Door Andy Doornhein / Foto's Jaap Reedijk.
Daar staan ze dan in de grote zaal van Theater de Naald in Naaldwijk: Carlie Spruijt en Eva Opperman. met hun eerste avondvullende cabaretvoorstelling. Zij en Ik “In alle eerlijkheid”. Kun je dan als goede vriend, huisfotograaf en webdesigner een neutrale recensie schrijven over deze voorstelling? Het antwoord hier op is heel eenvoudig: NEE, dat kan niet. Niet uit angst om ze te kwetsen of misschien wel werk kwijt te raken, maar gewoon omdat dat emotioneel niet mogelijk is. Ik weet hoe hard ze werken, ik weet hoe gedreven ze zijn en ik weet hoe ontzettend graag zij op het podium willen staan. Maar kan ik wel eerlijk mijn mening geven? Ja, dat kan wel, vind ik, want als je niet openstaat voor goede kritiek dan zal je het nog erg zwaar krijgen in het artiestenvak.
Een uitverkochte zaal, 450 mensen die voor € 16,-- een kaartje gekocht hebben voor een totaal onbekend cabaret duo. Alhoewel, Carlie komt uit Naaldwijk, dus wie weet hoe bekend zij daar al is. Maar toch, het Naaldwijkse publiek houdt wel van een cultureel avontuur, denk ik zo. Facebook gebruikers herkennen meteen de opbouw van het decor. Op de achtergrond zien we twee Facebookpagina's: één van Eva en één van Carlie en verder zien we wat basiselementen van een gezellige woonkamer, inclusief duo toilet.
Dan vliegt de schrik me om het hart. Nee...! Dit is niet waar! De opening is een playbackscène. Oei oei, als er iets is waar bij mij meteen de rillingen over de rug gaan lopen is het met een playbackscène, inclusief wc-borstel als microfoon. Ik zit meteen op de rand van mijn stoel. Ja hoor, ik begrijp best dat heel veel kinderen die dromen van een carrière op het toneel zo zijn begonnen, maar ijzersterk komt die bij mij niet binnen. Ik hoop ook dat het de zenuwen zijn, want ook voor de uitvoering zal ik geen staande ovatie gaan geven. Deze scène moet maar snel door één van die toiletpotten worden gespoeld die op het toneel staan.
Maar dan gaat het los. Alsof er een nieuwe film opgestart is. Van het éne op het andere moment staan daar twee meiden op het podium, beiden 22 jaar oud, een voorstelling te spelen alsof dit al hun vijfde première is.
In de titel van het programma “In alle eerlijkheid” zit meteen de volledige uitleg van de voorstelling. Hoe eerlijk zijn we tegenwoordig nog naar elkaar toe en hoe eerlijk zijn we over ons zelf? Een prachtig thema dat door 'Zij en Ik' op verrassende wijze onder de loep wordt genomen. Met dolkomische sketches en prachtige liedjes worden verschillende vormen van eerlijkheid behandeld. Vaak subtiel en soms ook matig aanstootgevend, waarmee Zij en Ik duidelijk op zoek zijn naar waar de grens ligt.
Een scène over Tinder waarin Carlie Spruijt behoorlijk in de kijker wordt gespeeld vindt het publiek hilarisch, evenals het inlegkruisje met dennengeur. Maar zodra de 'Godverdomme-scène' gespeeld wordt, ruist er toch een lichte schrikreactie door de zaal. En dat is precies de bedoeling. Spruijt en Opperman nemen geen blad voor de mond en zoeken naar manieren om de hypocrisie van de mens duidelijk te maken. Dat maakt de voorstelling interessant. Niet alleen maar achter elkaar bulderen van het lachen, maar het publiek wat meegeven om over na te denken, een spiegel voorhouden zonder dat het enorm kwetsend wordt. Dat is de kracht van dit cabaret duo.
Het publiek was zeer enthousiast over de voorstelling en ik hoop diep in mijn hart dat er een producent, impresariaat opstaat die zegt: "Kom op meiden, wij gaan aan de slag om een groter publiek te laten kennismaken met 'Zij en Ik', Carlie Spruijt en Eva Opperman." Want dat verdienen zij en dat verdient het Nederlandse publiek.
Meer informatie www.zijenik.nl