Google Analytics Alternative Dita von Teese - Burlesque glamour in Carré

Dita von Teese stond twee avonden in een uitverkocht Koninklijk Theater Carré. De shows waren in no time uitverkocht. Het publiek in Carré is internationaal en veelal in Burlesque stijl gekleed: veel gasten in stijlvol, glitter, smoking of avondjurk, iets wat je zelden nog ziet bij een reguliere voorstelling in de Nederlandse theaters. Opvallend is dat er veel gasten uit Duitsland zijn gekomen om de Burlesque diva te zien. En dat is bijzonder, met meer dan 2 miljoen volgers op Instagram, een eigen lingerie-, handschoenen- en kousenlijn, een album en met een eigen geur is von Teese met recht een internationaal icoon te noemen.

Met ‘The Art of the Teese’ brengt ze een avond vol Burlesque glamour naar Amsterdam. De avond wordt geopend door een master of ceremonie, die de verschillende acts introduceert en verbindt. Bij elke aankondiging opent hij zijn waaier met een woordgrap. Hij heet alle mannen, vrouwen, bi, gays, lesbo’s en everything in between van harte welkom. De toon is gezet, het publiek reageert vanaf de opening uitzinnig op de toch wat Amerikaanse humor.

Dita opent vervolgens de show met twee dansers, de Vontourage genoemd. Elke beweging, pose en het ontdoen van een kledingstuk wordt met gejoel ontvangen, want ja, je zit wel bij een stripshow. Von Teese eindigt haar letterlijk spetterende openingsact in het beroemde Martini glas. Na de opening volgen drie solo acts en sluit Dita de eerste akte zelf af.

Alle acts opereren solo met uitzondering van Dita. Daarmee is de show ook anders en meer low budget dan shows in Parijs of Vegas, waar acts ook vaak afgewisseld of ondersteund worden door een ensemble dansers. De staging is eenvoudig met een bank, een stalen hart of veel gordijnen. De kostuums zijn een lust voor het oog, stijlvol en overvol met Swarowskistenen en boa’s, alles glittert.

De tweede akte opent Dita weer zelf, is er voor de ladies en gays een mannelijke stripper, die soms net even de lachers op zijn hand krijgt. Het publiek reageert het meest enthousiast op Dirty Martini, een voluptueuze stripper die de kwastjes op haar tepels letterlijk alle kanten op kan laten gaan. Dita sluit vervolgens zelf de show af met glittertelefoon en haar Vontourage mannen die inmiddels ook van de nodige kledingstukken zijn ontdaan.

De show zit qua opbouw goed in elkaar, de master of ceremonie zorgt voor humor en afwisseling en de acts zijn verschillend genoeg om een meer dan boeiende avond te hebben. Soms gaat het ontdoen van kleding niet altijd soepel, je subtiel uitkleden is toch moeilijker dan je denkt.

Dita is een begrip, zorgt voor uitverkochte zalen, heeft Burlesque als geen ander weer op de kaart gezet en opnieuw uitgevonden met een grote schare fans. Dat verdient respect. De show is een must see voor de liefhebbers, voor ieder ander entertaining en met recht iets heel anders dan wat je normaal in de Nederlandse theaters kunt zien. De echte fans kunnen na afloop met Dita op de foto, wel een foto gemaakt met je eigen smartphone en daarnaast krijg je ook nog een gesigneerde poster. Dat alles voor 312 euro. Dita doet goede zaken.

Gezien zaterdag 13 oktober, Carré Amsterdam