Door Andy Doornhein - foto's Salih Kilic Recensie Joosen en de Jager "Aanklonteren"
In 2016 wonnen ze nét niet de 38e editie van het Leids Cabaret Festival. Martijn Kardol ging dat jaar met de prijzen aan de haal. De twee heren ontmoetten elkaar bij de Etten-Leurse theatergroep Max Mini. Hun eerste korte voorstelling "Quarter Life" was behoorlijk succesvol en vormde een mooie aanleiding om zich aan te melden voor het Leids Cabaret Festival. In 2018 zouden ze gaan touren door Nederland met hun eerste avondvullende voorstelling "Zwolle aan Zee" althans, dat was het plan. Door corona werd een groot deel van de tournee helaas geannuleerd. Recensie Joosen en de Jager "Aanklonteren"
Maar ze zijn terug! Hun nieuwe voorstelling "Aanklonteren" is nu te zien in het theater.
"We klooien maar wat aan met z’n allen. Lekker vertrouwd in onze eigen bubbel. Praten met de ander is overbodig. Luisteren is vies. Daarom hebben wij het liever over de klont. Het is klont tegen klont en zoek het verder maar uit. We kleven om te overleven. Aanklonteren dus."
(Bron: joosenendejager.nl)
In een compleet uitverkochte kleine zaal van Theater de Stoep is vanavond de première van Joosen en De Jager te zien. Het decor, ontworpen door Ton van Elten, is indrukwekkend. We zien de hal van een portiekflat: de lift en brievenbussen zijn duidelijk zichtbaar. Voor de bellen moeten we onze fantasie gebruiken.
In de eerste scène horen we het pinggeluid van een lift die arriveert. Wanneer de deuren opengaan, verschijnt een matras met vier handen. Na meerdere hilarische pogingen wordt het matras eindelijk uit de smalle ruimte gewurmd. Dit leidt tot een anderhalf uur durende reeks van humoristische en absurdistische situaties. Het matras blijkt afkomstig uit het huis van de heer Basumaratti, die na zijn overlijden niet bepaald direct werd gevonden. Hoe Joosen en De Jager deze situatie visueel en tekstueel aanpakken, zet meteen de verwachtingen voor de rest van de voorstelling hoog. Recensie Joosen en de Jager "Aanklonteren"
Tijdens het voorlezen van berichten uit de WhatsApp-groep van de flat leren we de bewoners kennen en komen we te weten wat er speelt. Dit concept is knap bedacht, want alle situaties keren later terug in de scènes.
Mijn eerste verwachtingen worden meer dan waargemaakt. Scènes volgen elkaar in een moordend tempo op. Net wanneer je bent bijgekomen van de éne grap, dient de volgende zich alweer aan. Ik dank God op mijn blote knieën voor de paar spoken word-performances. Deze poëtische onderbrekingen, die qua originaliteit en uitvoering ook briljant zijn, gunnen het publiek een moment van rust. Kinderliedjes als "Berend Botje", "Kortjakje" en "Ik zag twee beren" krijgen vanaf nu een totaal andere lading. Zo creatief bedacht en zo perfect uitgevoerd! Dat regelmatig, tijdens de changementen, het zaallicht aangaat, veroorzaakt dat een bijzondere theaterervaring. De nieuwsgierigheid van wat er gaat komen wordt er enorm door versterkt.
Recensie Joosen en de Jager "Aanklonteren"
De fysieke samenwerking tussen Joosen en De Jager is bijna bovenmenselijk. Er is totaal geen sprake van onderlinge gêne. Het fysieke spel is vaak ronduit acrobatisch. Regisseur Emiel de Jong (van cabaretduo Schudden) heeft van deze ogenschijnlijke chaos een schitterend geheel weten te maken. De interactie met het publiek lijkt voorspelbaar maar wordt in deze voorstelling subtiel opgebouwd en afgebroken. Hierdoor ontstaat er telkens een gezonde spanning tussen het publiek en de artiesten.
"Aanklonteren" is een voorstelling waarin ik invloeden zie van Waardenberg en De Jong. Het zit boordevol energie, absurdistische situaties en vooral creatieve, waanzinnige humor. Een genot om naar te kijken, te luisteren en bovenal om van te genieten. Het daverende eindapplaus is dan ook meer dan terecht. Voor liefhebbers van cabaret: een absolute must-see.
Klik hier voor de speellijst
Gezien op 16 November 2024 in Theaterde Stoep Spijkenisse.