Het is een bevreemdende en jammerlijke situatie momenteel in de Belgische eventsector. Na de coronapersconferentie van afgelopen vrijdagmiddag viel dit weekend meteen het doek voor de allergrootste producties in ons land en vanaf maandag is het ook gedaan met voorstellingen met meer dan 200 toeschouwers. Al was het kwaad voor de sector al geschied toen medio oktober de term “vierde golf” nadrukkelijk in de media kwam. Stante pede zagen organisatoren de ticketverkoop kelderen, werden er shows preventief uitgesteld (‘Jesus Christ Superstar’) of botweg geannuleerd (‘Obaia’) en was er een significante stijging van het aantal no-shows. Dat was ook het geval bij de première van ‘Holiday on Ice – Supernova’ waarbij het aantal van maximum 4.000 toeschouwers, dat dit weekend nog toegelaten is, ruimschoots niet gehaald werd zaterdagmiddag. De afwezigen in de nog niet voor de helft gevulde Antwerpse Lotto Arena hadden ongelijk en misten een wervelend topspektakel.

Na een periode van bijna zeven jaar keert Holiday on Ice terug naar België. De nieuwe show ‘Supernova’ hervat zelfs zijn Europese tournee in de Lotto Arena. Met deze productie wordt opnieuw aangeknoopt bij een lange traditie van familiegerichte ijsshows in Antwerpen. “We hebben zoals veel bezoekers prachtige herinneringen aan de shows van Holiday on Ice in onze zalen”, vertelt Chris Bergs van Sportpaleis Group. “Het is dan ook met groot genoegen dat we de show verwelkomen in de Lotto Arena”.

‘Supernova’ start ijzersterk met een bijzonder sfeervol ensemblestuk. Op de achtergrond tonen de visuals een yurt in een winters landschap terwijl het grote schaatsgezelschap een prachtig opgebouwde choreografie uitvoert op de wondermooie tonen van ‘Reclaim’ van Olafur Arnalds en Arnor Dan. De productie doet er meteen nog een schepje bovenop door een prachtige solo te combineren met ‘Salvation’ van Gabrielle Aplin. Kip-pen-vel.

Holiday Supernova2
De voorstelling gaat dan de frivolere toer op. Onder impuls van het opzwepende ‘Rock Your Body’ (The Wanted) zien we nu een pompende yurt in de achtergrond. Het wit in de enscenering maakt beetje bij beetje plaats voor extra kleur en “het kleurrijk winterfeest in het eeuwige ijs, ter ere van alle hemelse elementen”, zoals de synopsis van het verhaal aangeeft, krijgt meer vorm. Een tikje meliger wordt het bij een romantische duo-choreografie op de tonen van ‘All About You’ (McFly) inclusief hart- en cupidovormige wolken als visuals.

15 jaar na haar succesvolle deelname aan ‘Dancing On Ice’, staat Kelly Pfaff nog eens mee op de ijsvloer van Holiday on Ice. Die uitdaging ging ze in 2007, bijna meteen na haar deelname aan de televisieshow al aan, maar nu bindt ze opnieuw haar schaatsen aan voor ‘Supernova’. Bij haar debuut in de show begint de voorstelling de kosmos te verkennen. In een schitterende scène zien we prachtige witte poppen voorbijkomen die de sterrenbeelden in de achtergrond voorstellen. Het podiumontwerp van STUFISH Entertainment Architects International, in samenwerking met Jean-Luc Gason, is, door het knappe gebruik van 3D-visuals, projecties op de schaatsvloer en enkele mooie fysieke props, sowieso prachtig om naar te kijken, maar in deze scène valt alles een eerste keer schitterend samen. Het kosmische komt nadien nog eens terug in een zeer stijlvolle scène waarin de schaatschoreo’s gecombineerd worden met een spel met hanglampen. In combinatie met de muziek – ‘Reminiscence’ van Olafur Arnalds en Alice Sara Ott – wordt dit een haast hypnotiserende beleving.

Wanneer de eerste noten van ‘Spirit in the Sky’ van KEiiNO door de speakers van de Lotto Arena galmen, gaat mijn Songfestivalhart wat sneller slaan. Deze onvervalste Eurovisiestamper van Noorse makelij brengt met een spectaculaire, opzwepende ensemblechoreografie weer een hoop schwung in de zaal.

Voor de pauze gaat ‘Supernova’ even uit de bocht wanneer er op een ietwat geforceerde manier het verhaal in de voorstelling moet geduwd worden. In een eerder knullige scène, waarbij schaatsen en luchtacrobatie wel op een knappe manier gecombineerd worden, zien we de hoofdpersonages door een sneeuwstorm wegvliegen om vervolgens een vlucht door het heelal te maken (‘Covers You’ – Future of Forestry). “In de ruimte begint voor hen een indrukwekkende reis naar magische plekken in het melkwegstelsel en haar exotische bewoners,” lezen we in de synopsis. Ook de luide en onsubtiele pauzefinale, inclusief nogal gratuit vuurwerk, stond haaks op de rest van de voorstelling.

Holiday Supernova3
Bij de tweede akte maken we kennis met het leven op “deze plekken in het melkwegstelsel”. Opnieuw worden grotere ensemblechoreo’s mooi afgewisseld met intiemere duo- of solostukken, acrobatie of een combinatievorm van alles. Veelal is dit erg geslaagd zoals bij de letterlijk vurige act op de muziek van ‘Confident’ (Demi Lovato) en bij een bijzonder spectaculaire duochoreo op de tonen van ‘Sax’ (Fleur East) die terecht veel applaus oogstte. Al leverde dit ook soms overdadige scènes op waarbij de combinatie van acts eerder afleidend werkte. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een schaatsnummer dat gecombineerd werd met een solodans die vervolgens overging op een acrobatische act. Net iets té veel van het goede.

Een “Mad Max” vibe kregen we bij de outlaws die een heerlijk pretentieloze scène mochten dansen op ‘Running All Night’ (Zayde Wolf). Na een “Terminator”-achtige opsluiting, waarbij het podiumontwerp en de visuals even helemaal mochten schitteren, gevolgd door een nogal onnozele ontsnapping wordt de sfeer wat donkerder. Na een sterke acrobatische act aan een kubus komt het ensemble op als androïde levensvormen in schitterende outfits van kostuumontwerper Stefano Canulli. Eerst duister met kleine bewegingen, nadien groots in een waanzinnige groepschoreografie op de beats van ‘Insomnia’. Een buitenaards straffe act en – ook aan het enthousiasme van het publiek te horen – hét hoogtepunt van de voorstelling.

Met ‘Supernova’ heeft creatief directeur en choreograaf Robin Cousins een geweldige, hoogkwalitatieve productie gecreëerd voor Holiday on Ice: een wervelende voorstelling die twee uur lang topentertainment biedt.

‘Holiday on Ice – Supernova’ is in Nederland nog te zien in Amsterdam, Maastricht en Rotterdam. Voor meer info en tickets: www.holidayonice.nl

Gezien op zaterdag 4 december in de Lotto Arena in Antwerpen.

RecensieHoliday on Ice zorgt met ‘Supernova’ voor wervelend topentertainment