In de Koninklijke Schouwburg in Den Haag gaat op 10 november het nieuwe toneelstuk van Het Nationale Theater 'We zijn hier voor Robbie' in première. Maria Goos, auteur van topstukken als Cloaca, Familie en de serie Oud Geld schreef het nieuwe toneelstuk onder regie van Eric de Vroedt. De samenwerking tussen Goos en de Vroedt schept hoge verwachtingen. The Nation, de voorstelling die de Vroedt hiervoor maakte, was een van de theaterhoogtepunten van vorig jaar. 'Wij zijn hier voor Robbie' is een komisch familiedrama wat voor veel mensen herkenbaar zal zijn. De onderlinge spanningen tussen de familieleden worden door de scherpe dialogen zeer treffend weergegeven.

In het pas gerenoveerde en statige ouderlijk huis komt een Haagse familie samen om Robbie te herdenken. Hij pleegde een jaar geleden zelfmoord. Marius, gespeeld door Mark Rietman, is de broer van Robbie en is inmiddels met zijn nieuwe, jonge vrouw Linda (Mariana Aparicio Torres) in het ouderlijk huis ingetrokken en zwaait de scepter over de rigoureuze renovatie. Sinds de verbouwing wonen zijn ouders, Isaac (Stefan de Walle) en Anne, op de zolderkamer. Linda heeft haar uiterste best gedaan deze herdenkingsavond te laten slagen. Ze heeft niet alleen de kinderen van Marius, Bas (Bram Suijker) en Suzanne (Yela de Koning), uitgenodigd maar ook zijn ex-vrouw Barbara (Tamar van den Dop).


Suijker speelt de rol van kleinzoon Bas magistraal. Ondanks dat hij genezen is verklaard na een psychose heeft hij wisselende emoties. Zijn gespleten persoonlijkheid toont enerzijds de liefdevolle zorg voor zijn opa en oma en anderzijds probeert hij bestaande familiepatronen genadeloos te doorbreken. Suzanne stelt deze avond haar vriendin Willemijn voor, een sterke rol van Romana Vrede, die een onwaarschijnlijke vuurdoop beleeft in het gezin en regelmatig aangeeft “hier hoor ik niet bij te zijn”. Het sterke samenspel tussen Marius’ ex-vrouw Barbara en huidige partner Linda is prachtig om te zien, op subtiele wijze vallen de vrouwen elkaar aan en zijn ze tegelijk vleiend naar elkaar.

De dialogen zijn vinnig en ontdaan van franje. Iedereen heef zijn eigen beweegredenen om aanwezig te zijn maar duidelijk is dat de herdenking van Robbie niet de hoofdreden is. De personages projecteren van alles op elkaar waardoor iedereen zich aangevallen of bekritiseert voelt. De verschillen tussen de drie generaties zijn duidelijk voelbaar, zeker als Isaac spreekt over het verleden van de familie in Nederlands-Indië. De worsteling tussen de familieband en individuele ontplooiing kenmerkt alle personages. Gedurende de avond blijken er nog onduidelijkheden te zijn over Robbie’s zelfmoord. Uiteindelijk zorgt Robbie’s buurvrouw Jessica, gespeelt door Jessica Zeijlmaker, voor duidelijkheid.


Het toneelstuk komt wat traag op gang en soms wordt er ‘direct op de zaal’ gespeeld, een keuze die onnodig is en afleidt van het verhaal. De intrigerende gesprekken zorgen voor lachwekkende en pijnlijke taferelen tijdens het mislukte familiediner. De tragikomedie heeft niet het verrassingseffect van The Nation maar is wederom toneel van het hoogste niveau.

Kijk hier voor meer informatie.

Gezien op 10 november, Koninklijke Schouwburg  Den Haag

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information