Google Analytics Alternative Halina Reijn’s solo La voix humaine terug in Amsterdam

Deze ontroerende monoloog ging in 2009 in première en was nadien o.a. in New York, Sint-Petersburg, Toronto, Dublin, Douai, Maribor, Sydney, Wuzhen, Barcelona en Hong Kong te zien. La voix humaine keert dit seizoen terug naar Amsterdam. Vanaf 20 september te zien in Internationaal Theater Amsterdam. In de voorstelling belt een vrouw (Halina Reijn) voor de laatste keer met haar ex-geliefde in een ultieme poging de breuk tussen hen ongedaan te maken. De vrouw probeert vergeefs de lijn open te houden: eerst nog optimistisch en vanuit ontkenning, later wanhopiger en zelfdestructief. Stilaan groeit het besef dat de minnaar voorgoed voor een ander heeft gekozen en ze voortaan op zichzelf is aangewezen.

De Franse schrijver, ontwerper en cineast Jean Cocteau (1889-1963) schreef La voix humaine in 1927. Het stuk is een van de weinige monologen in het wereldrepertoire die voor een vrouw zijn geschreven. Het vormde de basis voor de gelijknamige opera van François Poulenc. Voor Ivo van Hove is er in de tekst meer aan de hand dan de anekdotische breuk tussen twee geliefden: ‘La voix humaine is een existentieel drama over verlies en eenzaamheid en het pijnlijke besef dat je vaak je meest intieme partner niet of nauwelijks kent. De tekst onthult de valkuilen van verwachting en projectie die ontstaan in relaties en de harde waarheid die de sluier van verliefdheid soms aan flarden sleurt. De vrouw komt langzaamaan tot het besef dat ze de zin van haar leven volledig heeft opgehangen aan de ander en nu voor het eerst overgeleverd is aan zichzelf. La voix humaine is een tekst over de dreigende leegte en een verlangen naar ontroostbaarheid.

In Halina Reijn vond Van Hove de uitgelezen actrice om de complexe gevoelswereld van de vrouw tot leven te wekken. Ze treedt in de voetsporen van illustere voorgangers: Simone Signoret, Ingrid Bergman, Liv Ullmann en vele anderen. Deze uitdaging maakte haar doodsbang en nieuwsgierig tegelijk: ‘De tekst bleek zo herkenbaar en toegankelijk dat ik vanaf de eerste repetitiedag werd meegezogen in het verhaal van deze vrouw. Veel leek uit mijn eigen leven te zijn gegrepen. Het is niet alleen een liefdesverhaal maar vooral een wanhopige schreeuw om bestaansrecht.’

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information