Als je denkt dat je de klassieker "De Kersentuin" van Anton Tsjechov gaat zien hier dan ben je aan het verkeerde adres. Deze bewerking van de jonge regisseur Mart van Berckel is een totaal verrassende muzikale beleving van het stuk. Hij neemt de hoofdpersoon Ljubov Ranevskaya en bouwt de hele voorstelling op rondom haar persoon. Oorspronkelijk is ze de adellijke dame in bezit van het landgoed De Kersentuin. Ze heeft haar man, haar kind en al haar geld verloren en moet de Kersentuin verkopen.
In deze voorstelling zien we Ljubov dertig jaar later als ze tachtig is. Ze woont in een verzorgingstehuis, vergeten en slecht verzorgd. Wat houdt een mens nog in leven die alles kwijt is en waar klamp je je aan vast? Een heel maatschappelijke en pijnlijke kwestie die hier op een ontroerende, sinistere en tevens humoristische wijze wordt neergezet.
Als een Comedia dell'arte theatergroep glijdt deze voorstelling in scène's hallucinerend voorbij. Alsof we in het hoofd van Ljubov kunnen meekijken. Alles wat ze droomt en waar ze over mijmert. Alle herinneringen en gedachtes worden hier uitgespeeld met een gemak en vanzelfsprekendheid die vaak ontroert. Juul Vrijdag die de rol van Ljubov speelt heeft dat dromerige en tevens bezit ze de theatraliteit van haar adellijke afkomst. Een vrouw van de wereld. Eens was ze rijk en nu in haar laatste nadagen.
Er wordt fantastisch gemusiceerd en mooi dat de overgangen van acteren naar musiceren zo vanzelfsprekend verlopen. We krijgen zo een menselijk en aandoenlijk beeld van wat is geweest. Haar alcoholische man. Haar twee dochters die niet meer zo vaak langskomen. Haar familie die van haar rijkdom heeft geprofiteerd. Het is vooral aangrijpend dat al de zware thema's als dementie, verlangen, ouderdom, de dood en vooral verlies van alles wat je lief is hier zo licht wordt verbeeld. De humor speelt een grote rol in dit alles, net als de vaak melancholische muziek.
Hoogstaand theater en puur genieten. Alle spelers en muzikanten dragen hier aan bij. Een mooie productie van KamerOperaHuis en Het Nationaal Jeugdorkest
Wat een talent is Mart van Berckel , ik was al overrompeld toen ik zijn bewerking zag van De Meiden van Jean Genet. Hij weet de tragiek van de mens op zo'n eigen manier neer te zetten, een aanwinst voor het Nederlandse Theater.
De Kersentuin staat nog op 31 mei in de Toneelschuur in Haarlem. Op 20 juni in de Stadsgehoorzaal in Kampen. Op 5 en 6 juli FestiValderAa in Schipborg.
Gezien 21-05-2019 in Theater Bellevue te Amsterdam
Een Kersentuin als hallucinerend muziektheater
