STORK! Een ode aan de Twentse maakindustrie

Recensie: Viviane Veger

Wat als er in 1968 wél een Stork het familiebedrijf overgenomen zou hebben?
Wat als Stork in Hengelo was gebleven?
Wat als je voor de liefde kiest?
Wat als de tijd terug gedraaid kon worden?

In het theaterspektakel STORK! neemt Gerard de Arbeider u mee op reis door de tijd om uit te vinden of ‘wat als’ ook echt de toekomst kan veranderen? Het verhaal gaat terug naar het feest ter ere van het 100-jarig bestaan van Stork in Hengelo te Overijssel. Tijdens dit feest wordt ook de nieuwe directeur aangewezen en zal dat na drie generaties Storks een buitenstaander worden.

Het verhaal van STORK! gaat over Frederik, de fictieve zoon van Anna van der Meer en Frans Stork. Frederik heeft het ondernemerschap van zijn ouders geërfd, maar gaat een andere richting op. Hij heeft niet de intentie het bedrijf van zijn ouders over te nemen en werkt aan een project. Gerard de arbeider uit 2018, net ontslagen bij Stork reist met een tijdmachine terug naar 1968. Het 100-jarig jubileumfeest van Stork is in volle gang. Oude geliefden komen elkaar tegen en er wordt gedanst en goed gedronken. Gerard probeert Frederik ervan te overtuigen toch het stokje van zijn ouders over te nemen en met verschillende reizen naar het verleden zorgt Gerard ervoor dat de geschiedenis veranderd. Wat als Frederik het bedrijf van zijn ouders zou hebben overgenomen, zal dat het heden voor Gerard veranderen?

Een fictief verhaal
Enigszins voorspelbaar, maar vol goede Twentse humor is dit verhaal geschreven voor Hengelo, Storkiaanen en iedereen die wel van een liefdes verhaal houd. Ondanks dat er gebeurtenissen uit de Stork geschiedenis in voorkomen, is het verdere verhaal fictie. Dit zorgt ervoor dat het voor een groter publiek interessant is om naar te kijken. Of u nou wel of niet bekend bent met de achtergrond van Stork. Het bedrijf heeft Hengelo en ook Twente landelijk op de kaart weten te zetten en gezorgd voor goede werkomstandigheden, pensioenen, woongelegenheden en zo veel meer. Allerlei kleine weetjes over dit bedrijf worden tijdens de voorstelling genoemd of kunt u lezen op de straatborden die op het terrein hangen. De gehele sfeer zorgt ervoor dat u zich verbonden voelt met het bedrijf.

Professionals en vrijwilligers
De vier hoofdrollen worden gespeeld door goede acteurs die volledig in hun rol weten te kruipen. Frederik wordt gespeeld door Niels Gooijer, Roosmarijn Luyten is zijn geliefde Eline en musical award winnaars Han Oldigs en Laus Steenbeeke vertolken de rollen van C.T. Stork en Gerard de arbeider. Laus Steenbeeke is geboren in Twente en ondanks dat hij op zijn 19e vertrok naar Amsterdam is hij de Twentse taal nooit verleerd. De rol van Gerard is hem op het lijf geschreven. Er wordt veel Twents gesproken door Steenbeeke en ook de grappen die hij maakt zijn met een Twents twist. Mocht u wat verder uit het land komen dan kan het in sommige gevallen niet altijd even duidelijk zijn wat er precies gezegd wordt, maar aan de hand van de scène en de andere acteurs is het nog steeds goed te begrijpen.

Het spektakel zou niet kunnen bestaan zonder al zijn vrijwilligers. Naast het productieteam en professionele cast doen er ook veel amateur spelers mee in dit stuk. Zij hebben allemaal geauditeerd om hieraan deel te nemen en in de vier weken voorafgaand aan de première hebben zij keihard gewerkt tot elke scène er goed in zat. Het 50-koppig orkest bestaat dit keer uit acht verschillende orkesten uit de regio en staat onder muzikaal leider Jos Pijnappel. Zij hebben een prachtig plek op het podium gekregen, goed in beeld maar niet afleidend van het verhaal.

En er is nog zoveel meer!
STORK! is een theaterspektakel en dat betekend dat er nog zo veel meer is dan alleen de voorstelling waar u naartoe gaat. Vanaf vijf uur gaat het voormalige Stork terrein open en kunt u genieten van een hapje en drankje in de pop-up bar of luisteren naar de swingende sounds van de coverband. Vanaf zes uur openen de luiken van de grote restauranttent zich en kan iedereen plaats nemen aan de lange tafels. Wees niet bang om met andere mensen aan een tafel te zitten, want dat gebeurt toch. Iedereen kan bij elkaar aanschuiven en er komen per gerecht pannen op tafel te staan waarvan u zelf kunt opscheppen. Het diner wordt net als vorig jaar verzorgd door het Van Der Valk Hotel in Almelo. Na het eten kunt u genieten van de voorstelling en kunt u na de show nog een hapje en drankje nuttigen in de pop-up bar.

STORK! is het theaterspektakel over de geschiedenis van Twente, over familie, een bedrijf en over dromen en daden. Het tweede spektakel uit de vierdelige reeks van het community project De History van Twente is van 22 augustus t/m 22 september te zien in Hengelo. De locatie van deze voorstelling is het voormalig Stork-terrein in Hengelo, de Ketelfabriek Hart van Zuid, in het hart van de stad.

Kijkt u voor meer informatie en tickets op: https://stork150jaar.nl/