Nederland maakte voor het eerst kennis met Jim Bakkum tijdens zijn Idols auditie. De 15-jarige jongen, met het ietwat nasale stemgeluid veroverde al snel de harten van het publiek. Hij eindigde op de tweede plaats maar het was een prachtige opstap naar een mooie carrière. Op 10 januari gaat Jim zijn eigen en allereerste solo voorstelling ‘Klein’ in première.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me onderweg naar het Oude Luxor Theater in Rotterdam afvraag of Jim het kan, een hele voorstelling alleen dragen. Dat hij kan zingen is inmiddels bekend en ruimschoots bewezen. Maar een avond vullen in het theater en boeiend weten te blijven is toch wel even andere koek.

‘Klein’ staat in het teken van Nederlandstalige muziek en bijzondere, mooie liedjes. Jim begint na opkomst ietwat stijfjes. Even opstarten. Gelukkig weet het publiek hem al snel op zijn gemak te stellen door mee te klappen bij het tweede nummer ‘De eenzame fietser’ van Boudewijn de Groot. Jim wordt begeleidt door Stef de Hond op piano en Roy Beukers op gitaar.

Jim heeft een mooie verzameling Nederlandse hits weten om te toveren tot een avondvullende voorstelling, waar hij alle liedjes op zijn eigen manier weet te brengen. Liedjes van onder meer Herman van Veen, Ramses Shaffy, Replay, Frank Boeien en Acda en de Munnik. Nummers die hij zelf in de loop der jaren uitbracht ontbreken vanavond zeker niet, zoals ‘Dapper en Sterk’ en ‘Zo Stil’. Zijn warme stemgeluid, heeft veel power en is zeer aangenaam om naar de luisteren.

Tussen de liedjes door vertelt Bakkum over zijn leven, zijn gezin, zijn jeugd en zijn liefde voor muziek en bepaalde bijzondere herinneringen aan deze liedjes. Hij weet op originele manier nummer om te buigen naar een versie die totaal anders is dan het origineel, zoals ‘Heb je even voor mij’ van Frans Bauer en de kleuterhit ’Smakelijk eten’. Hij deinst er niet voor terug zichzelf op de hak te nemen tijdens zijn anekdotes of om zich kwetsbaar op te stellen.
Jim heeft me positief verrast. Hij weet wel degelijk een solo voorstelling te dragen en een hele avond te boeien. Wat mij betreft had er best wat uptempo muziek in gemogen, maar dat doet niks af aan de voorstelling. De avond eindigt met een medley vol nummers die helaas niet allemaal in één avond passen.

Met ‘Klein’ heeft Jim Bakkum een intieme en mooie voorstelling naar het theater gebracht, vol met pareltjes van Nederlandse bodem.

Kijk voor meer informatie en kaarten op jimbakkum.nl

Muziek en films met Jim Bakkum