Op donderdag 14 april bezocht ik voor Theaterparadijs de voorstelling ‘Aznavour, mon amour’. Zangeres Britta Maria bracht in het Huis VerLoren in Hoorn een avondvullend programma met bekende en minder bekende chansons van de Franse zanger Charles Aznavour. In de knusse zaal van dit cultureel centrums wist zij er met haar muzikanten een heerlijke avond van te maken.
De ruimte van Het Huis Verloren is niet groot en met 75 mensen is de zaal vol. ‘Stijf uitverkocht,’ volgens de aankondiging op de website. Er zullen ongetwijfeld liefhebbers van het repertoire van Aznavour op deze voorstelling zijn afgekomen, maar daartussen zitten ook vrienden en familie van Britta Maria. Aangezien ze in Hoorn is geboren en opgegroeid, speelt ze hier vanavond een thuiswedstrijd. Een unieke thuiswedstrijd, want met de kwaliteit die deze groep weet te leveren, is het Huis VerLoren binnenkort waarschijnlijk te klein.
Met een ‘ze komen eraan!’ komt Britta Maria met haar muzikanten op van achteruit de zaal. Het is alsof een groep muzikanten neerstrijkt op een grasveld en toevallige passanten de kans geeft om voor even toeschouwer te zijn van een intens muziekspektakel. Britta Maria beschikt zelf over een schitterend stemgeluid en mag zich gezegend weten met de bezielde begeleiding van pianist Maurits Fondse, accordeonist Oleg Fateev en percussioniste Simone Sou. Prachtige ballades worden afgewisseld met opzwepende liederen en telkens weer weten de muzikanten de juiste snaar te raken.
Al vroeg in het programma zingt ze het lied ‘La Bohème’. Met haar performance doet ze niet onder voor de alom bekende versie van deze chanson van André van Duin. En ik weet niet wat me meer emotioneert: die stem, het publiek dat onmiddellijk reageert door mee te deinen of te zingen met de melodie of die man die gauw het optreden filmt en daarbij niet vergeet om ook de reactie van zijn vrouw (voor de eeuwigheid?) vast te leggen.
Tussen de chansons vertelt Britta Maria over het leven en het verloop van de carrière van Charles Aznavour. Het bleek even te duren, voordat Aznavour echt doorbrak in Frankrijk. Zijn optreden in l’Olympia met het lied “Sur ma vie” bracht hem de roem die hem zo toekwam. Hoe toevallig dat er vanavond mensen in de zaal zitten die Aznavour bij dat optreden hebben gezien.
Zelf vertelt Britta dat Aida, de 99-jarige zus van Aznavour, nog leeft en dat zij Facebookvriendinnen zijn. Deze weetjes geven de show extra kleur en maken elk optreden weer uniek. Er zullen in de zaal altijd Aznavour-fans zitten die hun eigen herinneringen hebben aan deze geweldige chansonnier.
Gezien de populariteit van de Franse chansons, is de kans groot dat de Aznavourtours als paddestoelen uit de grond gaan schieten. Met ongeveer 1300 chansons om uit te kiezen, is het voor artiesten niet moeilijk om een origineel programma te maken. Het is belangrijk om te beseffen dat zo’n programma de kwaliteit heeft om de sfeer van die chansons in stand te houden. ‘Aznavour, Mon Amour’ is een programma dat daarin geslaagd is. Britta Maria brengt dit programma op theaterlocaties met totaal verschillende ambiances. Aznavour klinkt in de Oude Kerk van Spaarndam weer heel anders dan in de Roode Bioscoop van Amsterdam. Maar tot zijn recht komt ie!
Wilt u er zelf getuige van zijn? Kijk dan op de speellijst op www.brittamaria.nl .
Gezien 14 april Het Huis Verloren Hoorn