Google Analytics Alternative Een zwoele zomeravond met de mooiste opera aria's in het Concertgebouw

Recensie: Peter Rombouts

Het is alweer het dertigste jaar dat in het Concertgebouw in Amsterdam de zomeravonden worden  gevuld door de crème de la crème uit muziekwereld. De Robeco zomerconcerten zijn een begrip geworden in Amsterdam en de gevulde zalen bewijzen dat je voor een redelijke prijs een top avond kan beleven in deze bejubelende tempel van de muziek. Afgelopen zondag 1 juli bezochten we 'Summernight At The Opera'.

De Philharmonie Súdwestfalen onder leiding van de gespecialiseerde operadirigent Kazem Abdullah die het orkest met verve leidde. Een toegankelijk programma met mooie aria's en duetten gezongen door drie jonge solisten. De Russische tenor Pavel Valuzin, de Oekraïense bariton Olekandr Pushniak en de uit Bellarus afkomstige sopraan Nadine Koutcher  Alle ogen waren gericht op de nu 35-jarige Koutcher die in 2015 de pretentieuze titel Cardif Singer of the year won. En eigenlijk was ze de ster van de avond met haar mooie warme sopraangeluid. Een prachtige techniek, mooi vibrato. In vak termen een lichtdramatische coloratuursopraan.

Na de ouverture uit de Barbier van Sevilla van Rossini wordt het publiek getrakteerd op onder meer Guiseppe Verdi, Giacomo Puccini, CharlesGounod, Pjotr Iljitsj Tsjaikovski, Leo Delibes en George Bizet. Een van de hoogtepunten is het duet uit Lolante van Tsjaikovski. De mooie uitspraak zo natuurlijk voor de zangers en het romantische spel van de tenor Pavel Valuzin werkte aanstekelijk. Zijn open mooie tenor stem kwam hier zo mooi uit. In de andere aria's ook veelbelovend alleen moet hij wel een Italiaanse coach in de arm nemen. Zijn energie echter is gewoon heerlijk om te zien, zo ontluikend en aanstekelijk.

Je begrijpt wel dat de Bariton Pushniak een gedroomde Rigoletto kan worden. Even nog iets ouder worden en niet alleen op de klinkers zingen,verder een prachtig en zeldzame klank. Dan Koutcher hartstochtelijk als de mooie Hilda uit Rigoletto en ook prachtige coloraturen en loepzuivere warme noten als priesteres Lakmé van Delibes. Ik heb het zelden zo mooi gehoord. Het drinklied uit La Traviata als toegift voor het enthousiaste publiek in een uitverkochte zaal. Daarna het werkelijke hoogtepunt als extra toegift de aria van de pop Olympia uit Les Contes d'Hoffmann van Jaques Offenbach vol van hoge noten en de moeilijkste coloraturen. Nadine Koutcher geeft hiermee haar visitekaartje af bij haar debuut in de Amsterdam.

Een extra compliment voor de dirigent die met het orkest de avond tot een heerlijke zwoele zomeravond maakte vol van liefde voor de opera.
Bekijk het programma van de Robeco Summernights even op de site, want er zijn nog vele mooie voorstellingen te bezoeken.