Buy website traffic cheap

 Op dinsdag 13 september opent Het Nationale Ballet het nieuwe seizoen met een aangepast programma met de titel Shadows, voorheen Celebrate! Het Nationale Ballet wil een relevant en betekenisvol programma bieden. Daarom is er in deze tijd van oorlog gekozen voor een nieuwe naam en invulling van de seizoensopening. De groene tafel is een anti-oorlogsballet van Kurt Jooss en één van de meest aangrijpend werken uit de twintigste-eeuwse dansgeschiedenis. Deze belangwekkende en helaas momenteel weer zo actuele choreografie is daarom onderdeel van het programma. Het nieuwe werk Regnum van de Oekraïense choreograaf Milena Sidorova, en wereldpremière op Mozarts Symfonie nr. 25 is een heel hoopvol ballet en was al onderdeel van het programma, evenals de Nederlandse première van Wayne McGregors’ Yugen, waarin licht en schaduwen een belangrijke rol spelen in het decor.
 
De groene tafel uit 1932
De Duitse choreograaf Kurt Jooss creëerde zijn ballet De groene tafel negentig jaar geleden, maar de choreografie weet tot op de dag van vandaag toeschouwers aan te grijpen en te ontroeren. Voor zijn magnum opus putte Jooss aanvankelijk inspiratie uit afbeeldingen van middeleeuwse dodendansen, maar door de actualiteit in het Duitsland van de jaren dertig kreeg het werk al gauw de lading van een aanklacht tegen machtsmisbruik en de zinloosheid van oorlog. We zien ‘hoge heren’ die aan een conferentietafel over het lot van soldaten en burgers beslissen, en daartegenover toont Jooss de slachtoffers van de oorlog, uiteindelijk samenkomend in een verstilde reidans, aangevoerd door een triomfantelijke dood.
 
Uitzonderlijk muzikaal
Naast dit werk presenteert Het Nationale Ballet in Shadows de Nederlandse première van Wayne McGregors Yugen (Japans voor sublieme schoonheid). McGregor liet zich voor dit imponerende ballet, dat begin 2018 met veel gejuich in Londen werd ontvangen, inspireren door Leonard Bernsteins monumentale Chichester Psalms, een eclectische mix van Hebreeuwse tekst, christelijke koormuziek en Broadway-jazz. McGregor geeft daaraan een uitzonderlijk muzikale vertaling, waarbij lyrische dansscènes afgewisseld worden met krachtige, dynamische groepsdelen. Het decor voor Yugen, waarin licht en schaduwen een belangrijke rol spelen, werd ontworpen door de beroemde keramische kunstenaar Edmund de Waal.
 
Tijdloos en krachtig
Het derde werk in Shadows, getiteld Regnum, is een wereldpremière van de Oekraïens-Nederlandse Milena Sidorova, al zeventien jaar als danseres aan Het Nationale Ballet verbonden en sinds 2021 ook Young Creative Associate bij het gezelschap. Sidorova laat zich voor haar nieuwe creatie voor zestien dansers inspireren door Mozarts Symfonie nr. 25. Het tijdloze en krachtige karakter van de muziek vormt het uitgangspunt voor een ballet over de menselijke drijfveren en de middelen die mensen, zowel binnen persoonlijke relaties als binnen de maatschappij als geheel, inzetten om macht te verkrijgen. Sidorova werkt voor dit nieuwe ballet samen met game designer Anna Dohy, die hiermee haar debuut als decorontwerper maakt. De kostuums voor Regnum worden ontworpen door François-Noël Cherpin die eerder voor Het Nationale Ballet kostuums heeft ontworpen voor o.a. Mata Hari, Paquita en Ballet Imperial.
 
Credits
DE GROENE TAFEL
Choreografie
Kurt Jooss
Muziek
Fritz Alexander Cohen
 
YUGEN - Nederlandse première
Choreografie Wayne McGregor
Muziek Leonard Bernstein
 
REGNUM - wereldpremière
Choreografie Milena Sidorova
Muziek Wolfgang Amadeus Mozart
 
Muzikale begeleiding
Het Balletorkest en het koor van Capella Amsterdam
o.l.v. Matthew Rowe
 
Voorstellingen Shadows in Nationale Opera & Ballet, Amsterdam
di. 13 (première), vr. 16, za. 17, wo. 21, za. 24, zo. 25* en wo. 28 september 2022
aanvang 20.15 uur / 14.00* uur in de Grote Zaal
 
Toegangsprijzen Nationale Opera & Ballet:
- Standaard tussen €17,- en €57,-
- Jeugdkorting t/m 16 jaar vanaf €17,-
 
Kaarten zijn verkrijgbaar bij het Kassabespreekbureau van Nationale Opera & Ballet (020) 625 54 55.
Online kaarten bestellen via de website www.operaballet.nl .