Mandy Heidstra (35) werkt als ZZP’er in het theater, aan de organisatiekant. Haar partner Joep werkt ook in het theater, aan de technische kant. Mandy werkte onder meer mee aan Disney’s The Little Mermaid, Cirque Stiletto 2 & 3 en Holiday on Ice’s jubileumvoorstelling SHOWTIME. Ze werkt ook voor een impresariaat. Volgens Mandy is theater een microkosmos, waar alles uit de gewone wereld op kleine schaal plaatsvindt. Ze schrijft tweewekelijks voor ons over wat zij haar gewone leven in een ongewone sector noemt.
Het theaterseizoen is weer begonnen! Traditioneel is de Uitmarkt in Amsterdam altijd de aftrap van het seizoen (theaterseizoenen lopen min of meer gelijk op met schooljaren). Drie dagen lang zijn er voorproefjes te zien van wat het nieuwe seizoen ons gaat brengen. En traditioneel gezien zorgt dat altijd voor ophef. Dit jaar verbrak Soldaat van Oranje met de traditie erbij te zijn bij het musicalprogramma, waardoor we ons niet gezamenlijk op Twitter konden afvragen of cast 436 nou nóg slechter was dan de 435 voorgaande samenstellingen. Nee, het was dit keer Dolf Jansen die op de socials door een filmpje van zijn optreden voor ophef zorgde. Want in zijn voorproefje gaf hij van alles crisés waar Nederland zich momenteel in bevindt de schuld aan de boeren. En die begrepen natuurlijk niet dat cabaretier Dolf Jansen satire maakt. Of ze wilden het even niet begrijpen, want zo’n uit de context gerukt filmpje is natuurlijk ideaal materiaal om het vuur even mee aan te wakkeren. TOP! Cultuur maakt de tongen los, cultuur brengt het gesprek op gang, cultuur houdt je een spiegel voor. Het eerste weekend dat we weer kunnen en mogen en er is meteen vuur.
In Duitsland is het theaterseizoen ook met een relletje begonnen. Daar was het dirigent Klaus Mäkelä. Niet doordat hij zelf iets deed. Hij speelde met zijn orkest Mahlers Zesde en veel kritieken waren lovend. Maar een zure, conservatieve recensent uit Frankfurt heeft pittig uitgehaald, omdat de zeer getalenteerde dirigent pas 26 is. En daarmee was hij klaarblijkelijk automatisch gediskwalificeerd om een groot orkest te leiden.
Over het algemeen is er juist een grote behoefte aan jonge mensen in het theater, in de hoop zo ook een jong publiek aan te spreken – een memo die de man uit Frankfurt even niet meegekregen had. Hier in Nederland wordt met dirigent Lorenzo Viotti van het Nederlands Philharmonisch Orkest en De Nationale Opera daarop ingezet. Foto’s van de beste man zijn zelden vergelijkbaar met die van zijn oudere voorgangers en vakgenoten. Ik moet steeds denken aan hoe de Canadese premier Justin Trudeau toentertijd geïntroduceerd werd. En in het geval van beide heren vind ook ik de foto’s aansprekend. Maar zou de wereld niet te klein zijn als we zo een vrouw voor haar nieuwe inhoudelijke functie zouden proberen te vermarkten. Maar ja, een vrouw op die positie…
De kunstenwereld is super creatief, maar ook nog altijd super conservatief. En orkesten, beeldende kunst en overheidsgefinancierde instellingen lopen daarmee in de regel voorop. Of achterop. Is maar hoe je het bekijkt.
Het theaterseizoen is begonnen. En of je nou voor de 35e keer naar de Matthäus Passion gaat, naar de opera om een blik op te vangen van Lorenzo Viotti’s achterste, naar de nieuwe cast van Soldaat van Oranje of naar Dolf Jansen om boos te zijn op boeren, de overheid of op Dolf zelf, maar ga! Ga naar het theater, want er is echt voor ieder wat wils. Veel plezier, verontwaardiging, betovering, bewondering en ontdekking gewenst!