Google Analytics Alternative Spamalot: hilariteit in de Stadsschouwburcht



Het is acht jaar geleden sinds de eerste Vlaamse versie van ‘Spamalot’ op lovende reacties werd onthaald en drie Vlaamse Musicalprijzen in ontvangst mocht nemen. Die productie van Musical van Vlaanderen wordt nu hernomen door Deep Bridge met nagenoeg hetzelfde creatieve team en hoofdcast, maar met een nieuw (kleiner) decor, andere kostuums en een script dat hier en daar geactualiseerd werd. Het resultaat: een voorstelling die acht jaar rustig verder heeft kunnen rijpen en zo mogelijk nog hilarischer is geworden!

Historie
‘Spamalot’ is een bewerking van de ‘Monty Python’-film ‘Monty Python and the Holy Grail’ uit 1975. Kort door de bocht is de voorstelling een parodie op het verhaal van King Arthur die, samen met de Ridders van de Ronde Tafel, op zoek gaat naar de Heilige Graal. De originele musicalbewerking van Eric Idle en John Du Prez ging in 2005 in première op Broadway en werd dat jaar genomineerd voor 13 Tony Awards. Uiteindelijk wist ‘Spamalot’ drie nominaties te verzilveren, waaronder die voor Beste Musical.

SHG Spamalot 227

Vlaamse topcast
Dé sterkte van de productie in 2011, is ook dat wat de huidige versie zo briljant maakt in de Antwerpse Stadsschouwburg: de fantastische hoofdcast. Zelden zien we een Vlaamse musicalproductie waarbij de casting zo klopt als bij ‘Spamalot’ en dat levert het ene lachsalvo na het andere op. Denk maar aan de formidabele vertolking van ‘Het lied dat klinkt als dit’ door Jan Van Looveren en Ann Van Den Broeck. Koen Van Impe kan op zijn beurt wederom schitteren als de heerlijk statige Koning Arthur en Jonas Van Geel heeft vanaf de eerste scène al de lachers op z’n hand met de formidabele kokosnootdiscussie. En zo kunnen we blijven doorgaan. Wat bijvoorbeeld te denken van de ‘ik-glij-van-mijn-theaterstoel-hilarische’ vertolking van de Franse Wachter door de spectaculair houterig dansende Walter Baele. Om nog maar te zwijgen over de briljante komische timing van Dieter “de gordijnen!” Verhaegen als Herbert en Nordin De Moor als Patsy.

SHG Spamalot 307

Actuele grappen in de Stadsschouwburcht
Regisseur Stany Crets heeft zich ook dit jaar weer mogen uitleven met deze productie. Crets’ keuzes en toevoegingen zijn bij elke musical wat hit-or-miss, maar bij ‘Spamalot’ raakt hij dikwijls vol de bal. Zijn actuele verwijzingen naar o.a. de producties van ‘Assepoester’ of ’40-45’ – “U hoort nu het geluid in uw linkeroor en nu in uw rechteroor” – zijn formidabel. Of let anders eens op het protestbord met daarop ‘Skolstrejk för klimatet’. Prachtig!
Waar we wel moeite mee hadden, was met het erbarmelijke geluid in de Antwerpse Stadsschouwburg. Als het de bedoeling was dat de zaal effectief als een “stadsschouwburcht” moest klinken, dan zijn ze daar met verve in geslaagd… Het geluid klonk constant erg vlak en er was regelmatig ook feedback te horen door de luidsprekers. Zo werd “Ik heb mijn rol wat overschat” erg geplaagd door een vervelende pieptoon.

SHG Spamalot 378

Must
Als acht jaar geleden een bezoek aan ‘Spamalot’ al een must was, dan is het dat dit jaar zéker. Vooral wie toen de Nederlandse versie zag, raden we een uitstap naar Antwerpen enorm aan. Hoewel de Nederlandse cast toen best oké was, speelt de Vlaamse cast enkele niveaus hoger. Zelden zo hard gelachen bij een musical. Alleen oppassen voor een beetje pipi in de broek.

Gezien op 28 maart 2019 in Stadsschouwburg Antwerpen

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information