“Wie is de Mol? Zo. Dat hebben we gehad. Daar ken je hem van. Hij is die gast die gewonnen heeft” Zo staat Ruben Hein aangeprezen in de brochure van de Kleine Komedie. Daarnaast ken je hem wellicht ook van Linda’s Zomerweek in 2013 en 2014. De magie van televisie zorgt nog altijd voor bekendheid bij een breder publiek. Hoog tijd om Hein te leren kennen van zijn stem, van zijn pianospel en van zijn muzikale verhalen. Theaterparadijs was bij de première van Ruben Hein’s Boventoon in de Kleine Komedie in Amsterdam.

Hein groeide op in een muzikale familie in Bemmel. Na zijn middelbare school ging Hein naar het Conservatorium in Amsterdam dat hij in 2008 in de richting jazzpiano afsloot. Hein heeft sinds 2010 diverse albums uitgebracht en toerde met zijn eigen muziek en speelde onder andere op North Sea Jazz Festival en Eurosonic Noorderslag. In oktober 2011 werkte hij samen met het Metropole Orkest, onder leiding van Jules Buckley, en singer-songwriter Jonathan Jeremiah in een uitverkocht Koninklijk Theater Carré. Van dit concert werd een livealbum uitgegeven, getiteld Ruben Hein Live.

In 2014 en 2015 maakte hij een uitstapje en speelt mee als toetsenist voor de Engelse singer-songwriter Fink, zowel op diens album als bij zijn Europese tournee. In januari 2016 stond hij met de voorstelling New Orleans in het theater met Ricky Koole en Leo Blokhuis. Eind 2017 kwam zijn EP Everything I Say uit, als voorproefje op het album Groundwork Rising dat begin 2018 het licht zag. Kortom Hein heeft inmiddels een mooie diverse muzikale CV opgebouwd.

Zijn laatste album staat centraal voor deze theatertour. Naast nummers van dit album zingt Hein ook oudere liedjes en covers. Zijn theatershow heeft de titel Boventoon gekregen. Hein legt uit dat een toon bestaat uit een grondtoon en een serie boventonen. Als je de boventonen weghaalt, blijft er alleen een dunne toon over. De grondtoon is wat je ziet, het uiterlijk. De boventonen zijn de eigenschappen, ervaringen en gedachten die iemand vormen.

Hein vertelt dat hij zich voor Groundwork Rising opsloot in een bos. Met als gezelschap alleen een rammelende rode piano. Om zijn muzikale basis terug te vinden. Gedurende de avond vertelt de singer-songwriter over zijn muzikale helden, zijn ouders, zijn avonturen op een cruiseboot waar hij noodgedwongen zijn stem ontdekte, over zijn hechte muzikale vriendschap die verwaterde en over het zijn van een vogelnerd. Boventoon is daarmee een oprechte theatervoorstelling en geen concert. De teksten zijn zorgvuldig uitgedacht en worden door Hein overtuigend gebracht, soms met zelfspot en soms kwetsbaar. Maar altijd met een hand die zijn weelderige haardos in model brengt. Zijn verhalen zorgen ervoor dat je Hein beter leert kennen, echt verrassend worden de verhalen echter niet. Dat hoeft ook niet. Hein overtuigt vooral met zijn warme stemgeluid, doorvoelde pianospel en bovenal een eigen muzikale identiteit.

Kijk hier voor meer informatie en kaarten.

Gezien 24 maart Kleine Komedie Amsterdam

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information