeerde Oscar. Ook in 2000 werd een Belgische inzending genomineerd – ‘Iedereen beroemd!’ – maar de film van Dominique Deruddere moest het toen afleggen tegen ‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’. Een verrassende winnaar was dat geenszins aangezien de prent van Ang Lee voor maar liefst 10 Oscars genomineerd was, waaronder die voor Beste Film. Zo’n 18 jaar na de Oscaruitreiking ging de musicalversie van ‘Iedereen Beroemd’ in première in het Antwerpse Theater Elckerlyc. Hiermee is het, na ‘Daens’ in 2008, de tweede musicalbewerking van een Belgische Oscar genomineerde film.

Subsidies
Dat ‘Iedereen Beroemd’ in de Vlaamse theaters zou komen, hing eerst nog aan een zijden draadje. In 2016 viel producent Judas Theaterproducties immers uit de boot voor structurele subsidies voor de periode 2017-2021. Hierdoor werd het produceren van nieuwe creaties haast onmogelijk. Begin 2018 kreeg de Vlaamse producent echter te horen dat er toch 150.000 euro werd vrijgemaakt als projectsubsidie voor ‘Iedereen Beroemd’. 


Verhaal

Jean Vereecken (Sven De Ridder) hoopt op beroemdheid en probeert zijn dromen te realiseren via de zangcarrière van zijn dochter Marva Vereecken (Joke Emmers). Wedstrijd na wedstrijd doen ze mee in de hoop een doorbraak te forceren. Marva is niet van de mooiste en is ook niet bijzonder toonvast, maar dat overziet Jean. Wanneer hij plots ontslagen wordt, geraakt hij geobsedeerd door het idee om manager van zijn dochter te worden om zo zijn dromen te realiseren.Als bij toeval ontmoet hij het bekende popsterretje Debbie (Ianthe Tavernier) tijdens één van haar looptochten en in een impuls ontvoert hij haar. Samen met zijn vriend Willy Van Outreve (Bert Verbeke) gebruikt hij het gegijzelde meisje om toegang te krijgen tot de media om zijn zelfgeschreven nummer “Lucky Manuelo”, gezongen door zijn dochter Marva, in de hitparades te krijgen…
Vertederende tranche de vie

Het plot van ‘Iedereen Beroemd’ is zo doorzichtig als wat, maar de kracht van het verhaal zit in de oer-Vlaamse personages die dermate sympathiek geschreven zijn, dat je de matige verhaallijnen los door de vingers wil zien. Het zijn dan ook die rollen die van ‘Iedereen Beroemd’ een vertederende tranche de vie maken over vaderliefde, mediakritiek en zijn wie je bent.

Sven De Ridder mag in zijn musicaldebuut op die manier uitblinken als vader Jean Vereecken. De Ridder ging fantastisch aan de slag met het materiaal en zet een personage van vlees en bloed neer. Hoewel hij vocaal niet uitblinkt, lukt het hem om veel nuance in het karakter van Vereecken te leggen. Voeg daar zijn fantastische komische timing aan toe en je beseft maar eens te meer dat De Ridder de juiste man op de juiste plaats is voor deze rol.
Hetzelfde kunnen we zeggen over Joke Emmers, de andere musicaldebutante in de cast. De rol van Marva is niet gigantisch groot in het script, maar Emmers speelt deze rol met verve zodat we het jammer vinden dat ze niet meer tekst voor haar rekening mocht nemen.

Peter Thyssen mag op zijn beurt schitteren als manager Vic – hilarisch herkenbaar (verplicht) afgekort tot ‘Vic Manag’ in de Nokia 3310 van zangeres Debbie – een stevig uitvergroot personage dat enkel aan zichzelf denkt. Steven Colombeem is groots in de rol van MC (“Welkom in zaal Flora in How-bow-ken!”) en Nele Goossens is formidabel als moeder Chantal.


Vuur
De nieuwe nummers voor ‘Iedereen Beroemd’ werden geschreven door Jelle Cleymans. Uiteindelijk komt dat neer op zes songs, die hier en daar nog eens hernomen worden, maar wat Cleymans laat horen, smaakt wel naar meer. Met ‘Vuur’ (héél sterk gebracht door een formidabele Ianthe Tavernier) componeerde hij zelfs een topsong, die zo als Vlaamse Songfestivalinzending had kunnen dienen in de jaren 90. Cleymans weet perfect de sfeer van die periode muzikaal weer te geven tijdens de voorstelling. ‘Als gij de zon zijt’ is op die manier een ander pareltje. De frase “breng terug warmte in de boiler van mijn hart” is bijzonder melig, maar ook o zo mooi.

De regie van Frank Van Laecke is zoals vanouds sterk met veel focus op het verhaal en de personages, maar we konden ons niet van de indruk ontdoen dat er wat meer vuur in de voorstelling kon zitten. Het tempo lag echt te laag in de eerste akte, terwijl het verhaal enigszins snel wordt afgehandeld in de tweede akte. Bij deze voorstelling kunnen we ons de vraag stellen waarom er niet werd gekozen voor een compactere éénakter van 90 minuten? Van Laecke weet met zijn team echter het ninetiesgevoel heerlijk over te brengen in de zaal. Denk maar aan de geweldige kostuums (Arno Bremers) en de iconische haarstijlen (HeadWorks).

Honger
Na afloop van de voorstelling bleven we alleszins wat op onze honger zitten. Niet dat ‘Iedereen Beroemd’ een slechte productie is geworden, verre van, maar het trage tempo van de fragmentarische eerste akte (een probleem bij veel musicalbewerkingen van films), zorgen ervoor dat je tijdens het eerste uur hier en daar wat afhaakt. Gelukkig is er een veel overtuigendere tweede akte die alleen al de aankoop van een ticket de moeite waard maakt. Eén ding is zeker: na afloop van ‘Iedereen Beroemd’ heeft iedereen terug wat meer “warmte in de boiler van zijn hart”.

Voor meer informatie en tickets: www.judastheaterproducties.be

Gezien op zaterdag 23 februari 2019 in Theater Elckerlyc, Antwerpen

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information