Een voorstelling die wordt aangekondigd als Theaterspektakel wekt toch een bepaalde verwachting nietwaar? Als de regisseur en scriptschrijver Tom de Ket tijdens de perspresentatie begint te vertellen over de nieuwe voorstelling “Mammoet” dan wordt die verwachting nog eens groter.
Tom de Ket is opgegroeid in het Drentse landschap. Jaren geleden, al lopend door het Buinerveld, dacht hij al hier zou ik zo graag eens een voorstelling willen maken. Het Buinerveld is 150.000 jaar gelden ontstaan en is een bijzonder ijstijdenlandschap. Je voelt hier de kracht van de oertijd.
Het verhaal
Geïnspireerd door het boek “Sapiens” van historicus Harari is de Ket gekomen op het volgende verhaal: Urdward en zijn vrouw Freya hebben een mooi leven. Maar zijn hun grote idealen wel bestand tegen de werkelijkheid van alle dag? Is de huidige mens wel geschikt om te leven in deze tijd? Wat willen wij nog opofferen om het leven voor iedereen beter te maken? De Ket geeft als voorbeeld: “We weten allemaal dat als we 100 Km per uur rijden dat beter is voor het milieu. Maar nee hoor, het liefst jakkeren we met een veel hogere snelheid over de snelwegen” Door terug te gaan naar de oertijd willen Urdward en Freya ons weer verbinden met de natuur en de omgeving.We maken kennis met een oer stam, de Drentse Noaberschap, en daar gaat het niet zo goed mee. Ze leven in tenten en om de goden gunstig te stemmen zullen er offers gebracht moeten worden.
Het decor
Het decor ligt midden in een beschermd natuurgebied. Je kan je voorstellen dat daar zo niet één, twee, drie toestemming voor gegeven kan worden. Maar in goede samenwerking met Staatsbosbeheer Drenthe is dit toch gelukt. Het podium is imposant. En die grootte is zo op de maquette niet goed voor te stellen tot dat Tom de Ket gaat vertellen. Het podium is zeventig meter breed. En is zo geplaatst dat het publiek de Drentse natuur als achtergrond heeft. Daar er geen coulissen zijn, waar de acteurs en actrices op en af kunnen gaan, zijn er in de toneelvloer verschillende plekken gemaakt die dit oplossen. Er wordt vooral met natuurlijk licht gewerkt, op één grote verlichte ballon in het midden van het podium na. Deze, met helium gevulde ballon, zal vanaf het podium opstijgen tot de juiste positie, Daar zal ze een prachtig zacht licht uitstralen dat past in deze natuurlijke omgeving. Om nog even goed het enorme formaat van het decor aan te tonen pakt de Ket een totempaal. Deze totempaal is in het echt vijf meter hoog. Uiteraard gaan we mammoeten zien, maar we gaan ze vooral horen. Het publiek zal het gevoel krijgen dat onder het podium kuddes van deze enorme dieren rond lopen. Het ontwerp van dit decor is van Michiel Voet ( Musical Award winnaar voor zijn decorontwerp van “het Pauperparadijs")Kostuums
In de kostuums komt de verbinding tussen het heden en het verleden en de natuur weer terug. Kostuumontwerpster Arien de Vries laat ons een aantal voorbeelden zien waarin zij deze combinatie goed heeft kunnen toepassen. Ook oude materialen en zelfs kostuums uit eerdere voorstellingen zijn gerecycled voor “Mammoet” De Vries is met haar ontwerpen geïnspireerd door het boek “Wildeman” Ze heeft een combinatie gemaakt van moderne tribal, stoer en modern. Er worden in deze voorstelling zo’n 350 verschillende kostuums gebruikt.
Muziek
Mammoet is muziektheater en voor deze voorstelling is gekozen voor een bijzonder muziek genre. Zangcoach Julia Scepanovic legt dit uit: “Voor Mammoet is de zang gebaseerd op Bulgaarse polyfonie muziek. Balkanzang met nasale klanken. Communicatie in de oertijd was bedoelt voor de jacht en niet voor intermenselijke spraak. Dat laatste kwam pas veel later. Balkanzang herken je aan de wurgende secunda’s die vals klinken maar het zeker niet zijn. De tonen staan in de Balkan toonlader heel dicht bij elkaar met over deze noten een soort van jodel” Gusta Geleijnse, Myrthe Burger, Johanna Hagen en Daphne Groot laten ons dit even horen. En ondanks dat de repetities nog nauwelijks zijn aangevangen klinkt het ongelofelijk mooi.
De komende weken wordt er in een studio in Almere druk gerepeteerd waarna het gezelschap naar Drenthe gaat verhuizen en daar met het complete ensemble nog drie weken voor de eerste voorstelling mag repeteren op locatie. Vorig jaar speelde in deze provincie al de voorstelling “Het Pauperparadijs” voor ruim 130.000 bezoekers ) en ik verwacht dat “Mammoet” dit aantal zeker zal evenaren, want het gaat zeker weer een theaterspektakel worden.
Voor tickets en meer informatie klik hier.