Veel papierwerk, twee premières en één afscheid.
Het tweede weekend van oktober maakte ik, door Corona, na bijna twee jaar weer een theatertrip naar Londen. Ik koos voor het gemak en de snelheid van de Eurostar van Rotterdam Centraal naar London St. Pancras. Met een goede voorbereiding is de reis uitstekend te maken, ik zal een korte samenvatting geven van wat er zoal nodig is. Wat heeft Londen nu zoal te bieden? Ik bezocht een aantal voorstellingen en maakte onder andere twee cover premières en één afscheidsweekend van hoofdrolspeelsters mee.
Om naar het Verenigd Koninkrijk te reizen na Brexit en met de diverse COVID-maatregelen dien je wel het een en ander van te voren goed uit te zoeken. Belangrijk om te weten is dat je vanaf 1 oktober 2021 alleen nog maar met een paspoort kunt reizen naar het Verenigd Koninkrijk.
Volledig gevaccineerden hoeven niet in quarantaine en dienen op of voor de tweede dag na aankomst getest te worden op COVID-19 (Test to Release). Deze test moet je voor je vertrek al boeken en de code die je bij de boeking krijgt moet je invullen op het Passenger Locator Form. Mocht je moeten bewijzen dat je gevaccineerd bent, dan kan dat met een vaccinatiebewijs of met het EU Digital COVID Certificate (dat is onze CoronaCheck app). Net als in Nederland moet je ook in het VK 10 dagen in quarantaine als je positief getest bent op COVID-19. Houd vooral met dit laatste rekening als je op reis gaat aangezien je reis dan behoorlijk duurder en langer kan uitpakken.
Voor de terugkeer naar Nederland moet je verplicht getest worden op COVID-19 en dien je tijdens de hele reis een ingevulde quarantaineverklaring bij je te hebben. Gevaccineerden hoeven, met een negatieve test, niet in quarantaine.
Voor de volledigheid: niet-gevaccineerden mogen reizen van/naar het VK maar moeten in beide landen dan 10 dagen in quarantaine.
Eenmaal in Londen zag ik, per toeval, twee covers van twee vrouwelijke hoofdrollen voor de eerste keer onverwacht opgaan. Danielle Fiamanya ging op als Elsa (normaal gespeeld door Samantha Barks) in Frozen en speelde en zong het dak eraf in het totaal vernieuwde Theater Royal Drury Lane. En in &Juliet ging, de in Sri Lanka geboren, Roshani Abbey als Juliet (normaal gespeeld door Miriam-Teak Lee) de planken op. Pas in de pauze vernam ik, via een appje van een kennis, dat zij haar eerste show als Juliet speelde.
Wat een feest is &Juliet! Deze met pophits en vermakelijke plotwendingen doorspekte jukebox musical vertelt het verhaal van Romeo en Julia maar dan vanuit het gegeven dat Julia voor het leven kiest. De live band (!) speelt nieuwe arrangementen van bekende pophits van producer Max Martin (Britney Spears, Ariande Grande, Katy Perry en vele anderen). Het stopt niet alleen bij hedendaagse muziek, ook de inhoud van het verhaal is in lijn met hoe er tegenwoordig tegen feminisme, seksualiteit en gender aangekeken wordt. De geweldige David Bedella te zien spelen was gewoon een feest. Hij won voor zijn komische rol als Lance, vader van de bruidegom, een Olivier Award.
Het zou me niets verbazen als deze voorstelling binnen een niet afzienbare tijd zijn opwachting in Nederland gaat maken. Wellicht de Engelse tourversie of is er een producent die zich durft te wagen aan een productie in het Nederlands? Net als in ieder goede musical vertellen de liedteksten een groot gedeelte van het verhaal en om te voorkomen dat het een karaoke-concert wordt zou, net als bij bijvoorbeeld Mama Mia, een goede vertaling op zijn plaats zijn. Deze nieuwe LHBTQ+ take op Romeo en Julia is precies wat het (jonge) theaterpubliek nodig heeft.
Waar de popmuziek keihard uit de boxen dreunden bij &Juliet, had het sublieme geluidsontwerp bij Anything Goes een heel ander uitgangspunt genomen: een niet over-versterkte en bijna akoestische voorstelling in het tot de nok toe gevulde Barbican Theatre. En ook op het toneel en in de orkestbak was het vol, met cast en orkest (!) van in totaal 50 mensen. Dit alles doet de klassieke Cole Porter musical uit 1934 meer dan recht. Deze, op een cruiseschip afspelende, musical is flink afgestoft en ontdaan van enkele racistische stereotyperingen. Wat overblijft is een heerlijke sprankelende musical die je, in de jaren ‘30 en nu, even een avondje uit de Great Depression haalt.
Ik was er in het laatste weekend dat hoofdrolspeelster Sutton Foster de rol van Reno Sweeney speelde. Zij kreeg voor deze rol op Broadway in 2011 een Tony Award en hernam de rol dit najaar in Londen nadat Megan Mullally (Karen Walker uit Will & Grace) zich terugtrok. Met het grootste gemak en gevoel voor humor, speelt, zingt, danst en tapt Foster zich door de voorstelling heen. Samen met de perfect zingende en dansende cast zorgt dit voor een aantal staande ovaties voor en na de pauze. Vanaf deze maand heeft de Amerikaanse Rachel York (ik ken haar vooral in de rol van Norma Cassidy in Victor/Victoria) het stokje van Foster overgenomen en ik zie op de site van het theater dat de zaal nog steeds vol zit.
Anything Goes wordt eind november in het VK vertoont in de bioscopen, hopelijk krijgen wij in Nederland ook de kans om deze voorstelling in de bioscoop te zien.
De theaters waar ik was tijdens deze theatertrip zaten allemaal stampvol. Het VK heeft geen door de overheid ingestelde Corona Paspoort maar een aantal theaters kunnen wel om een vaccinatie- of testbewijs vragen. Het beste is om dit op de websites van de desbetreffende theaters uit te zoeken. Daarnaast vragen de theaters om binnen wel een neus-mondmasker te dragen maar dit is (meestal) niet verplicht. Uiteindelijk denk ik dat zo’n 20% van de mensen nog een mondkapje droeg.
In het openbaar vervoer is er het verzoek van burgemeester Sadiq Khan om een mondkapje te dragen en daar draagt ongeveer 90% er een. In het uitgaansleven, musea en in restaurants zijn ze helemaal niet meer te vinden.
Mocht je dit najaar nog naar Londen willen afreizen om theater te bezoeken dan kan het handig zijn om op zoek te gaan naar goedkope day seats, last minute en rush tickets. Day seats waren voorheen vooral te krijgen bij de kassa’s van het theaters zelf zodra deze om 10 uur ’s ochtends open gingen, er stonden bij populaire voorstellingen al vaak rijen vroeg in de ochtend. Door COVID is veel van deze verkoop echter online gegaan. Een aantal theaters hebben zelf een day seats optie op hun website, het loont om daar even te zoeken, maar de meeste theaters in West End werken met de apps van TodayTix (voor day seats en rush tickets) en TKTS (voor flinke kortingen op de dag zelf). Overigens is de ticket booth van TKTS op Leicester Square weer geopend.
Om na bijna twee jaar weer in het bruisende leven van Londen te mogen vertoeven was een feestje.
Oja, bijna vergeten te zeggen: ik had prachtig weer! De Londense parken kleuren prachtig in het najaar.
#LondonIsOpen