Door Andy Doornhein - foto's Corné Sparidaens
Ik ben altijd graag vroeg in het theater om een beetje in de sfeer te komen. Maar deze avond was het echt met de neus in de boter vallen
In de grote zaal treedt Mirri Lobo op en dat is een heel bekende Kaapverdische artiest. Ik kan wel zeggen, dan wordt het een feest. Een groot deel van de foyer ademt Kaapverdië uit. Er is muziek en er zijn heerlijke hapjes. Een avondje uit kan niet beter beginnen dan op deze manier.
Mirri Lobo is voor mij niet de artiest waarvoor ik naar het zuiden van Rotterdam ben gereden. Vanavond staat in de kleine zaal Kees van Amstel met zijn nieuwe voorstelling “Vluchtweg Altijd Vrijhouden”. In tegenstelling tot een aantal andere voorstellingen die ik recentelijk heb mogen bekijken is nu de zaal goed gevuld met publiek.
Met de opkomst van Van Amstel, wordt de toon van de avond meteen gezet. Een hoestbui van iemand in het publiek gaat bijna een rode lijn worden in de voorstelling. Als dan ook nog een groep mensen, na aanvang van de voorstelling binnenkomt, is de sfeer van de voorstelling bepaald. Wat een kadootjes voor de cabaretier.
In ”Vluchtweg Altijd Vrijhouden” bespreekt Van Amstel zijn moeite met het maken van keuzes. Dit is wel een zeer oppervlakkige samenvatting van mij maar het dekt wel voor een groot deel de lading. Op zijn zeer beeldende manier van vertellen geeft hij ons een kijkje in zijn leven en het maken van die keuzes. Van zijn jonge jeugd tot en met de huidige tijd waarin wij leven. En niet te vergeten de dingen die hij meemaakt met zijn leerlingen van de mbo-school, waar hij nog enkele dagen per week lesgeeft.
Het is alsof ik er zelf bij ben als Van Amstel begint te vertellen, ik zie letterlijk, tot in detail, de gebeurtenissen voor mijn ogen. Dit maakt de humor in de voorstelling zo veel sterker. Telkens wordt je nieuwsgierig naar het volgende verhaal. Naarmate de voorstelling vordert wordt die steeds grappiger. Of de verhalen nu echt allemaal waargebeurd zijn, zoals Van Amstel zegt, maakt voor mij totaal niet meer uit. Ik consumeer ieder woord en vergeet de wereld om mij heen volkomen.
De levendige beeldspraak van Van Amstel heeft met deze voorstelling wel een keerzijde. De top vijf van smerigste toiletten heeft een blijvend beeld op mijn netvlies achter gelaten. Zelfs nu ik deze woorden aan het schrijven ben komen de vijf besproken wc’s weer levendig naar boven.
In het begin van de voorstelling zegt Van Amstel, na iedere hoest in de zaal, dat met deze onderbrekingen de voorstelling wel lang zal gaan duren. Maar de voorstelling komt met twee uur wel in de categorie “waar voor je geld” terecht. En als ik eerlijk ben, als de voorstelling tot twaalf uur had geduurd zou ik de laatste zijn die daar een probleem mee zou hebben gehad. Kees Van Amstel zet met “Vluchtweg Altijd Vrijhouden” weer een heerlijke voorstelling neer, vol met prachtige verhalen die doordrenkt zijn met een perfecte dosis humor.
Na de voorstelling is het pauze bij Mirri Lobo en daar gaat het feest onverminderd door. Wat een mooie, bijzondere theateravond is het in Rotterdam Zuid.
Klik hier voor de speellijst
Gezien op 5 april 2024 in Theater Zuidplein in Rotterdam