Buy website traffic cheap

Recensie: Nilgün Yerli - "Later als ik dood ben"

Vlieg zonder angst en maak je dromen waar.


Door Andy Doornhein - foto's Govert de Roos

Het komt zelden voor dat ik een voorstelling in de try-outfase ga bekijken. De kans dat zo'n voorstelling nog niet helemaal af is, bestaat altijd. Maar omdat deze nieuwe voorstelling van Nilgün Yerli op maandag 4 november al in première gaat, dacht ik: "Dit moet wel goed komen." 

Recensie: Nilgün Yerli - "Later als ik dood ben"

Yerli speelt vanavond haar laatste try-out in een uitverkocht Theater De Liefde, één van mijn favoriete theaters in Nederland. Klein en intiem, met matige zichtlijnen, maar een fantastische sfeer. De vrouw die hier de scepter zwaait is Mylou Frencken, en bij aanvang had zij meteen een belangrijke boodschap: de techniek liet ons vanavond volledig in de steek. In plaats van een mooi lichtplan waren er slechts drie spots beschikbaar. "Daar gaat mijn recensie," dacht ik meteen. Licht en geluid zijn vaak onderschatte elementen van een voorstelling die je pas écht mist als ze er ineens niet zijn. Gelukkig was er wel geluid, maar qua licht was het vanavond heel summier. 

Recensie: Nilgün Yerli - "Later als ik dood ben"

"Later als ik dood ben" is een voorstelling waarin dromen worden uitgesteld naar een later moment. We hebben zoveel "later" in ons leven. Het begint al in je kindertijd: "Dat begrijp je later wel." Of: "Later, als je groot bent, zul je er vast anders over denken." Maar ook aan al dat "later" komt ooit een einde. Aan dat einde moet je helemaal niet denken, want je hebt je handen al vol aan al het "later" waarin je bent terechtgekomen. Maar wat is belangrijk en wat niet? Hoe maak je het absurde minder absurd? Of moet je het absurde juist nog absurder maken om het leven avontuurlijk te houden? 
Nilgün Yerli onderzoekt dit alles op volle kracht en met hart en ziel, altijd verbaasd en op zoek naar de lach, want over "Later als ik dood ben" kun je alleen maar lachend spreken. 
(Bron: website George Visser Productions) 

Recensie: Nilgün Yerli - "Later als ik dood ben"

Als Yerli opkomt, is het even wennen aan wat ik zie: een toneel met een bundel licht, niet echt aantrekkelijk. Maar zodra Yerli begint te vertellen, verdwijnt dit toneelbeeld snel en ontstaat er een levendig tafereel in mijn fantasie. Haar stem is betoverend, haar taalgebruik fenomenaal. Het idee dat dit een cabaretvoorstelling is waarbij ik krom lig van het lachen, leg ik al snel naast me neer. Elke zin absorbeer ik, elk woord dringt diep tot me door. Yerli’s verhaal heeft iedere seconde mijn volledige aandacht. De situaties die ze schetst zijn zo herkenbaar, soms vol humor, soms subtiel ironisch en vaak puur waarachtig verteld. 

De onderwerpen die ze aansnijdt, zijn divers maar vormen samen een prachtig geheel. De liedjes, die dienen als lijm tussen de verschillende verhaallijnen, zijn prachtig gezongen. Van de Turkse teksten begrijp ik geen woord, maar de essentie voel ik diep in mijn hart. Zelfs al zou ik het helemaal verkeerd begrijpen, dan is het nog niet erg, want ik heb ervan genoten. 

"Later als ik dood ben" is een cabaretvoorstelling waarbij de humor wat ondergeschikt is aan de schoonheid van de uitgesproken woorden. Samen vormen deze woorden een verhaal vol wijsheden en waarheden. Misschien is de voorstelling van vanavond, door het eenvoudige licht, zelfs nog intenser en mooier geworden. 
Genoeg stof weer om over na te denken, zodat ik Later nog steeds kan genieten van deze prachtige voorstelling. 

Klik hier voor de speellijst

Gezien 2 November 2024 Theater de Liefde in Haarlem
Meer cabaret