Jeans staat al jaren garant als springplank voor jong talent. Veel inmiddels bekende zangers en zangeressen zoals Tony Neef, Brigitte Nijman en John Vooijs begonnen hun carrière ooit in Jeans. Maar ook Gaia Aikman en Naidjim Severina, die de hoofdrollen vertolken in the Lion King, komen voort uit deze kweekvijver. Het concept van Jeans is inmiddels beproefd en zorgt voor een spetterend avond dans en muziek.

De 28e editie heet Blame it on the Boogie. Rowan Smit, Xander Venema, Robbert Zwols, Max van Waard, Myrthe Bijlsma, Kirsten Fennis, Sarah van der Meer en Velorisa York vormen samen de cast. De eerste akte kenmerkt zich door een aaneenschakeling van hits waarbij de samenhang tussen de nummers lijkt te ontbreken. We schakelen moeiteloos door van dance classics naar een ode aan Prince, muziek van Justin Timberlake en een nummer uit de film the Greatest Showman. Als rustpunt zingt Xander Venema 'Harder dan ik hebben kan' van Blof.

Na de pauze wordt er stevig geopend met een rockmedley gevolgd door een latinmedley. Opnieuw zorgt een nummer van Blof voor een rustmoment: 'Omarm me'. Vervolgens wordt er doorgepakt met een soulmedley met onder andere 'Back to life', 'No dignity' en 'I believe I can fly'.

Het clusteren van nummers uit een gelijksoortig muziekgenre werkt sterker dan voor de pauze en in met name Nederlandstalige nummers wordt de balans gezocht in de zeer energieke show. De kostuums van Sandra Smit zijn kleurrijk en soms een tikkie stout. Het matcht mooi met de frisse, sexy en stoere choreografie van Ivo Chundro en Alessandro Pierotti.

Bij de up-tempo nummers blenden de stemmen van de cast soms buitengewoon mooi samen. Maar het lukt nog niet om dat niveau de gehele show vast te houden. Ook kunnen de castleden nog groeien in tekstbeleving zoals bij de meer kwetsbare Nederlandstalige nummers. De climax bestaat onder andere uit Blame it on the Boogie van The Jacksons en een verrassende combi van Loreen’s 'Euphoria' met 'We found love' van Rihanna.

De in hoog tempo opeenvolgende muziekstijlen uit verschillende decades trekken aan het enthousiaste premièrepubliek voorbij. De ongecompliceerde hitmachine krijgt de gasten al na een paar nummers uit de stoelen. En dat is waar het publiek voor komt. Jeans zorgt gegarandeerd voor feest en feel good in het theater. Benieuwd of deze generatie ook weer nieuwe theatersterren gaat opleveren, die potentie is er zeker.

Gezien op maandag 8 oktober Rijswijkse Schouwburg