Als we de Rozengracht oplopen in de richting van Boom Chicago zien we al een aardige rij met wachtende mensen buiten. Vanavond is de première van de nieuwe comedyshow “Bango” en heel hip Amsterdam is aanwezig. Aangenaam druk is het, met een hoeveelheid prachtige mensen die de dresscode feestelijk goed begrepen hebben. De sfeer zit er goed in en iedereen kijkt verwachtingsvol uit naar deze nieuwe comedy voorstelling. Binnen is het druk, heel erg druk. Gelukkig is de zaal ook al open en kunnen we met ons drankje onze zeer aangename plekken in de zaal gaan opzoeken. Hoewel zoeken... we worden begeleidt naar onze plekken. Alles geeft het gevoel dat we een perfecte avond uit gaan beleven.

De muziekkeuze voor de voorstelling is heel aanstekelijk en vrolijk. Daardoor is het wachten op aanvang van de voorstelling geen drama en al snel hebben we door dat de tijden die in onze uitnodiging staan puur indicatief zijn geworden.  Het is gezellig, er hangt een zeer aangename en ontspannen sfeer en langzaam maar zeker vindt iedereen een plekje en kan de show om kwart over acht beginnen.

We worden welkom geheten door Andrew Moskos van Boom Chicago en Michael Orton-Oliver van de The Free Association in Londen. The Free Association is, als je van improvisatie houdt,  The place to be. Ze brengen shows, geven cursussen en de beste improvisatie artiesten komen hier vandaan. De samenwerking tussen Boom Chicago en The Free Association belooft een vernieuwing te kunnen worden in stand-up comedy.

Het principe van de avond is eigenlijk onveranderd. Iedereen die wel eens naar De Lama’s heeft gekeken kent het concept. Er worden vanuit de zaal wat emoties en een locatie geroepen en de commedians gaan daar mee aan de slag.  Eén groot verschil is dat de verhalen die in de tweede akte ontstaan allemaal waar moeten zijn. Improvisatie 2.0 want dit maakt het een stuk moeilijker in onze  ogen. 

Uiteraard wordt er aan die waarheid soms een andere draai gegeven. Zoals bij één van de meest meesterlijke scènes waarin Simon Lukacs Nederlandse woorden en gezegdes vertaald naar het Engels. De woorden 'Aankloten' en 'Klompen' en het gezegde 'De kat uit de boom kijken' worden briljant 'letterlijk' vertaalt. Lukacs neemt het nu niet zo nauw met de waarheid... of toch wel?  Of het moment dat er iemand door Tamar Broadbent uit de zaal wordt gehaald en op het podium mag komen zitten. Een heerlijk verhaal met een nog verrassende overgang naar een volgend verhaal waar we niets over gaan zeggen omdat dan deze briljante vondst weg is. Tranen met tuiten hebben we gelachen en dat gaat zo de hele eerste helft door. We zijn blij als er even een rustmomentje in de voorstelling zit. Een uur lang lachen voel je in je buik maar je krijgt er hele droge mond van. 


Dan is er pauze en met enige spoed bewegen we ons richting de bar. De pauze gaat 20 minuten duren, en met de ervaring van het verkrijgen van een drankje voor de voorstelling waren wij heel benieuwd of dat wel zou lukken in 20 minuten. Normaal gesproken nemen we de bar ervaringen echt niet mee in een recensie. Maar dit is het thuistheater van Boom Chicago dus de horeca is een onderdeel van het avondje uit. We weten dat het in andere theaters ook zo maar hier is iets bijzonders aan de hand. Zeker aan de kant waar wij zijn aangeschoven. In de meeste theaters wordt de bar verdeeld onder het aanwezige personeel. Ieder werkt dan van rechts naar links en zo weer terug naar de begin positie van je eigen deel. Onze, verdere ontzettend leuke barman, houdt er een totaal willekeurige manier van bedienen op na. Hierdoor worden slechts de mensen die telkens recht voor zijn neus opdoemen voorzien van een drankje en de hele groep rechts van hem niet. Het is geweldig dat je ieder bierglas eerst een salto laat maken voordat je hem vol tapt en dat de flessenopener een mooie sierlijke pirouette mag draaien voordat hij met een zwier een flesje mag ontkronen, maar efficiënt is het niet. En dan wordt wachten geen leuke bezigheid en beginnen mensen aan die kant van de bar te mopperen. En dat kan heel veel effect hebben op het gevoel waarmee je de zaal, na de pauze, weer binnen gaat. 

De pauze loopt vanavond ook wat uit en na iets meer dan 30 minuten begint deel twee. En dan is er een verschil, een groot verschil. In het eerste deel van de voorstelling zitten we al snel in de flow van alles wat er zich op het toneel afspeelt. In dit tweede deel moeten we ons zo concentreren op wat we horen en zien dat het humor niveau heel wat levels naar beneden zakt. Het is leuk maar meer dan dat is het niet. De geïmproviseerde liedjes waren best oke en knap gedaan maar de show gaat hierdoor niet meer terug naar het oorspronkelijke niveau. Tamar Broadbent is ook grappiger als ze speelt dan als ze zingt. Het tweede deel van de show is leuk en op sommige momenten heel leuk maar wij komen niet meer in de juiste sfeer. En dat is jammer van zo’n mooie avond. 

We kunnen niet precies zeggen waar het nu echt aanligt is het toch de irritatie in de pauze bij de bar? Of komen Cene Hale, Karel Ebergen, Tamar Broadbent, Simon Lukacs en  Rhys Collier niet in de juiste flow? Dan is het misschien, op dat moment, even beter om de waarheid maar te laten liggen.
Wij gaan toch liever met pijn in de buik van het lachen naar huis.

Het eerste deel van de  voorstelling krijgt van ons zeker vier sterren maar de trukendoos van de barman en helaas de mindere kwaliteit van deel twee heeft ons doen besluiten om het aantal sterren iets naar benden aan te passen.

“Bango” speelt nog tot en met 29 september en kaarten zijn er al vanaf € 17,95 

Klik hier voor tickets

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information