De vraag is niet of NachtHexen II: La Parisienne een goed stuk is. Sporadisch wordt een stuk dusdanig kranig neergezet en NachtHexen II: La Parisienne is onbetwist een zeer sterke voorstelling, die op alle fronten goed in elkaar steekt. Betwijfeld kan echter worden, of het geschikt is voor het grote publiek dat doorgaans dans voorgeschoteld krijgt waar het aan toe is; dans gecreëerd door choreografen die vernieuwend, edoch binnen de lijntjes te werk gaan. Jens van Daele, oprichter van Burning Bridges, trekt zich geenszins iets aan van de beschaafde kaders waarbinnen moderne en hedendaagse dans zich op toneel veelal bevinden en laat zijn artisticiteit de vrij loop. Hij maakt baanbrekende stukken met duidelijke structuren en thema’s, maar laat de kijker ook in het ongewisse. Of zoals de buitengewoon intrigerende choreograaf zelf zegt: ‘’Je moet eruit halen wat je er zelf in ziet.’’
NachtHexen II: La Parisienne is wellicht een brug te ver voor een ieder die graag controle behoudt over de eigen emoties en (nog) niet bereid is zich over te geven aan de overdonderende kracht die de parmantige artiesten van Jens van Daele’s Burning Bridges uitoefenen op hun publiek.
Typerend voor het werk van Van Daele zijn namelijk niet alleen het gebruik van tegenlicht en de sterke opbouw in de (in dit geval live) muziek, maar vooral ook de inzet van rauwe vrouwen op stoere hakken. Zes zijn het er maar liefst in deze productie. Vijf prachtige dansers – onder wie de consistente parel van Jens van Daele’s Burning Bridges: Patricia van Deutekom – en de Française Cécile Lassonde, die ten tijde van de aanslagen in Parijs in de nacht van 13 op 14 november 2015 woonachtig was in de Franse hoofdstad. De reeks aanslagen kostte destijds maar liefst 130 mensen het leven en liet de stad achter in rouw en ontzet. De herinneringen, vol van hevige emoties, die Lassonde aan deze nacht overhield, vormen de basis van NachtHexen II: La Parisienne. Onder het motto: ‘’Don’t forget, continu remembering!’’ neemt zij het publiek middels gesproken tekst en spel mee in de onvoorstelbare angst, het verdriet, de paniek en woede die woedde als gevolg van de terreurdaden die bewuste nacht in november 2015. NachtHexen II: La Parisienne is hiermee niet louter een lust voor het oog, maar ook een middel voor verwerking en heling van beschadigd vertrouwen in de medemens, in sociale verbondenheid en in veiligheid.
‘’Interessant hoe uit wrang en angst zo veel liefde, compassie en samenhorigheid naar voren komt.’’ Aldus Van Daele.
Kennis van de Franse taal en het vermogen Lassonde’s ietwat moeilijk verstaanbare – monotone – Engels te begrijpen, zijn niet noodzakelijk om de emotionele boodschap van de haast ononderbroken woordenstroom als aanschouwer te ontvangen en doorgronden. Deze is meer dan duidelijk; zij is niet te missen en intens. Zeer intens.
Evenzo overweldigend zijn de emoties en gevoelens die de dansers ondertussen belichamen in hun bewegen. De dans vertaalt niet letterlijk de gesproken woorden, maar slechts de intentie en relevantie ervan. Beide kunnen hierdoor los geïnterpreteerd worden en bekrachtigen elkaar. Licht van achteren maakt van de dansers zo nu en dan anonieme schimmen met verborgen gevoelens en worstelingen, zoals de slachtoffers waarom gerouwd werd in Parijs dat ook waren voor hun medeburgers.
Zo hysterisch als Lassonde haar tekst soms schreeuwt, zo beheerst, doch explosief en kordaat is de dans. De zeer complex gechoreografeerde samenkomst van frases wordt door de vijf dansers ongekend synchroon en krachtig uitgevoerd. Het is een unieke kwaliteit van bewegen die toont dat dans gelijktijdig robuust en verfijnd kan zijn en bovendien bij uitstek geschikt is voor het aan de kaak stellen van spraakmakende gebeurtenissen die in oorsprong niets met dans te maken hebben. Van Daele zet indrukken uit het dagelijks en minder dagelijks leven om in ruwe energie en maakt van diezelfde energie meesterwerken die bol staan van rauwe emoties en héél krachtige dans die beslist binnenkomt bij hen die zich open durven te stellen voor oprechtheid en onmiskenbaar realisme.
NachtHexen II: La Parisienne is nog tot en met 24 april te zien in de Nederlandse theaters.
Kijk voor meer informatie en tickets op: www.jensvandaele.com
Gezien op 22 februari, Dordrecht