IJverig fatsoeneren enkele vrouwen in het minder flatteuze licht van de toiletten nog haastig hun kapsel of make-up. Veel vrouwen hebben zichtbaar gepoogd goed gekleed voor de dag te komen. Niet geheel onverwacht natuurlijk, want wie styliste Fred van Leer onder ogen dreigt te komen, wil geenszins in verband gebracht worden met een grandioze modemisser.

Wanneer ook de laatste bezoekers hun plaatsen gevonden hebben en vrijwel alle 900 zitplaatsen van het Oude Luxor Theater te Rotterdam zijn ingenomen, is het nog even wachten tot het zaallicht gedoofd wordt. Tot die tijd kwebbelen aanwezigen nog gezellig met hun metgezel of maken kennis met buren. Zo vraagt mijn buurvrouw, die inmiddels op de hoogte is van mijn rol vanavond, lachend of ik wel een beetje een positief stuk ga schrijven. ‘’Je kunt het succes van zijn voorstelling toch maken of breken als recensente!’’ zegt ze. Het is een rake conclusie die ik knipogend, maar kordaat beantwoord. ‘’klopt, maar wij van Theaterparadijs hebben eerlijkheid voorop staan. We schrijven lovende woorden over goede producties, maar zullen ook te allen tijde eerlijk zijn als een voorstelling onder de maat is. Als vanzelfsprekend dragen we bij dergelijke recensies ruimvoldoende solide argumenten aan om de teleurstelling te motiveren. Uiteindelijk zijn zowel onze lezers als de mensen waarover wij schrijven slechts gebaat bij eerlijkheid.’’ leg ik haar uit.

Bijna een kwartier na de oorspronkelijke aanvangstijd klinkt dan eindelijk de karakteristieke stem van Fred van Leer door de speakers en kan het feest beginnen. Van Leer wordt verwelkomd door een fluitend en enthousiast klappend (overwegend vrouwelijk) publiek. Het is een entree zoals maar weinig heren die kunnen maken; dansend op vijftien centimeter hoge pumps. Met een hoop energie, vurigheid en een Rotterdamse tongval begint Van Leer te spreken en vult met zijn enthousiasme en uitbundigheid moeiteloos in zijn eentje het toneel.

Het is een interactieve avond waarin hardnekkige modeblunders en simpele alternatieven veelvuldig aan bod komen. Do's en vooral veel absolute don'ts worden op hilarische wijze belicht in odes aan witte "bloesjes", paillettentops en kokerrokken en satires over witte leggings met kanten randjes, Crocs en corrigerend ondergoed. Regelmatig vraagt Van Leer de zaal te reageren en weet dan feilloos in te spelen op de input van publiek. Zijn uitzonderlijke improvisatietalent en vermogen het publiek twee uur lang te boeien en te vermaken zonder terug te vallen op zelfspot of respectloze grappen over anderen getuigen van ongekende klasse. Anders dan veel cabaretiers heeft Van Leer het niet nodig zich te verlagen tot het zwart maken en te kakken zetten van anderen. Hij is gevat, eigenzinnig en spreekt ontzettend respectvol en vol lof over een ieder die de revue passeert. Zijn boodschap is duidelijk: omarm jezelf, houd van je lichaam zoals het is, draag waar jij je lekker in voelt en verberg jezelf vooral niet. De negatieve bril waardoor veel vrouwen tegenwoordig chronisch naar zichzelf en hun lichaam kijken is volgens Van Leer zowel zorgwekkend als hartverscheurend. Het ontroert hem zichtbaar dat (met name) vrouwen zichzelf zo wegcijferen en hij steekt al deze vrouwen middels zijn voorstelling een hart onder de riem.

Salih Kilic 0261

Bijzondere momenten van de avond zijn de korte catwalk show die Van Leer enkele onzekere dames uit het publiek onder luid gejuich laat lopen en het onverwachte en eenmalige gastoptreden van goede vriend Jeroen van der Boom. Het gastoptreden fungeert als geschenk van Van Leer aan zijn ouders. Van jongs af aan hebben zij hem namelijk onvoorwaardelijk laten voelen dat hij mocht zijn wie en wat hij wilde zijn. ‘’Dat geluk’’ zo zegt hij, ‘’is niet iedereen toegespeeld.’’

Openheid, kwetsbaarheid en hilariteit wisselen elkaar gedurende de voorstelling op zeer natuurlijke wijze af en laten zien dat de kwaliteiten en persoonlijkheid waarover Van Leer beschikt hem tot een geboren artiest maken. Zijn theaterdebuutvoorstelling is een absolute aanrader en een voorstelling waarvoor ik het liefste eenmalig een zesde ster in ons classificatiesysteem in het leven zou roepen.

Het advies is om de hele avond vrij te houden wanneer je Leer van Fred Live bezoekt. Allereerst natuurlijk om nadien te kunnen nagenieten en ten tweede omdat Van Leer geneigd is flink (30 minuten) uit te lopen. Gedreven door zijn enthousiasme en de voedende inspiratie die hij van zijn publiek krijgt, laat hij zich namelijk niet stoppen door de tijd. Hij trakteert op een enerverende avond van onophoudelijk vertier en laat je de tijd geheel vergeten. Waar voor je geld dus!

Salih Kilic 0284

Wees er snel bij met het reserveren van zitplaatsen, want de tournee is al bijna uitverkocht.
Kaarten zijn te bestellen via: www.fredvanleer.nl