Stellen dat het Studio 100 Pop-Up Theater in het Vlaamse Puurs een schot in de roos is, kunnen we classificeren als het understatement van het jaar. K3-shows: uitverkocht. Samson & Gert: uitverkocht. ’40-45’: meer dan 700.000 tickets verkocht. En voor ‘Daens’ zijn er nog ruim voor de première al 180.000 tickets over de toonbank gevlogen. Dat zijn amper 40.000 kaarten minder dan het totale aantal tickets dat de oorspronkelijke productie in 2008 wist te verkopen. “Welkom in ons huis van vertrouwen,” zei regisseur Frank Van Laecke dus toepasselijk voor aanvang van de preview van de eerste 15 minuten van de gloednieuwe productie van ‘Daens’.

De musical neemt ons mee naar het Aalst van 1888. De bevolking werkt er onder erbarmelijke omstandigheden in de textielfabrieken. Ze worden misbruikt en uitgebuit door de rijke fabrieksdirecteuren. In deze situatie treft priester Adolf Daens (Peter Van de Velde) zijn geboortestad aan na zijn terugkeer door een conflict met Bisschop Stillemans (Jo De Meyere). In zijn strijd tegen de wantoestanden in de textielfabrieken krijgt Daens de steun van Nette (Free Souffriau) en ook de liberalen en de socialisten kiezen de kant van het volk. Eén van die socialisten is Jan De Meeter (Jelle Cleymans). Te midden van de sociale onrust en de barre levensomstandigheden ontstaat er een verboden liefde tussen het katholieke meisje en de doorwinterde socialist.

Deans Robin
De nieuwe productie van de succesmusical uit 2008 moet een ‘Daens 2.0’ worden. Van Laecke: “We zijn vertrokken vanaf een wit blad om een volledig nieuwe ‘Daens’ op het podium te brengen.” “Het stuk en de personages zijn natuurlijk niet anders dan 12 jaar geleden, maar op die tijd ben je wel veranderd als mens en dat neem je mee in je vertolking,” vult Free Souffriau aan. Niet alleen de nieuwe setting, de imposante beschikbare techniek en de grootsere uitvoering zorgen voor een volledig nieuwe beleving, maar ook de inbreng van “nieuwkomers” Peter Thyssen (Ponnet), Manou Kersting (Schmitt) en Peter Van De Velde als een impressionante Adolf Daens dragen bij aan de frisse uitstraling van de productie.

De spectaculaire theatertechnieken die beschikbaar zijn in het Studio 100 Pop-Up Theater worden dus ook voor deze gloednieuwe ‘Daens’ gebruikt. Reken opnieuw op de rijdende tribunes en decors, het gigantische speelveld en het fantastische audiosysteem met hoofdtelefoons dat eerder ook tijdens de spektakel-musical ‘40-45’ z’n waarde wist te bewijzen. “Met deze ‘Daens’ willen we niet alleen voor spektakel gaan, maar ook een vinger op een wonde leggen,” aldus Van Laecke. De openingsscène die we te zien kregen was alvast een pareltje en smaakte naar véél, véél meer. Studio 100 heeft wéér goud in handen.

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information