Wie denkt dat de nieuwe voorstelling van Tania Kross “Van Mozart tot Madonna” een uitleg is wat de verbinding tussen de muziek van Mozart en die van Madonna is, wordt even op het verkeerde been gezet.
Want dat gaan we niet meemaken vanavond. Nee, we krijgen een verzameling van liedjes waar Kross volgens mij zelf heel veel plezier aan heeft om ze te zingen. En ik vind dit heel verrassend want hierdoor wordt het een andere ontdekking. Een ontdekking naar nieuwe muziek waar ik het bestaan niet zo één, twee, drie van ken, maar ook een ontdekking naar de veelzijdigheid van de stem van Kross.
Van klassiek tot en met pop, wat kan haar stem niet aan? Dat het éne genre wat meer bij Tania Kross past dan het ander is, wat mij betreft van ondergeschikt belang. Telkens ben ik weer nieuwsgierig naar welk liedje nu weer aan bod komt. Naast vocale nummers mag het orkest ook laten horen wat het in huis heeft. Vooral Vocalise van Sergei Rachmanihoff heeft een diepe indruk achtergelaten.
Een echte rode draad in het programma heb ik echter niet kunnen vinden het is vooral een mooie avond, luisterend naar muziek. Het meezing onderdeel is een komische noot in het geheel en een aangename onderbreking waar in ieder geval het publiek ook even actief mag zijn. Het is jammer dat er geen uitleg over hoe de keuze van de muziek is onstaan en wat mogelijk de link is tussen deze keuze en de titel van het programma. Ja, er worden wat zaken uitgelegd in het programmboekje wat bij iedereen op de stoel te vinden is, maar dat is informatie achteraf en dit is ook summier. Hier door verliest de voorstelling wat vaart. Ondanks dat de muziek keuze uitermate aangenaam is kost het soms wat moeite om mijn aandacht erbij te houden.
Met Van Mozart tot Madonna laat Kross het publiek twee uur lang muzikaal genieten maar met meer interactie met het publiek had de voorstelling voor mij een stuk interessanter gemaakt.
Klik hier voor de speellijst.
Gezien op 16 mei 2019 in Schouwburg Amstelveen