Door Hans van Oort / Foto Theater Carré
Messiah is een oratorium en werd in 1741 door Georg Friedrich Händel gecomponeerd. Voor het eerst werd dit werk uitgevoerd in Dublin in 1742 en het wordt vooral rond Kerstmis gebracht en soms rond Pasen. Naast de herkenbare melodieën uitgevoerd door de solisten, wordt dit muziekstuk gekenmerkt door vele prachtige koorpartijen.
De Nederlandse Reisopera en Koninklijk Theater Carré organiseren dit unieke evenement voor de eerste keer in de geschiedenis in Carré. In de hoop dat het dak van Carré door iedereen eraf wordt gezongen. Plezier in het samen zingen van deze prachtige muziek is het belangrijkste doel van deze ‘meezing’ Messiah.
Muzikaal leider, dirigent en directeur van de Reisopera Nicolas Mansfield roept dan ook het publiek op voor deze samenzang onder het motto: ‘Open je hart en zing de longen uit je lijf en laat het dak van Carré eraf gaan’.
Voor de uitvoering zorgen het Orkest van het Oosten tezamen met het Koor Consencus Vocalis bestaande uit 40 zangers en zangeressen. De solisten zijn: Johane Ansell (sopraan), Carolyn Dobbin (alt) Timothy Robinson (tenor) David Soar ( bas). Het geheel staat onder leiding van dirigent Nicolas Mansfield.
Diegenen die gehoor hebben gegeven aan de oproep om deze middag mee te zingen, het publiekskoor, bestaat uit meer dan 600 zangers en zangeressen. Zij hebben op deze ochtend van 10.00 uur tot 12.00 uur gerepeteerd met koor en orkest eveneens onder leiding van Mansfield.
Op het toneel nemen het orkest, het koor en de solisten plaats. De meezingers zitten achter de dirigent en zijn verdeeld in verschillende stemgroepen: sopranen, alten, tenoren, bassen-baritons. Deze groepen zijn weer verspreid over de stalles, parterre, loges en een gedeelte van het balkon. Het luisterend publiek sluit aan en neemt plaats op de overige beschikbare stoelen. Via een groot scherm waarop de tekst en de muziek wordt geprojecteerd kan iedereen meezingen terwijl alle zangers en zangeressen beschikken over een partituur.
Duidelijk is te horen dat velen zich hebben opgegeven. Er zullen mensen zijn die in een oratoriumkoor of zangvereniging zingen en het is heel knap om een dergelijke middag in twee uur te kunnen repeteren. Dit alles is de grote verdienste van dirigent Nicolas Mansfield.
In Händels oratorium is het Kerstverhaal slechts een onderdeel. De prachtige melodieën worden uitstekend vertolkt door de vier solisten waarvan de sopraan en de bas excelleren. Mooi is ‘The trumpet shall sound’ met uiteraard een trompetsolo.Uiteraard wordt het overbekende “Hallelujah” prachtig en massaal gezongen en schalt door heel Carré. Het geheel zorgde voor een groots, feestelijk en flitsend vocaal vuurwerk. Aan het eind zorgt een staande ovatie voor de finale. Daarna weerklinkt nog eenmaal massaal en staande het “Hallelujah” als toegift. Deze laatste tonen moeten, dwars door het dak van Carré, tot in de hemel hebben doorgeklonken. Een perfecte middag die zeker voor herhaling vatbaar is.
Biografieën van de uitvoerenden en de complete tekst van Messiah is te vinden op reisopera.nl