Google Analytics Alternative Droom of trauma? Korngolds Die tote Stadt vanaf 8 december in de Nederlandse theaters

“Wie niet kan leven met de dood, heeft geen leven.”

Van 8 december 2018 t/m 9 februari 2019 reist de Nederlandse Reisopera met Korngolds Die tote Stadt door het land. Een psychologisch drama met Hitchcock-achtige trekken dat in de handen van regisseur Jakob Peters-Messer een even hartstochtelijk als surrealistisch pleidooi wordt voor rouwverwerking. “Wie niet kan leven met de dood, heeft geen leven.”

Daniel Frank, Iordanka Derilova en Marian Pop vertolken hoofdrollen in de coproductie van de Nederlandse Reisopera en Theater Magdeburg die op zaterdag 8 december in het Enschedese Wilminktheater zijn Nederlandse première beleeft.

OBESSIES EN WAANBEELDEN
Die tote Stadt (1920, Erich Wolfgang Korngold) is een psychologisch gelaagd en onthutsend liefdesdrama over Paul die, na het verlies van zijn geliefde, langzaam maar zeker verstrikt raakt in een droomwereld van obsessies en waanbeelden. Paul kan zijn gestorven vrouw Marie niet vergeten. In melancholie verzonken krijgt hij hallucinaties, die op het toneel worden verbeeld met Korngolds subliem georkestreerde tovermuziek. Hij dwaalt dagdromend door Brugge, voor hem ‘een dode stad’.

KORNGOLDS COMEBACK
De muziek van Erich Wolfgang Korngold maakt een spectaculaire comeback. Steeds meer muziekliefhebbers laten zich meeslepen door zijn laatromantische klankwereld. Toen de opera in 1920 in première ging was het onmiddellijk een groot succes. De muziek werd omschreven als afwisselend met lyrische episodes en aria’s in een symfonische context. Het resultaat werd in de recensies ‘hallucinerend’ genoemd en men vond het onbegrijpelijk dat de componist van dit rijke werk, Erich Korngold, nog maar 23 jaar oud was.

COPRODUCTIE MET THEATER MAGDEBURG
Die tote Stadt is een coproductie van de Nederlandse Reisopera en Theater Magdeburg. In Duitsland kreeg de opera goede kritieken. Zo schreef Die Deutsche Bühne: “De combinatie van psychologie en sfeer die regisseur Jakob Peters-Messer en zijn team oproepen, past perfect bij de muziek.” Messer regisseerde bij de Nederlandse Reisopera eerder Wagners Tristan und Isolde, in 2013 Opera van het Jaar, en in 2018 de door pers en publiek lovend ontvangen barokopera Siroe, re di Persia.
GEK OF MOORDENAAR?
Het onderwerp raakt ons in ons binnenste. Het verlies van een geliefd persoon groeit van een traumatische ervaring uit tot een obsessie. Verdriet dat zo almachtig is dat er geen uitweg is, maar de proporties aanneemt van een psychose en van weduwnaar Paul een moordenaar maakt. De moordenaar van danseres Marietta, de dubbelgangster van Marie, zijn overleden vrouw, die zij natuurlijk niet kán en niet wíl zijn.
Regisseur Jakob Peters-Messer: “Iemand die niet in staat is tot rouwverwerking wordt gek of moordenaar. Of allebei. De dood van een geliefde betekent niet het einde. Er is nieuw leven mogelijk, maar wie niet kan leven met de dood heeft geen leven. Je moet rouw verwerken om verder te kunnen. Ik wil laten zien wat de gevolgen zijn als dat niet lukt: dan ga je eraan kapot.”

DIE TOTE STADT (1920) – ERICH WOLFGANG KORNGOLD
Opera in drie akten
Libretto van Paul Schott (Julius en Erich Korngold) naar de roman Bruges-la-Morte van Georges Rodenbach.

Muzikale leiding: Antony Hermus
Regie: Jakob Peters-Messer
Decor- en lichtontwerp: Guido Petzold
Kostuumontwerp: Sven Bindseil
Video-ontwerp: Daniel Zimmermann
Koordirigent: Andrew Wise

Paul: Daniel Frank
Marietta, danseres, tevens de verschijning van Marie: Iordanka Derilova
Frank, Pauls vriend: Marian Pop
Brigitta, Pauls huishoudster: Rita Kapfhammer
Juliette, danseres: Irma Mihelič
Lucienne, danseres: Samantha Price
Victorin, regisseur: Eric Stokloßa
Fritz, de Pierrot: Modestas Sedlevicius
Graaf Albert: Nathan Haller
Gaston, danser: Nicole van den Berg (dans)

Met medewerking van koor Consensus Vocalis en het Noord Nederlands Orkest.
De voorstelling duurt 2 uur en 45 minuten, inclusief 1 pauze en wordt gezongen in het Duits met Nederlandse boventiteling.

SPEELDATA 
Za 8 dec (première): Wilminktheater, Enschede, wo 16 jan: Orpheus, Apeldoorn, za 19 jan: De Spiegel, Zwolle, di 22 jan: Stadsschouwburg Utrecht, za 26 jan: Chassé, Breda, wo 30 jan: Carré, Amsterdam, za 2 feb: Theater a/h Vrijthof, Maastricht, di 5 feb: Zuiderstrandtheater, Den Haag, za 9 feb: De Harmonie, Leeuwarden

 

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information