Google Analytics Alternative Allez, ongedwongen naar het Brabantse land


Door Esther Raatgers / Foto Ronald Rietman

Het schijnt bij de Cheyenne Indianen in Amerika een traditie te zijn dat iedereen zijn of haar  navelstreng voor altijd bij zich draagt. Daartoe wordt het bij meisjes in een amulet in de vorm van een schildpad genaaid en bij jongens in de vorm van een hagedis. Als je het ooit kwijtraakt, zou je ziel na je dood over de Aarde dolen en nergens thuis horen.

Hieraan moet ik denken als ik in De Kleine Komedie op 1 december de eerste liederen uit het programma ‘Allez’ van Gerard van Maasakkers heb mogen aanhoren. Zijn Brabants dialect is slechts het schuim van het heerlijk warme badwater waar je aan het begin van de avond inglijdt en eigenlijk niet meer uit wilt komen. 

Gerard van Maasakkers voorziet onze maatschappij al 35 jaar van prachtige Brabantstalige liedjes en heeft daarmee een flinke schare fans opgebouwd. Daarvan zit een deel in de zaal en dit deel mag al meteen van zich laten horen in het nummer ‘Hee gaode mee’. De toon is daarmee meteen gezet en de sfeer veiliggesteld. Samen met zijn muzikanten Mike Roelofs, Arthur Lijten en Harry Hendriks oogt Van Maasakkers ontspannen, guitig, geroutineerd en benaderbaar.

Omdat hij uit Nuenen komt, mag Van Maasakkers zich rekenen tot ‘De Aardappeleters’. Wat zijn jeugd waarschijnlijk werkelijk heeft getekend en hem heeft gemaakt tot wie hij nu is, bezingt hij in ‘As ge nie’, ‘Liedje van altijd’ en ‘D’n boom’. 

Het beluisteren van het liedje ‘D’n boom’ doet me beseffen hoe een linde je ‘thuis’ vertrouwd kan maken en ook hoe de mooie kant van het ‘vader zijn’ verpakt is in het doen van kleine dagelijkse dingen.   

En dat maakt de liedjes van Gerard van Maasakkers zo mooi om keer op keer naar te luisteren. De teksten zijn uit het leven gegrepen en vertellen ieder voor zich een verhaal over de toppen en dalen die een mens nu eenmaal ondergaat. Zo bezingt hij het persoonlijk leed achter de uitbraak van de varkenspest in het nummer ‘Achter de schuur’, waarin menig Brabantse veehouder zich zal herkennen. Maar het verhaal dat hij ons na de pauze toezingt in ‘Kamp Vught’ is dan weer een unieke.vertelling, waar wellicht een plotselinge ontmoeting of intensieve research voor nodig is geweest.. Fijn in ieder geval, dat we in Nederland zo’n Brabantse componerende tekstschrijver, met oog voor detail, rijk zijn.

Muzikaal gezien staat ‘Allez’ stevig in haar schoenen. De nummers zijn allemaal voorzien van mooie, steady uitgevoerde arrangementen. En Mike, Harry en Arthur zorgen vanachter hun piano, gitaar of drums voor ontspannen backing vocals. Na de pauze pakt de band wel wat meer uit. Het lied ‘Zilveren vogel’ wordt vooraf gegaan door een virtuoos intro op een kruik. En in het nummer ‘Gij en ik’ dat door het publiek verkozen wordt boven ‘Ik wil bij jou zijn’, wordt plaats gemaakt voor een prachtige gitaarsolo.

Gerard van Maasakkers verleent zijn medewerking aan tal van projecten, maar in het theaterprogramma ‘Allez’ heb je ‘m even lekker voor jezelf. Het is luisteren, keuzes maken en meezingen en je gaat fluitend de pauze in. Gedurende het theaterseizoen is Van Maasakkers met zijn driekoppige band nog door het gehele land te zien. Voor een uitgebreide concertagenda kunt u kijken op www.gerardvanmaasakkers.com.

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information