Google Analytics Alternative Verrassende nestvlieders bij seizoensafsluiter ‘Uit het IJ’


Door Esther Raatgers

Zwoele zaterdagavonden trekken nu niet bepaald veel publiek naar het theater en dus moet het M-Lab het deze avond doen met een handjevol bezoekers. Toch weerhoudt dit Eline de Jong, Jeroen Dekkers, Nikki van Rossum, Sanne Franssen en Diana van Die er niet van hun publiek te trakteren op een uiterst vermakelijke en gevarieerde avond. De nieuwbakken talenten van de Fontys Hogeschool voor De Kunsten, de Frank Sanders Academie en Codarts laten in drie korte voorstellingen zien wat zij zullen gaan betekenen voor het theater van de toekomst.

Veelbelovende sopraan
Met ‘Een Medea’ bijt Eline de Jong het spits af. Voor haar eindexamen aan de Fontys Hogeschool bewerkte zij deze Griekse mythe tot een eigentijdse dialoog, zonder daarbij de traditionele personages en verhaallijnen geweld aan te doen.  De manier waarop ze gebruik maakt van het decor, getuigt van veel durf en lef. In het samenspel tussen Jeroen Dekkers en haar is alles mogelijk. Iedere liefkozing, elke aanval of teken van waanzin wordt door het duo grenzeloos goed uitgespeeld. Eline de Jong is een hoge sopraan van grote klasse. Ze wisselt de passages in Medea af met onder meer de Franse chansons ‘Quand tu dors’ en ‘Je suis comme je suis’, die eerder door Wende Snijders werden gezongen en de aria’s ‘Eccomi in lieta Vesta’ en ‘Ah! Non giunge’ van Bellini. Meestentijds weet De Jong in de hoogte haar noten beheerst te zingen. Niet te hard en met een hoorbare ruimte.

Nadat De Jong in april met deze voorstelling haar eindexamen aan de Fontys Hogeschool volbracht, wachtte haar een speelperiode in de productie ‘Dogfight’  in het M-Lab. Met deze ‘Medea’ sleepte De Jong een nominatie voor ‘De Entreeprijs’ in de wacht en zal daarom ook haar opwachting maken op het Boulevardfestival in Den Bosch. 

Het talent in Eline de Jong is volop aanwezig. Waarschijnlijk gaan we nog veel van haar horen, of dat nu in de musicalwereld zal zijn of in de wereld, waarin zij zelf als theatermaakster aan de slag zal gaan…

Humor op een bankje
‘Verkeerd Verbonden’ zorgt voor de komische noot deze avond, gespeeld door gelegenheidsduo Franssen & Van Rossum. Sanne Franssen won in november 2014 de Jos Brink Penning. Na een wat aarzelende start van de voorstelling, is ook duidelijk waarom zij deze prijs gewonnen heeft. Fysiek en theatraal heeft Franssen een zeer overtuigende uitstraling. Ze houdt het midden tussen Tineke Schouten en Noortje Herlaar, maar heeft absoluut de potentie om uit te groeien tot een heerlijke comédienne met een eigen stijl. In Nikki van Rossum vindt ze een prima passende tegenspeelster. Van Rossum is iets minder uitgesproken, maar daarom niet minder theatraal. De meiden spreiden veel spelplezier en zelfverzekerdheid ten toon. Hun zelfgeschreven stuk wordt afgewisseld met een aantal, soms tweestemmig gezongen, kleinkunstnummers. ‘Jaloezie’ van Adèle Bloemendaal en ‘Zwerf-on’ van Acda & De Munnik weten de meiden op een amusante en fijne manier te brengen. Slechts door het omhangen van een bikinibovenstukje geven de dames nog een énige versie van ‘Kom onder mijn Klamboe’ van Brigitte Kaandorp, waarin ook pianist Guus van Wolde nog even mee mag dansen. 

Gevaar van deze zelfgeschreven productie zit ‘m nog wel in de vaart en het speltempo van de verschillende dialogen. Niet alle teksten lijken zinvol en soms dringt de vraag zich op wat er eigenlijk eerder was: de liedjes die gezongen moesten worden of het verhaal. Af en toe lijkt ‘Verkeerd Verbonden’ een waslijn waaraan de liederen moesten worden opgehangen.   

Technische puntjes
De avond wordt afgesloten door Diana van Die. Zij studeerde dit jaar af met een theatraal concert aan Codarts Muziektheater in Rotterdam. Begeleid door Hans Cassa op piano laat ze ons horen welke muzikale hoogstandjes ze heeft weten te bereiken. Dit doet ze onder meer met de nummers ‘Audition Song’ uit The Last Five Years en ‘Just One Small sStep’ uit Songs For  A New World, waarin allerlei ritmische loopjes zitten die een behoorlijk beroep doen op je zangtechnisch vermogen. Het vergt iets te veel van haar als ze van de ‘Audition Song’ door moet naar het ingetogen ‘Toch nog’ uit Miss Saigon. Hier en daar is het zelfs niet helemaal zuiver, maar dat is waarschijnlijk te wijten aan haar verkoudheid die haar deze avond zeker parten speelt, maar waardoor ze zich niet uit het veld laat slaan. In theatraal opzicht weet ze de nummers extra kracht mee te geven. Het is een slimme keuze van haar om haar concert af te sluiten met het ingetogen ‘Adem uit’ van Wende Snijders. Daarmee weet ze indrukwekkend en berustend af te sluiten, maar of ze als artieste onderscheidend genoeg zal zijn, is nog maar de vraag. Aan haar doorzettingsvermogen en podiumplezier zal dat zeker niet liggen. 

‘M-Lab uit het IJ’ biedt een podium voor jonge theatermakers en het is absoluut de moeite waard om te zien met wat voor bagage de talenten van de toekomst onze Nederlandse Kunstopleidingen verlaten. Voor 10 euro kun je drie korte voorstellingen zien, die met zorg en hoge verwachtingen zijn uitgezocht. Daarin toont M-Lab dat het haar naam als Theaterlab waardig is en vinden zij in de theaterstudenten een dankbare doelgroep die nog menig avond zal kunnen vullen. Voor meer informatie kunt u kijken op www.m-lab.nl.


 

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information