Recensie Generations: Help mijn dochter zingt opera met Janke Dekker en Amy Egbers



Op een regenachtige vrijdagavond, loopt het chic geklede premièrepubliek het bijzonder mooie theater Singer in Laren in. Om vervolgens welkom geheten te worden door twee pop-up borden met de afbeeldingen van Janke Dekker en Amy Egbers. We zijn op de première van de voorstelling Generations: Help mijn dochter zingt opera.

In deze voorstelling staat Janke Dekker met haar dochter Amy Egbers op het toneel. Dekker heeft al een flink mooi aantal producties op haar naam staan. Zo is zij de eerste vertolker van Evita in Nederland en ze heeft ze onder andere in Mata Hari, Anatevka, Carmen, De Man van La Mancha en nog in veel andere producties rollen vertolkt. Ook is ze in toneelstukken, films en zelfs als jurylid in programma’s werkzaam geweest. Dat geldt (nog) niet voor haar dochter Amy Egbers. Zij is net afgestudeerd aan het Fontys conservatorium in klassieke zang en muziektheater. Onder de titel: twee generaties, twee genres, Musical meets opera in een wervelend theaterconcert., staan ze samen op het toneel. Want de liefde voor muziek in welke genre dan ook zie je duidelijk van het toneel afspatten.

Amy Egbers  en Janke Dekkers n Generations

Voorstelling
Het toneel is sober ingericht, een klassieke vleugel waarop Eelco Menkveld moeder en dochter begeleid. Een rond en rood tapijt, twee stoelen en het eerste kostuum dat Dekker in Evita gedragen heeft . En om eerlijk te zijn, veel meer heeft het tweetal ook niet nodig.

Moeder en dochter starten de voorstelling met een mooi in elkaar gevlochten medley van songs uit diverse musicals en liederen uit opera’s. Het loopt schijnbaar moeiteloos in elkaar over qua muziek. Terwijl de Nederlandse en Italiaanse teksten beurtelings schijnbaar moeiteloos worden gezongen. Je hoort en ziet de professionaliteit, klasse en vooral veel plezier op het tonaal. De interactie die Dekker en Egbers samen hebben is soms komisch en in duetten zeer harmonieus.

Amy Egbers n Generations

De rode draad is het verschil tussen musicals en opera, maar hoe meer de nadruk hier op ligt, hoe meer blijkt dat het allemaal niet zoveel verschilt. Zeker niet als er wordt verteld dat verschillende componisten opera én musicals geschreven hebben. Zoals Lenard Bernstein die als opera Trouble in Tahiti heeft geschreven waarin je de eerste klanken van West Side story ook terug hoort. Natuurlijk is opera als kunstvorm ouder dan musical, met soms wat andere onderwerpen. Maar aan het eind van de avond is vooral de conclusie dat er geen al te grote verschillen zijn tussen beide kunstvormen.

Als publiek word je getrakteerd op herkenbare melodieën uit Sound of music, Belle en het Beest, Cats, Anatevka, Evita en nog veel meer. En evenzoveel liederen uit opera’s van Handel, Mozart en Rossini. Als aan het eind van de voorstelling moeder Dekker, het stokje symbolisch overdraagt aan dochter Egberts, weet je dat er een mooie carrière voor haar is weggelegd.

De droom van Dekker om kleinschalig maar kwalitatief hoogwaardige producties te blijven produceren, is in deze voorstelling dan ook zeer geslaagd.

Klik hier voor de speellijst.

Gezien op 11 oktober 2019 in Singer Laren
recensie Generations: Help mijn dochter zingt opera #recensie #theaterparadijs

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information