Twee jonge mensen verwikkeld in een onmogelijke liefde. Het is van alle tijden. Dat had Shakespeare goed beschreven en begrepen. Het raakt jong en oud en daarom bestaat er in elke theaterdiscipline wel een bepaalde versie. In de klassieke ballettraditie is Romeo en Julia alom aanwezig. Nederland heeft al sinds 1967 zijn eigen versie. Choreograaf Rudi van Dantzig maakte in opdracht van Sonia Gaskell (de eerste directrice van Het Nationale Ballet) zijn eerste versie. In 1984 maakte hij een aantal aanpassingen en dat is de versie die we nu weer te zien krijgen.
Het verhaal in het kort
In Verona, rond 1400, bestaan er twee machtige families. Het huis Montecchi en het huis Capoletti. Zij voeren altijd een strijd met elkaar. De familie Capoletti organiseert een gemaskerd feest ter ere van de verloving van hun dochter Julia. Zij wordt uitgehuwelijkt aan Paris. Romeo, zoon van het huis Montechhi, en zijn vrienden Mercutio en Benvolio besluiten om gemaskerd naar het feest te gaan. Op dat feest worden Julia en Romeo verliefd op elkaar. Tybalt, de neef van Julia herkent Romeo en ontmaskert hem. Later die avond, in de tuin grenzend aan het venster van de slaapkamer van Julia, ontmoeten Romeo en Julia elkaar. Hun liefde is zo hevig dat ze elkaar voor altijd trouw zweren. Terwijl het dorp de volgende dag feestviert gaan de geliefden in het geheim met de voedster van Julia naar de kapel van biechtvader broeder Laurenzio en trouwen in het geheim. s'Avonds op het plein wil Tybalt zich wreken op Romeo en vermoord hij Mecurtio. Daarna steekt Romeo in een vlaag van woede Tybalt neer. Na de geheime huwelijksnacht van Romeo en Julia moet Romeo vluchten. De ouders willen onwetend van de situatie het huwelijk met Paris doorzetten en Julia vlucht naar broeder Laurenzio en vraagt om zijn hulp. Hij geeft Julia een drankje waardoor ze schijndood raakt. Hij zal dan Romeo waarschuwen dat ze niet echt dood is en dat ze samen na de begrafenis kunnen vluchten. De boodschap komt echter nooit aan bij Romeo hij steekt zichzelf dood aan de voeten van Julia als hij haar schijnbaar dood aantreft. Julia wordt wakker en na het zien van haar dode geliefde steekt ze zichzelf dan ook dood om voor eeuwig bij Romeo te zijn.
Een drama waar choreograaf Rudi Van Dantzig vooral de rollen van Romeo en Julia mooi heeft uitgewerkt. Constantine Allan is Romeo. Zijn mooie lange benen en romantische inleving is overtuigend. Dat gecombineerd met een gedegen techniek maakt hem een gedroomde Romeo. Igoné de Jong is vooral in de eerste en tweede akte een serene, doorleefde en overtuigende jonge Julia. In de laatste sterfscène vond ik haar wel vluchtig en miste daarom de emotie bij het neersteken van zichzelf. Misschien had het te maken met haar emoties omdat deze rol haar zwanenzang is bij Het Nationale Ballet. Dat is puur mijn beleving als toeschouwer. Ik wil daar toch wel meer overtuiging in drama en beleving zien. Wat vind ik het jammer dat ze Het Nationale Ballet gaat verlaten. Ze past hier zo in het repertoire en is een van de mooiste Nederlandse ballerina's van deze tijd. Ik ben benieuwd wat ze verder gaat doen en wens haar het allerbeste.
Een absolute uitschieter is de danser Young Gyu Choi die als Mercutio niet alleen met een techniek en spieren als van een panter met een gemak zijn kunsten laat zien. Ook in het moeilijke acteren van zijn vecht en sterfscène weet hij de juiste essentie te raken. Zijn vriend Benvolio gedanst door Edo Wijnen vult hem ook perfect aan. Een goed stel vrienden voor Romeo. Ook de rol van Tybolt heeft een ijzersterke bezetting .De trots en overtuiging past Jozev Farga, zo goed! Ik vond het jammer dat de voedster, vertolkt door Aina Bilkins, alles zo groot aanzet. Er zit veel humor in haar acteren en dat is een welkome afwisseling. Toch kan het kleine kwetsbare zoals het verdriet en ook de twijfel van werken voor de familie en kiezen voor de gevaarlijke uitstap van Julia wat meer naar voren gebracht worden naar mijn mening.
Wat ik mooi vind aan deze Romeo en Julia is dat Rudi een rijke familie laat zien die ver boven het volk staat en een rijke familie die juist heel dicht bij het volk staat. Een absoluut hoogtepunt van de avond vond ik de pas de trois in de derde akte. Als Julia op pad gaat naar broeder Laurenzio om hulp te zoeken. Ze komt de geesten van Tybalt en Mercutio tegen. Het verblijven en uitbeelden van dans in een schemerwereld is een van de kwaliteiten van Rudi Van Dantzig. Hij laat dat ook zo duidelijk zien in zijn mooiste Ballet "Vier letzte Lieder". Hier dan in deze derde akte, door deze drie dansers Jozef Varga, Young Gyu Choi en Igoné de Jongh zo verstild en mooi gedanst, ligt voor mij de essentie van het ballet. De opoffering, het noodlot wat zich aanbied en ook de verbondenheid die er ontstaat na zoveel strijd.
Het decor en kostuumontwerp van Toer Van Schayk zijn zoals altijd van een verfijnde kwaliteit. Het Balletorkest o.l.v. Ermanno Florio speelt prachtig. Een bevlogen productie deze klassieker.
Nog te zien t/m 31 oktober 2019 in Het Opera en Ballet aan de Amstel in Amsterdam.
Gezien 10 oktober 2019 in het Opera en Ballet in Amsterdam