Met Origin maakt Scapino dans toegankelijk voor een groot publiek.
Door Andy Doornhein - foto's Stef Nagel en Bart Grietens
Origin is het talentontwikkelingsprogramma van Scapino. Een programma dat jonge talenten de kans geeft om bij een groot gezelschap een stuk te creëren dat in heel Nederland te zien zal zijn.
De voorstellingen die vanavond in première gaan, zijn gemaakt in samenwerking met het Rotterdams Choreografen Concours RIDCC en het Cinedans Filmfestival. Uit deze samenwerking is het idee ontstaan om vier op zichzelf staande kunstwerken te vertonen: twee dansstukken en twee dansfilms. Vier artistieke uitingen waarin wordt gereflecteerd op de kwetsbaarheid van de mens. De grenzen tussen werkelijkheid en fantasie vervagen. Een gewaagde programmering, maar het heeft mij erg nieuwsgierig gemaakt.
Voor de pauze mag ik kijken naar de film Fibonacci en de choreografie The Breakable Us. In deze twee werken ligt de nadruk op de kwetsbaarheid van de mens en zijn gevoelens. Na de pauze wordt in de film Lucid Dreaming en de dansact GOATS juist de focus gelegd op het ontsnappen uit de maatschappij via de kwetsbaarheid van het absurdisme.
Fibonacci
Deze film is gemaakt onder regie van Tomáš Hubáček, die dit kunstwerk ook heeft voorzien van muziek. De film is gebaseerd op de Fibonacci-reeks: een reeks getallen die begint bij 0 en 1 en waarbij elk volgend getal de som is van de twee voorgaande getallen (0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, enzovoort). De Fibonacci-reeks komt terug in de natuur en is vooral bekend door de gulden snede.
We zien een prachtig verstild landschap, nagenoeg stilstaande beelden waarin de wind subtiel laat zien dat er beweging op gang gaat komen. Door deze beelden bewegen de dansers als een kudde door het landschap, alsof een schilderij van ongekende schoonheid tot leven is gekomen. Mens en natuur zijn in perfecte harmonie met de omgeving.
De beelden zijn stuk voor stuk kunstwerken. Naast de indrukwekkende choreografie van Marie Gourdain ontroeren vooral de kleuren mij en geven ze het verhaal bijna een maagdelijke lading. De jager die het pad van de kudde kruist en met zijn gedrag het prachtige evenwicht verstoort, brengt mij terug naar de werkelijkheid en toont in één shot de kwetsbaarheid van het leven.
The Breakable Us
Deze choreografie is van Olivia Court Mesa en laat, zoals de titel het al zegt, de kwetsbaarheid van de mens zien. Hoe gaan we om met trauma’s? Zoals zij zelf zegt: trauma als een bron van groei.
Deze dans speelt zich af in een ruimte die ik interpreteer als een onbewoond eiland. Langs de horizon ligt een pad van scherven. Wanneer de eerste danser over deze scherven loopt, hoor ik het geluid van kwetsbare voeten die voorzichtig over de scherpe stukken materiaal bewegen. Ritmische klanken die het symbool worden van een oneindige branding.
Deze choreografie is een fysiek samenspel van lichamen en objecten. Alle bewegingen vloeien zo natuurlijk in elkaar over dat er telkens nieuwe visuele composities op het toneel ontstaan. Prachtig om te zien hoe de choreografie omgaat met menselijke emoties. Geluk en pijn op slechts een paar vierkante meters.
Lucid Dreaming
Deze Nederlandse korte dansfilm is geregisseerd door regisseur-choreograaf Emma Evelein. Lucid Dreaming vertelt het verhaal van een meisje in een trein dat zichzelf verliest in de wereld van een onbekende man die tegenover haar zit. Naarmate ze steeds meer opgaat in zijn wereld, worden de trein en haar medepassagiers een steeds intenser onderdeel van haar ervaring.
Filmisch gezien is dit een compleet andere film dan Fibonacci. Deze film speelt zich af in een rijdende trein. De muziek en choreografie zitten vol intense emotie en energie. De beelden zijn ruw en kleurrijk. De emoties van het meisje raken je keer op keer diep in je hart. De choreografie symboliseert dat kracht en kwetsbaarheid vlak naast elkaar kunnen liggen. Ik laat mijn fantasie volledig de vrije loop en word als het ware onderdeel van het verhaal.
Een terechte winnaar van het Gouden Kalf voor beste korte film in 2023.
GOATS
Na de intense en soms emotionele beelden van de voorgaande choreografieën is het nu tijd voor wat luchtigheid. GOATS is gecreëerd door Sarah Baltzinger en Isaiah Wilson. Een fantasierijke satire op de hedendaagse tijd. Met krachtige beelden, een humoristische danstaal en absurdisme geven zij commentaar op bestaande sociale systemen en machtsstructuren. Op speelse wijze dagen ze het publiek uit om de wereld met nieuwe ogen te bekijken.
Wanneer het doek opgaat, zien we een grasveld waarop een man met een elektrische grasmaaier het gazon onderhoudt. Het bijzondere aan dit toneelbeeld is dat we ook het complete achterhuis van het theater zien. Kabels en lampen op de toneelvloer maken het beeld compleet. De techniek is nog bezig met de voorbereidingen voor wat komen gaat. Ik voel de vrolijkheid al opkomen.
Zodra de dansers opkomen, verandert het landschap door het licht en wordt de focus gelegd op het gras. De choreografie verbindt de dansers op absurdistische en humorvolle wijze met de natuur. Onwezenlijke figuren met menselijke en dierlijke eigenschappen – half mens, half geit – gaan een strijd aan met ons huidige bestaan.
Satire en dans gaan hier samen, schoonheid en humor in perfecte harmonie.
Origin is een avond vol verrassingen. Prachtige choreografieën, zowel in de performances op het toneel als in twee schitterende korte films. Een voorstelling die toegankelijk is voor een groot publiek.
Klik hier voor de speellijst
Volg ons ook op Facebook en Instagram
Gezien op 27 februari Theater Rotterdam