Door de pandemie heeft het Nationale Ballet een online Kerstgala uitgezonden. Al tijdens de Uitmarkt was de Kaleidoscoop uitzending van Wende Snijders vanuit Carré een verademing en een boodschap vol hoop. Met dat zelfde gevoel zat ik thuis dankbaar op mijn bank na te genieten van dit Kerstgala.
Moet je je voorstellen dat je net als de topsporters de perfectie van je lijf constant moet verbeteren en bijstellen. Dat gebeurt als je kan presteren. De topsporters nemen deel aan wedstrijden als graadmeter. Bij balletdansers zijn de graadmeters de voorstellingen. Al negen maanden zitten ze in Lock down. Geen enkele voorstelling te dansen. Ongelooflijk wat deze groep laat zien. Wat een overweldigend spektakel dit hele Kerstgala. De dansers tonen perfectie, wilskracht en pure emotie.
We krijgen delen uit bestaande balletten te zien. Ook zijn er twee wereldpremières. De eerste première , " Echoes of Tomorrow', is van Choreografe Wubkje Kuidersma. Ze heeft een duet gemaakt op muziek van Valentin Silvestrov. Met het gegeven dat het heden al in de toekomst aanwezig is dansen Salome Leverashvili en Timothy van Poucke vol melancholie. Bewegingen met veel Jiri Kylian invloeden. Open V armen en liften die de vrouw zowel kind als verliefde laat zijn in de armen van Poucke. Samen verbeelden ze prachtig hun verlangens. Het wat is geweest transformeren ze liefdevol naar het nu. Een aanwinst voor het repertoire
De tweede première, 'Metamorphosis", is ook een parel . Het is het begin van een vijfluik van de choreograaf en creative director David Dawson. Op muziek van Philip Glass dansen Anna Ol en James Stout in een kaal toneel. Gekleed in het wit verbeelden de dansers hoop en licht in de duisternis. Deze twee doen dat met zoveel gemak. Ze vullen de hele grote kale ruimte. Virtuoze liften worden gecombineerd met sprongen en draaien. Altijd zijn ze weer op weg. Hollen ze naar een volgend beginpunt. Vooral de boodschap van het delen en het gebruiken van elkaars kracht is ontroerend te zien. Een fascinerend gegeven is dat David Dawson deze choreografie met de dansers heeft gemaakt via Zoom vanuit Berlijn. Ik kan niet wachten op de overige vier delen.
Buiten deze twee premières zien we de kwaliteit van het gezelschap welke vooral te zien is in de geweldige variatie aan stijlen. We zien delen uit balletten van het neo klassiek van George Balanchine tot onze meester Hans van Manen. Van het klassieke werk van John Cranko tot onze eigen Rudi van Dantzig en Toer van Schayk. Van directeur Ted Brandsen tot Wayne McGregor. Natuurlijk ontbreken ook delen uit de Notenkraker niet deze kerst.
Waar ik werkelijk tranen in mijn ogen van kreeg was de pas de deux "Duet" van Christhoper Weeldon. Het solistenpaar Anna Tsygangova en Costa Allen tillen elkaar naar zo'n grote hoogte. Als een mooie droom vol passie en liefde laten deze twee mensen je even wegdromen van deze wereld. Net of je in een andere dimensie belandt. Werkelijk prachtig ook de hele setting in Impressionistische sfeer met muziek van Maurice Ravel.
Ik kan wel blijven noemen wat er zo mooi en krachtig is aan deze voorstelling. Opvallend is dat je hier zo mooi kunt zien hoe bevlogen de jonge frisse solisten paren zijn. Dat ten opzichte van bijvoorbeeld een solistenpaar als Anna Ol en Jozef Varga die met hun duet uit Onegin van John Cranko een staaltje acteren laten zien dat je even de adem beneemt.
Wat ook een vreemde schoonheid teweeg brengt is de buigingen van de dansers na ieder ballet. Als in een doofstomme film zie je hoe prachtig en met zoveel respect ze vol het applaus in stilte ondergaan zonder publiek. En wat een machtig mooi klinkend Balletorkest o.l.v. Matthew Rowe.
Mijn kerst hebben ze compleet gemaakt. Wat is het Nationale Ballet toch een rots in de branding in deze tijd van Corona. De kracht van deze groep voor en achter de schermen geven mij hoop in een toekomst die eigenlijk al zichtbaar is in het heden.
Gezien: Uitzending was op 24 december en de herhaling was 27 dec t/m 28 dec 2020 vanuit het Nationale Opera en Ballet te Amsterdam.