Google Analytics Alternative Kunst en Kitsch: LARP op driehoog achter

Kunst en Kitsch: LARP op driehoog achter

Regisseur Jon van Eerd had al jaren de droom om het Britse toneelstuk "Lettice and Lovage" van Peter Shaffer in het Nederlands te vertalen. Met Liz Snoijink en Raymonde de Kuyper in de hoofdrol ging afgelopen maandag deze droom in vervulling. Schouwburg Amstelveen vormde het decor voor de première van de comedy "Kunst en Kitsch". 

Onze Lieve Heer heeft vreemde kostgangers. Meestal kun je ze in je eigen vriendenkring wel ontlopen, maar op de werkvloer is de ontmoeting met iemand die niet zozeer in je straatje past, soms onvermijdelijk. Zo vergaat het ook museumgids Lavia Duffet en haar superieur op afstand, Mieke Swaab. Lavia leidt de ene na de andere groep rond in het doodsaaie Lakenhuys Leyhof. Om haar oninteressante verhaal nog een beetje kleur te geven, gooit Lavia al haar artiestenbloed in de strijd en neemt het daarbij niet zo nauw met de geschiedkundige waarheid. Haar bazin Mieke, gealarmeerd door inmiddels 56 klachtenbrieven, komt undercover een kijkje nemen. Het totaal uit de bocht gevlogen verhaal over Anna van Buren en Keizer Karel I kan Mieke niet bekoren en Lavia moet zich voor een gesprek onmiddellijk melden op Miekes kantoor. Haar oordeel is duidelijk: Lavia krijgt op staande voet ontslag! Lavia probeert nog op theatrale wijze Miekes begrip los te weken, maar dat mag niet baten. Het "beschaven, ontwikkelen, verfijnen" dat bij Lavia's opvoeding zo hoog in het vaandel stond, leidt bij Mieke tot heel andere inzichten.  Totdat Mieke een paar weken later bij Lavia op de stoep staat en de dames toch meer overeenkomsten met elkaar blijken te hebben dan ze ooit van elkaar hadden kunnen denken. Het is alleen maar net wat je ermee doet...

Kunst & Kitsch Foto Peggy de Haan 113

Het is even wennen bij "Kunst en Kitsch". Bij een komedie waar Jon van Eerd aan het roer staat, verwacht je toch al snel een voorstelling vol verwarring, onverwachte grappen en een bepaalde luchtigheid. Zo niet bij "Kunst en Kitsch". Allereerst moeten we toezien hoe Liz Snoijink tot drie keer toe hetzelfde, steeds kleurrijker verhaal vertelt. Vervolgens moet ze zich melden in een Oost-Duits uitziend kantoor. Ze speelt haar rol met verve, maar de richting van het stuk is dan nog niet echt duidelijk en de lachsalvo's rollen nou niet bepaald door de zaal. Het verhaal wint pas aan vaart als Mieke haar medeleven met Lavinia betuigt en bij haar op huisbezoek komt. De dames raken aan de "Suyp" en komen tot dialogen die werkelijk interessant zijn om naar te kijken en te luisteren. Tot de pauze stijgt de productie in ieder geval naar een vermakelijk niveau.

Na de pauze blijkt de situatie toch op een vreemde manier uit de hand gelopen. Advocaat Brinker, gespeeld door Arie Cupé, is inmiddels in de huiskamer van Lavia gearriveerd om uit te zoeken wat nu de precieze aanleiding is geweest van het voorval, waarbij Lavia Mieke met een bijl heeft bewerkt. De dames blijken er een gezamenlijke liefde voor de tragische vonnissen van historische grootheden op na te houden en spelen op de zolderkamer zo ongeveer alle Europese veldslagen na. Lavia met haar pathologische gevoel voor theater en Mieke met haar voorkeur voor de kale waarheid. Het is hun manier om te ontkomen aan vooruitsprintende digitalisering en de dagelijkse sleur waar "pissenbedvrouwen alles in de wereld afzeiken en dan maar weer in hun koffie roeren". Het is de onverwachte diepgang in "Kunst en Kitsch", de komedie met een twist.

't Was goed bedoeld en goed gespeeld, maar wat was het een lange avond...Er was niets mis met de chemie tussen Raymonde de Kuyper en Liz Snoijink. En bovendien voor laatstgenoemde alle lof voor haar tomeloze energie en duidelijke dictie. Maar feit blijft dat "Lettice and Lovage" is geschreven in de jaren tachtig en blijkbaar is er meer voor nodig om dit stuk de tand des tijds te doen doorstaan. Ten aanzien van het Nederlandse script zou "bijschaven, doorontwikkelen en verder verfijnen" geen overbodige luxe zijn. Zeker de dialogen in het derde bedrijf na de pauze zouden daardoor winnen aan scherpte en vaart. Voor nu is "Kunst en Kitsch" een voorstelling die gekenmerkt wordt door grappige vondsten, maar langdradige scènes. Het is helaas geen productie geworden waar je later met weemoed en in volle tevredenheid op terug kunt kijken. 

"Kunst en Kitsch" tourt tot december door het hele land. Voor de exacte speeldata kunt u kijken op www.pretparkhuis.nl.

 

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information